Pentru că este mai ieftin şi circulă mai rapid, ruginitul bac de la Ostrov îi face concurenţă feribotului introdus pe bani europeni.
Gunoaie, câini vagabonzi, praf, căldură, aglomeraţie de oameni şi autoturisme, TIR-uri greoaie încărcate cu marfă, vacarm. Este o parte din tabloul care îi întâmpină pe cei ce ajung la punctul de trecere a Dunării cu bacul, din zona Călăraşi-Ostrov. În imediata apropiere a locului unde trage bacul se află un doc plutitor de care sunt legate patru şalupe ale Poliţiei de Frontieră. Plictisiţi şi asudaţi, poliţiştii stau însă la umbră.
Un remorcher vechi, pe care scrie „Plaiul Viilor“ şi care împinge un ponton plutitor ruginit plin cu autoturisme şi oameni, trage la mal pe partea Chiciu dinspre Călăraşi. Şoferii coboară cu viteză pe mal, îşi ambalează motoroale pentru a urca panta din pământ şi lasă în urmă tulumbe uriaşe de praf. Pe celălalt sens de mers al pantei, două uriaşe TIR-uri bulgăreşti aşteaptă să fie dirijate pentru a urca pe acelaşi bac, pentru a le duce spre Ostrov. Dirijaţi de „cetăţeanul turmentat“
Doi angajaţi ai SC Ostrovit, firma care are în proprietate bacurile, ne fac semn să trecem cu autoturismul nostru în faţa celor doi giganţi pe roţi. Ne opreşte însă, urlând, un alt angajat, aflat în avansată stare de ebrietate. O întrebă m pe casiera ascunsă într-o gheretă mică şi ruginită de ce este lăsat „cetăţeanul turmentat“ să dirijeze TIR-urile pentru a le pune pe bac. Femeia, ruşinată, are o reacţie de neputinţă: „Ce să-i facem, aşa e el, mereu beat“.
Cu chiu, cu vai, TIR-urile reuşesc să parcheze pe platforma metalică a bacului. Este lăsat şi un al treilea TIR, românesc, care ajunge în ultima clipă la mal. Noi nu mai încăpem, aşa că suntem nevoiţi să aşteptăm alt bac. Noroc că apare repede. Nici nu urcăm bine pe platforma plutitoare împinsă de remorcherul „Cardinal“, că un bărbat ne cere biletul doveditor că am plătit 25 lei pentru traversarea Dunării. Patru tineri din Polonia, care nu au habar unde să plătească, îi dau lui banii, pe care omul şi-i bagă repede în buzunar. Singurul pasager care nu plăteşte este un câine comunitar ce sare pe bac şi aşteaptă să-i dăm ceva de mâncare. Avantajele bacului
Traversarea durează în jur de 15 minute. E un timp de repaus, în care trecătorii admiră Dunărea şi oraşul bulgăresc Silistra. Blocurile înalte şi murdare din localitatea vecină au acelaşi aspect ca al bacului nostru: cenuşii, triste şi pline de spărturi. În timpul traversării intrăm în vorbă cu un bărbat care verifică preocupat siguranţa maşinilor. „SC Ostrovit are acum trei bacuri, ne descurcăm mai bine, acum doi ani aveam doar două“, spune omul. „Numărul bacurilor puse la dispoziţie de firma Ostrovit a crescut din cauza concurenţei feribotului Silistra-Călăraşi. Bacurile noastre sunt mai ieftine - 25 de lei, pe TIR, şi trec mai repede - doar 15-20 de minute, pe când feribotul ajunge în aproape două ore, pentru că merge în amonte, şi costă 10 euro pentru maşini şi un euro pentru pasageri“, spune bărbatul, sigur pe el.
Aşa că, grăbită, toată lumea se buluceşte spre clasicul bac, ruginit şi vechi cum este el. Pe partea dinspre Ostrov, şiruri de maşini aşteaptă să le vină rândul pentru traversarea spre Călăraşi. Vin dinspre litoralul românesc şi vor să ajungă la Bucureşti. Acelaşi praf, gunoaie, precupeţe din Bulgaria care vând caramele, seminţe, papuci şi lenjerie aşezate pe lăzi de lemn. Un grup de prieteni vine de pe litoralul bulgăresc. „La fiecare sfârşit de săptămână mergem lângă Şabla, ne întoarcem prin nord până la Silistra şi apoi intrăm pe la Ostrov şi luăm bacul spre Călăraşi. Ajungem foarte repede la Bucureşti“, spun tinerii. 25 de lei este taxa percepută TIR-urilor pentru traversarea Dunării cu bacul PROGRAM Experiment de milioane de euro
Pe partea dinspre Călăraşi, într-un terminal nou, zace feribotul modern care ar fi trebuit să treacă spre Silistra. Linia de feribot Silistra-Călăraşi ar trebui să fie deservită de două nave, dar chiar şi acum, la peste şase luni de la inaugurare, acestea circulă cu întreruperi. Este o linie finanţată în cadrul unui proiect PHARE de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria, în valoare de 6,5 milioane de euro. Numai achiziţia feriboturilor a costat peste un milion de euro. Nava bulgărească şi cea românească stau acum ancorate fiecare pe malul său. „Nu e stricat, este în regim experimental, pentru crearea unei linii de transport internaţionale“, explică preşedintele Consiliului Judeţean Călăraşi, Radu Filipescu. „Firma Ostrov ne face concurenţă, dar nu va dura mult, pentru că bulgarii vor interzice TIR-urilor din ţara lor să mai treacă prin Silistra şi vor fi nevoite să folosească feribotul, care le va duce direct în zona industrială dincolo de oraş“, spune acesta.