Un consilier local susţine că a adunat dovezi potrivit cărora lucrările stradale nu au respectat parametrii impuşi de caietul de sarcini.
Calitatea asfaltărilor făcute din toamna anului trecut şi până acum în Iaşi, precum şi sumele alocate l-au determinat pe unul dintre consilierii locali să afirme că are mari suspiciuni că s-a furat masiv. Acesta spune că, în urmă cu câteva luni, a început pe cont propriu o investigaţie pe mai multe dintre străzile unde aveau loc lucrări de asfaltare.
„M-am consultat cu mai mulţi specialişti cărora le-am prezentat poze făcute în diverse locuri şi mi s-a confirmat că au fost folosite materiale de proastă calitate şi că nu au fost respectaţi parametrii impuşi prin caietul de sarcini“, a declarat Daniel Oajdea, consilier local PD-L. Primăria refuză expertiza În plus, consilierul susţine că a fost împiedicat, după ce licitaţia s-a încheiat, să analizeze în întregime caietul de sarcini întocmit pentru proiectul asfaltărilor, deşi postura de ales local îi acordă acces în orice moment la documente de interes public. „În aceste condiţii, am redactat un proiect de hotărâre prin care se prevede expertizarea sistemului rutier asfaltat până acum. Trebuie făcută măsurarea straturilor rutiere şi determinarea granulozităţii ca să vedem dacă s-au respectat, aşa cum prevedea caietul de sarcini, conţinutul procentajului de bitum, calitatea bitumului şi cantitatea de griblură“, a mai spus Oajdea.
Demersul edilului local a fost întâmpinat cu adversitate la nivelul conducerii primăriei. „Se învârt cuvinte mari aici - hoţie, furt. Să sesizeze domnul consilier organele în drept, vor veni, vor cerceta şi, dacă s-au comis ilegalităţi, cineva va răspunde. Cadrele tehnice de la primărie care au avizat aceste lucrări sunt în regulă. Noi susţinem în continuare că lucrările sunt de bună calitate. De ce să facem expertiza?“, a replicat Constantin Neculau, viceprimar PSD. Licitaţie cu dedicaţie
Asfaltarea electorală a început la Iaşi încă din vara anului trecut. Atunci, primăria a aprobat lucrări de reabilitare pentru un număr de 71 de străzi şi stradele secundare din Iaşi, valoarea declarată a proiectului fiind de 33 de milioane de lei. Licitaţia de atunci a fost adjudecată de un consorţiu format din trei firme de casă ale primăriei, având în prim-plan Citadin SA, societate subordonată consiliului local. Majoritatea lucrărilor au fost subconcesionate apoi firmei ieşene Euroconstruct Group, al cărei patron, Constantin Pricop, se află de ani buni în relaţii strânse cu foştii sau actualii edili locali.
Printre altele, firma Euroconstruct Group i-a construit vila fostului primar Constantin Simirad şi a efectuat o serie de lucrări la vila actualului edil-şef al Iaşiului, Gheorghe Nichita. „Am înţeles că este un domn consilier local care s-a ocupat mai de aproape de problemă şi dumnealui chiar vrea să ceară o expertiză. Nu am de ascuns nimica, este lucrarea mea, eu răspund de ea şi nu vreau să mă ascund, pentru că dacă mă ascund înseamnă că ceva nu este corect“, a afirmat Constantin Pricop despre demersul consilierului local Oajdea. Fondul pentru lucrări, dublat după licitaţie
Banii pentru asfaltări provin dintr-un împrumut de 200 de milioane de lei pe care primăria l-a făcut la o bancă austriacă la sfârşitul anului trecut şi pe care ieşenii îl vor plăti în următorii 22 de ani. Mai mult, acelaşi viceprimar Neculau a dezvăluit în urmă cu câteva zile că fondul alocat pentru prima tranşă de asfaltări este de fapt mult mai mare.
„Când am pornit la executarea lucrărilor am spus că vorbim doar despre câteva stradele. În afară de faptul că s-au adăugat foarte multe lucrări, am hotărât să lărgim şi străzi, îngustând trotuarele. Deci, e vorba acum de aproape 592 de miliarde (59,2 milioane lei - n.r.), din care s-au decontat 276 (27,6 milioane - n.r.) până acum“, a declarat Constantin Neculau, viceprimar de Iaşi. PROIECT
Tranşa a doua de lucrări, aprobată ieri Cele mai importante străzi şi bulevarde din Iaşi vor fi asfaltate abia anul acesta, având ca termen de finalizare sau de execuţie exact perioada campaniei electorale. Proiectul tranşei a doua de asfaltări a fost iniţiat tot de actualul primar al municipiului, PSD-istul Gheorghe Nichita.
Într-o şedinţă a Consiliului Local Iaşi, desfăşurată ieri, au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici pentru refacerea a 42 de străzi, costul total al lucrărilor trecând de 100 de milioane de lei. Aproape jumătate din sumă, adică 45 de milioane de lei, ar urma să fie alocată de la bugetul local. Pentru restul de bani, edilii locali spun că nu au deocamdată o soluţie şi că jumătate din cele 42 de străzi ar putea asfaltate în cursul anului viitor.