
Prezenţa românească în clasamentul Deloitte este mult sub potenţial.
Petrom se menţine în vârful clasamentului celor mai importante companii româneşti, într-un top al marilor concerne din Europa Centrală, alcătuit de firma de audit Deloitte. Chiar şi aşa, compania petrolieră ocupă doar locul 16 în clasamentul puterilor economice din regiune. „Cu 30 de companii în Top 500 şi nici una în top 10, România se situează la un nivel mult sub potenţial“, ne-a declarat George Mucibabici, Chairman Deloitte România.
Această situaţie este pusă de analiştii Deloitte pe seama amânării reformelor, dar şi pe seama cadrului legislativ şi de taxare. „Majoritatea companiilor româneşti au pierdut locuri“, au mai spus reprezentanţii companiei care a alcătuit topul. Cele mai multe firme din România care au reuşit să ajungă în top sunt cele din sectorul energetic, adică Petrom, Rompetrol sau Lukoil.
„Una dintre cele mai importante companii locale, care a contribuit la balanţa comercială a ţării, este grupul Dacia, cu un avans modest de 3 locuri faţă de anul trecut“, a mai spus George Mucibabici. În privinţa firmelor din sectorul de consum, analiştii Deloitte anunţă şi un nou intrat în clasament - Kaufland, dovadă că sectorul de retail se află într-o fază de creştere rapidă în România. „Este clar că retailul modern (hipermarketuri, cash&carry şi benzinării) are un potenţial enorm, determinat de o rată de penetrare încă redusă şi de un apetit crescut al cumpărătorilor“. Farma aşteaptă investitori
Marii absenţi din top sunt companiile din domeniul farmaceutic, care domină economia în alte ţări. Un motiv pentru acest lucru îl reprezintă faptul că, la nivel naţional, nu există producători foarte mari în domeniu, iar piaţa este foarte fragmentată. „Absenţa României din domeniul farmaceutic are o legătură directă cu răspândirea slabă a obiceiurilor de îngrijire a sănătăţii“, au mai precizat analiştii.
INTERVIU
„Lucrurile se mişcă încet“
Augustine Kochuparampil, CEO ArcelorMittal Galaţi - companie aflată pe locul 3 în topul românesc al Deloitte, crede că marea problemă este infrastructura. A preluat conducerea companiei anul trecut şi nu a văzut progrese prea mari de atunci. EVZ: Este Europa Centrală un mediu competitiv pentru afaceri de anvergură? Augustine Kochuparampil: Oportunităţile de afaceri sunt foarte bune în zonă. Unul dintre domeniile care ar trebui îmbună tăţite este infrastructura. Am văzut progrese din acest punct de vedere în Polonia şi Cehia, dar nu şi în România. Poate şi din cauză că România a aderat la Uniunea Europeană doar de un an şi are nevoie de ceva mai mult timp. Care sunt celelalte domenii ce au nevoie de schimbări? Cred că trebuie făcute schimbări şi în ceea ce priveşte birocraţia şi legislaţia. Lucrurile se mişcă mult mai încet în România. Care sunt factorii care determină companiile mari să investească în România? În linii mari, creşterea economică. Ne aşteptăm ca, în Europa Centrală, consumul de oţel să crească cu 6%-8% anual în următorii cinci ani, comparativ cu o creştere de doar 1% în Europa de Vest. În România vor veni sume mari din fonduri europene, care vor fi folosite în principal în infrastructură.