Evenimentul Zilei > Actualitate > Atenţie şoferi, sunteţi filmaţi în 96 de intersecţii!
Atenţie şoferi, sunteţi filmaţi în 96 de intersecţii!

Atenţie şoferi, sunteţi filmaţi în 96 de intersecţii!

Vitezomanii şi conducătorii auto care trec pe roşu vor putea fi sancţionaţi mai uşor, cu ajutorul camerelor video „inteligente” instalate în centrul Capitalei.

Avem nevoie de o ambulanţă. L-a lovit chiar aici, pe trecerea de pietoni! (…) Şi ai grijă la bătrâna aceea care vinde ghiocei. Colega, mergi şi vorbeşte cu ea şi roag-o să plece de acolo din intersecţie, pentru că se sprijină de «cutia» noastră şi-mi dereglează camera!”.

Agitaţie, indicaţii scurte date poliţiştilor din teren, imagini surprinse succesiv de camerele video instalate în intersecţiile mari din Capitală – care nu doar că ajută la sancţionarea celor care încalcă regulile de circulaţie, dar oferă probe de netăgăduit împotriva infractorilor sau a celor vinovaţi de o mare parte dintre accidentele rutiere grave, „contabilizate” zilnic în Bucureşti.

Acesta este, pe scurt, tabloul unei zile obişnuite la Dispeceratul de Monitorizare a Traficului, situat pe Şoseaua Olteniţei. „Mulţi dintre şoferii bucureşteni, ca să nu mai vorbim despre cei care tranzitează oraşul, nu ştiu că fiecare mişcare greşită le este surprinsă de «ochiul vigilent» al camerelor video, instalate deja în peste 90 de intersecţii din inelul central al oraşului. (…) Deocamdată, cei care încalcă regulile sunt traşi pe dreapta şi sancţionaţi de agenţii din teren, ghidaţi de noi. În curând însă, aceste intersecţii vor fi «dotate» nu doar cu radare fixe, ci şi cu «camere de roşu» sau pentru păstrarea centrului liber al intersecţiei”, explică mândru un poliţist de la Rutieră, care lucrează de ani buni la acest proiect.

Camerele vor transmite, practic, un semnal în dispecerat, anunţând că un şofer a trecut pe roşu, a depăşit limita maximă de viteză ori a blocat intersecţia.

„Simultan, camera va înregistra imaginea maşinii şi numărul acesteia şi, prin urmare, cel care a în călcat regulile va primi acasă procesul-verbal de amendă sau înştiinţarea că permisul îi va fi suspendat. Documentele vor fi «generate» de sistem, şi nu completate de un poliţist cum se întâmplă acum chiar şi pentru cei surprinşi de camerele instalate pe DN 1 (Bucureşti – Braşov)”, au explicat poliţiştii.

Proprietarul maşinii, amendat în locul şoferului

Însă pentru ca sistemul să aibă şi rezultate concrete, iar şoferii să poată fi sancţionaţi în Bucureşti, la fel ca la Budapesta sau Amsterdam, legea actuală trebuie modificată.

„Noi intenţionăm să finalizăm un proiect de act normativ în acest sens. Sunt măsuri mai puţin populare, dar trebuie să facem totul pentru a reduce numărul accidentelor rutiere grave”, spun oficialii Poliţiei Rutiere. Concret, în opinia acestora, Codul rutier ar trebui modificat în aşa fel încât procesele-verbale de amendă pentru neregulile surprinse de camere să fie imputate pro prietarului maşinii, şi nu şoferului care a condus autoturismul la acel moment, aşa cum se întâmplă acum.

„Sistemul de supraveghere şi management al traficului ne aduce beneficii nu doar nouă, poliţiştilor, ci tuturor. Dezvoltarea sistemului de supraveghere trebuie să meargă însă în paralel cu modificări legislative de actualitate. Pentru că, la noi, se întâmplă următorul fenomen: avem camere, avem imagini – şi mă refer aici şi la imaginile surprinse de radarele de pe maşinile noastre – dar „finalitatea”, mai bine spus sancţiunea care ajunge la cetăţean, parcurge un proces lung şi greoi”, spune Marian Motoc, director adjunct al Direcţiei Poliţiei Rutiere.

Faptul că trebuie să identifice conducătorul auto, să corespondeze cu el, face ca mesajul pe care poliţiştii intenţionează să i-l transmită acestuia, să nu mai ajungă, de fapt, la el.

„Motivul: în acest timp, în care noi facem schimb de in formaţii, poate că şoferul chiar uită că a încălcat o regulă de circulaţie şi atunci intervin foarte multe probleme, foarte multe contestaţii. Concret, sancţiunea ar trebui să vină foarte repede ca să-şi facă efectul”, a explicat comisarul şef Marian Motoc.

