Avalanşă de malluri

Avalanşă de malluri

Creşterea numărului de centre comerciale va pune presiune pe preţurile hainelor de firmă.

Bucureştenii vor avea la dispoziţie, la sfârşitul acestui an, încă 350.000 de metri pătraţi de spaţii pentru cumpărături, concentrate în şase noi centre comerciale, dacă vor fi finalizate în timp util toate proiectele anunţate. În condiţiile în care anul trecut a adus pe piaţă doar extinderea de la Bucureşti Mall, 2008 va fi primul an în care retailerii deja consacraţi vor simţi presiunea concurenţei. Aceasta se va accentua şi mai mult în 2009. Înmulţirea spaţiilor comerciale va duce şi la ieftinirea produselor şi diversificarea ofertei. „Noile centre nu vor duce la ieftinirea chiriilor sau la dispariţia vreunuia dintre concurenţi“, spune Cătălin Secă- reanu, manager departamentul comercial Coldwell Banker.   Mallul şi cartierul Capitala poate absorbi fără probleme toate mallurile aflate acum în faza de dezvoltare, spun specialiştii. „Doar că, pentru a avea succes, proprietarii vor trebui să creeze un mix de chiriaşi potrivit zonei în care se află“, spune Cristina Dumitrache, senior negociator departamentul shopping center Cushmann & Wakefield. Dacă până acum spaţiile comerciale primeau vizitatori din toate colţurile oraşului, noul val va schimba atitudinea consumatorului, care se va orienta în special spre mallul cel mai apropiat. Astfel, pentru a-şi păstra clientela, managerii vor lansa diferite campanii şi vor utiliza drept „cârlig“ facilităţi de agrement. Specialiştii spun că de mai mult succes se vor bucura magazinele mari. „Românilor le plac centrele spaţioase, cu o varietate largă de produse“, explică Andrei Văcaru, senior consultant departamentul retail John Lang LaSalle. Potrivit acestuia, un rol important îl va juca amplasamentul: vor fi preferate zonele de lângă metrou şi alte mijloace de transport, din cartierele mari. Produse mai ieftine Concurenţa în creştere ar putea duce şi la alinierea preţurilor din mallurile româneşti - de multe ori, umflate de intermediari - la cele practicate în magazine similare din Occident, prin prezenţa în ţară a companiilor-mamă. În plus, prin deschiderea mai multor puncte de desfacere, marile nume din retail vor avea costuri de operare mai reduse, care se vor reflecta şi în preţul final al produselor. PROIECTE Sunt aşteptate 13 noi arene de shopping până în 2011 Băneasa Shopping City Construcţia mallului de 85.000 de metri pătraţi închiriabili din Băneasa se află pe ultima sută de metri. Acesta va aduce pe piaţa românească branduri puternice de modă, precum Peek&Cloppenburg, Solmar (cu Promod, Castro, Jennyfer), Inditex (cu Pull and Bear, Massimo Dutti şi Zara) şi Azadea Group (ex: Jules, Cool Cat, Piazza Italia). Finalizare: aprilie 2008. Liberty Center. Va fi construit de compania irlandeză Mivan în locul „circului foamei“ de la intersecţ ia Calea Rahovei cu strada Progresului. Pe cei 25.000 mp se vor desfăşura peste 100 de magazine, restaurante, cinema şi un patinoar acoperit. Investiţia este de 70 de milioane de euro. Finalizare: toamnă 2008 Vitantis. Centrul comercial de peste 36.000 mp se va deschide la intersecţia Splaiului Unirii cu Şoseaua Vitan-Bârzeşti. Proiectul are ca ancore principale Praktiker, inaugurat în 2006, şi Carrefour, anunţat pentru iunie 2008. Noul centru va găzdui peste 85 de magazine şi un operator de mobilă. Finalizare: septembrie 2008 West Park. Pe autostrada Bucureşti-Piteşti va fi construit primul outlet center din România, care va ocupa circa 27.000 mp din cei 86.000 mp ai complexului. Galeria le va oferi consumatorilor reduceri masive la peste 120 de branduri internaţionale şi locale. Întregul mall va găzdui peste 100 de magazine, restaurante şi o zonă de joacă pentru copii. Finalizare: octombrie 2008

Sun Plaza. Al doilea mall din Berceni va avea o suprafaţă închiriabilă de 78.000 mp şi va fi legat direct de staţia de metrou Piaţa Sudului. Principalele ancore vor fi un hipermarket Cora, Mobexpert şi un cinematograf cu 15 săli şi 3.000 de locuri. Sun Plaza va găzdui şi primul magazin de bricolaj BauMax din Bucureşti, plus alte 170 de magazine. Finalizare: octombrie 2008 Galleria Bucharest. Localizat în zona lacului Plumbuita, mallul va avea 57.000 mp cu 250 de magazine, 10 săli de cinema şi va oferi diferite modalităţi de petrecere a timpului liber. Investiţia va fi realizată de dezvoltatorul GTC. Finalizare: 2008 Cotroceni Park. Va fi construit în locul fostei fabrici de motoare UMEB, la intersecţia Bd. Vasile Milea cu Bd. Timişoara. Mallul va avea circa 120.000 mp, şi va cuprinde 250 de magazine, un hipermarket, restaurante, 20 de săli de cinema şi un patinoar. Printre viitorii chiriaşi se numără nume noi precum Humanic şi Deichmann - lanţuri de încălţă- minte, Marrionaud - parfumerii, şi Smyk - articole pentru copii. Finalizare: 2009 Sema Parc. Centrul comercial va avea 77.900 de metri pătraţi închiriabili şi va fi ridicat pe locul fabricii Semănătoarea. Compania River Invest estimează că proiectul va costa circa 180 de milioane de euro. Finalizare: 2009 Promenada. Centrul comercial va fi dezvoltat de compania Raiffeisen Evolution pe o suprafaţă de 33.000 de metri pătraţi în cadrul complexului Floreasca City. Finalizare: 2009 Collosseum. Situat pe Şoseaua Chitila, proiectul gigant al companiei Modus Properties va aduce pe piaţă 162.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale. Mallul are deja o ancoră: un hipermarket Carrefour, dar dezvoltatorii promit să aducă multe alte nume cunoscute. Finalizare: 2010 Parklake Plaza. Noul complex comercial va fi ridicat pe locul fostei baze sportive Spartac şi va oferi 110.000 mp de magazine şi restaurante. Printre viitorii chiriaşi se numără un hipermarket Real şi un operator de cinematografe, precum şi mărci de modă din Germania şi Polonia - de exemplu, LPP, cu brandurile sale Reserved şi Cropptown, şi Gino Rossi. Finalizare: 2010 Dâmboviţa Center. Casa Radio va fi transformată într-un mall cu birouri şi un hotel de cinci stele. Proiectul aşteaptă acum autorizaţiile, după ce a fost respins în comisia tehnică de urbanism a Capitalei. La finalizare, mallul va oferi 100.000 mp de spaţii comerciale. Finalizare: 2011 Esplanada. Este un proiect mult dezbătut de autorităţi şi compania Trigranit. Centrul comercial va avea o suprafaţă de 40.000 mp şi va găzdui magazine de lux, cafenele şi un cinematograf. În mijlocul centrului va fi amplasată o staţie de metrou. Finalizare: necunoscut.

Ne puteți urmări și pe Google News