"Faptul că trebuie să identificăm conducătorul auto, că trebuie să avem un schimb de «comunicate» cu el, face ca mesajul pe care noi intenţionăm să-l transmitem celui care a greşit să ajungă distorsionat(…) sancţiunea ar trebui să vină repede ca să-şi facă efectul." Comisar-şef Marian Motoc, director adjunct al Direcţiei Poliţiei Rutiere


CONSECINŢĂ

România, campioană la amenzi neplătite

Potrivit oamenilor legii, modificările legislative ar crea o responsabilitate pentru fiecare conducător auto. „Pe de o parte, proprietarul va avea grijă cui îi dă pe mână maşina, iar pe de altă parte, şoferul va fi foarte atent să nu pună în cârca acestuia o sancţiune concretizată nu doar în puncte de penalizare sau în puncte-amendă, ci chiar în suspendarea permisului până la 90 de zile”, consideră poliţiştii. În plus, graţie actualei legislaţii care le dă posibilitatea să conteste faptul că s-ar fi aflat la volan, şoferii români sunt, în acest moment, campioni la capitolul „procese” şi codaşi la plata amenzilor. „Din această cauză, statele membre UE au adaptat legislaţia rutieră, astfel încât proprietarul maşinii este sancţionat direct. Chiar şi în Ungaria se întâmplă asta. (…) Practic, sunt state europene, precum Olanda, unde se încasează peste 95% din amenzile aplicate. Pe când la noi, abia dacă ajung la bugetele locale aproximativ 25% dintre amenzi”, adaugă oficialii de la Rutieră.

UN VIS FRUMOS

Autobuzele RATB, în staţie la câteva minute

Pe lângă monitorizarea a 140 de intersecţii mari din Capitală, pro iectul de management al traficului mai include şi monitorizarea maşinilor RATB, care vor fi dotate cu staţii de emisie-recepţie şi GPS, astfel încât, atunci când sunt în în târziere, să primească, preferenţial, undă-verde la semafor. „Această măsură nu este însă suficientă. Pentru ca oamenii să aştepte în staţie un autobuz doar 5 minute, şi nu 15-20 cum se întâmplă acum, ar trebui ca şoferii bu cu reş teni să fie mai civilizaţi şi să respecte benzile destinate mijloacelor de transport în comun (…) Ori, toţi ştim cum se circulă în Capitală! Ca să nu mai vorbim de faptul că, pe multe artere importante, benzile pentru autobuze şi troleibuze nici măcar nu sunt amenajate. Aşa că, în ciuda eforturilor noastre, este puţin probabil să scăpăm prea curând de aglomeraţia din mijloacele de transport în comun”, crede unul dintre reprezentanţii UTI Group, care lucrează la această nouă componentă a proiectului.

CAMERA ASCUNSĂ

Unde sunt „ochii magici”

Camerele sunt amplasate în următoarele intersecţii: Piaţa Presei Libere; Arcul de Triumf; Piaţa Charles de Gaulle; bd. Kiseleff cu Arh. Ion Mincu; Piaţa Aviatorilor; Piaţa Victoriei.

Pe Calea Victoriei colţ cu străzile: Gheorghe Manu, bd. Dacia, Calea Griviţei, Ştirbey Vodă, Ion Câmpineanu, bd. Regina Elisabeta, Splaiul Independenţei (Pod Operetă). Pe Bd. Lascăr Catargiu cu str. Gheorghe Manu; Piaţa Romană.

Pe Bd. Magheru cu străzile:
Tache Ionescu, George Enescu, C.A. Rosetti. Bd. Bălcescu cu străzile: Dem Dobrescu, Batiştei; Piaţa Universităţii. Bd. I. C. Brătianu cu străzile: Colţei, bd. Corneliu Coposu (Piaţa Unirii), bd. Unirii. Bd. Dimitrie Cantemir cu bd. Mărăşeşti şi cu Bd. Tineretului; bd. Iancu de Hunedoara cu str. Roma.

Bd. Ştefan cel Mare cu Calea Dorobanţilor, cu Calea Floreasca, cu bd. Barbu Văcărescu, cu Vasile Lascăr, cu Doctor Grozovici; Piaţa Bucur Obor; bd. Ferdinand I cu Str. Ritmului; Piaţa Iancului; Piaţa Hurmuzachi.

Bd. Mihai Bravu cu următoarele:
bd. Ferdinand I, cu Vatra Luminoasă, cu Baba Novac, cu bd. Camil Ressu, cu calea Vitan, cu Splaiul Independenţei şi cu Bd. Tineretului. Piaţa Sudului.

Şos. Olteniţei cu bd. Brâncoveanu şi cu Şos. Giurgiului. Calea Şerban Vodă cu Şos. Viilor; Şos. Viilor cu str. Fabrica de Chibrituri şi cu bd. Tudor Vladimirescu.

Calea 13 Septembrie cu şos. Panduri şi cu Şos. Progresului; str. Răzoare; Piaţa Leu; bd. Iuliu Maniu cu str. Vasile Milea; str. Vasile Milea cu bd. Timişoara.

Bd. Pache Protopopescu cu str. Mătăsari, cu str. Popa Nan şi cu str. Traian. Bd. Carol I cu Calea Moşilor şi cu Str. Armenească; Piaţa Rosetti; bd. Regina Elisabeta cu Str. Academiei; Piaţa Corneliu Coposu; Bd. Corneliu Coposu cu str. Sfânta Vineri; Str. Sfânta Vineri cu str. Mămulari; bd. Mircea Vodă cu str. Sfânta Vineri. Splaiul Independenţei cu Str. Halelor, cu Banca Religiilor şi cu Bd. Unirii. Splaiul Unirii cu bd. I. C. Brătianu.

Bd. Unirii cu bd. Mircea Vodă, cu str. Nerva Traian şi cu str. Lucian Blaga. Str. Nicolae Titulescu cu str. Doctor Felix, cu str. Maltopol şi cu str. Banu Manta. Bd. C. A. Rosetti cu str. Dionisie Lupu; bd. Dacia cu Calea Dorobanţilor.


HARTA „OCHILOR”. Cele mai multe intersecţii monitorizate video sunt cuprinse în inelul central de circulaţie al Capitalei

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: