Silviu Purcarete povesteste despre cum a montat "Faust" intr-o hala dezafectata.
Faust”, dupa J.W. Goethe, in regia lui Silviu Purcarete, are premiera pe 20 septembrie, de la ora 20.00, intr-o hala dezafectata de la uzina Simerom, fiind unul dintre cele mai asteptate evenimente teatrale ale Sibiului din acest an.
Spectacolul beneficiaza de o finantare de 900.000 de lei de la Ministerul Culturii, fiind pe primul loc in topul finantarilor pentru programul Sibiu Capitala Culturala Europeana 2007. „Faust” se va juca pe 20, 21, 22, 28, 29 septembrie.
EVZ: Cat timp ati lucrat la acest proiect si care au fost principalele incercari la care ati fost supus? Silviu Purcarete: Spectacolul trebuia facut anul trecut, dar nu s-a putut face in primul rand din cauza faptului ca hala nu era pregatita, sistemul de incalzire n-a functionat, au trecut cele doua luni de repetitie fara sa putem sa lucram, si atunci solutia de urgenta a fost sa reluam lucrul in aceasta perioada foarte limitata de timp, extrem de scurta, de nici patru saptamani.
Cum ati amenajat spatiul de joc, fosta hala industriala? Nu mai e un lucru neobisnuit, se obisnuieste si in teatrele din Romania... Publicul sta la inceput in mod traditional, la un moment dat o sa fie o plimbare printr-un alt spatiu, sa descopere o alta dimensiune a acestui decor. De aceea am facut spectacolul intr-o hala si nu intr-un teatru, pentru ca era nevoie de un spatiu foarte mare.
Despre pictura, la care stim ca s-a lucrat foarte mult, ce ne puteti spune? Pictura a fost facuta la sugestia scenografului Helmut Stürmer, si sub directul control al lui Daniel Raduta, scenograf. A fost facuta de elevii de la Liceul de Arta. Sigur ca li s-au dat surse de inspiratie, dar picturile sunt rezultatul muncii si inspiratiei lor.
„Spectatorul trebuie tot timpul sa fie implicat”
La ce trebuie sa se astepte spectatorul care vine la „Faust”? Spectatorul trebuie tot timpul sa fie implicat! In acest spectacol, el nu va fi implicat fizic, va fi invitat in alte spatii. Asa cum spuneti, se obisnuieste astazi, si nu mai este o noutate pentru publicul romanesc, de multi ani se practica aceasta forma de experienta. Dar spectatorii raman spectatori. Ei nu sunt mai putin implicati cand stau pe scaune sau cand stau in picioare si se plimba prin alt spatiu.
Puneti in scena o sinteza din „Faust”. In ce masura spectacolul se bazeaza pe text? Scenariul acestui spectacol se bazeaza pe fragmente de text, pentru ca altfel piesa, jucata integral, cum au facut-o nemtii acum cativa ani, dureaza zile. Dar este un spectacol bazat pe text, pe esenta textului lui Goethe. Margarete iluzorii
I-ati ales pe Ilie Gheorghe si pe Ofelia Popii, in roluri principale. Initial, cand s-a gandit spectacolul, era o alta distributie. Stefan Iordache, Gheorghe Dinica, Coca Bloos. Din cauza tuturor incurcaturilor de termene, ei n-au mai fost disponibili, asa incat a trebuit sa schimbam nu numai distributia, ci intregul concept de spectacol. Este schimbat fundamental. In momentul in care am hotarat sa fac spectacolul cu acesti doi actori, putine dintre ideile initiale au ramas in picioare.
Ati ales pentru rolul Margaretei mai multe fetite. Cate au ramas in distributie? Sunt vreo sase, e un personaj multiplicat. Nu e o singura fetita, fiindca sunt niste Margarete iluzorii.
„Cultura, un pretext”
Ati montat in aceasta vara, la Luxemburg, „Metamorfoze”, dupa poemele lui Ovidiu. Veti putea aduce acest proiect si in Romania, pe raul Cibin, la Sibiu? Nu este vorba despre Cibin, pentru ca raul este un element secundar. Este un spectacol foarte scump. El poate fi adus oriunde daca exista posibilitatea, mijloacele de finantare. Trebuie construit totul, o piscina, gradene, un alt spatiu... Ca e pe malul Cibinului sau in Fagaras, sigur ca spatiul se poate adapta... Intrebarea trebuie pusa milionarilor generosi.
Ce a insemnat Sibiu Capitala Culturala Europeana pentru un om care produce cultura? Pentru mine... n-am simtit, ca nu am apucat, abia acum am venit, nu am vazut nimic... Dar acest tip de proiect este o operatiune politica si turistica. Cultura este si ea, acolo, un pretext. Sigur ca sunt avantajele ca apar mai multi bani, dar castigul este politic si turistic.
Ce planuri aveti in continuare? Am de terminat un spectacol la Cluj, la Teatrul Maghiar, la Tompa Gabor, o opera de Puccini, „Gianni Schicchi”, cantata de actori. Asta ar fi acum. Am si un proiect de film, care inca nu e batut in cuie, se coace...
INGERII, SUB PLASTIC
90 de metri, pictati
Premiera, initial anuntata pentru ianuarie, a fost amanata, din cauza lucrarilor complexe la infrastructura: amenajarea halei si a decorurilor, inclusiv pictarea unui perete lung de 90 de metri. in hala aflata in preajma Podului Garii, se lucreaza pe o scena alba, in fata careia sunt instalate gradene. Un al doilea spatiu de joc se deschide in spatele acestei scene, unde spectatorii se vor plimba printre decoruri si picturi stranii.
Pe prima scena si de jur imprejurul ei, sunt maldare de ziare. intr-un colt, o vulpe si un iepure, impaiati. Un craniu, un glob pamantesc si un schelet ca acelea din laboratoarele de anatomie. Un sir de banci de lemn ca in scolile anilor ‘70.
Faust, interpretat de Ilie Gheorghe, zace prabusit pe podea. Mefisto, intruchipat de o tanara blonda, actrita Ofelia Popii, isi repeta replicile. intre cei doi se afla Silviu Purcarete, cantarind o decizie. Un grup de ingeri se iveste de sub o folie de plastic si isi ia zborul spre alta repetitie.
CELEBRITATE
Un as al teatrului Spectacolele lui Silviu Purcarete (56 de ani) participa la marile festivaluri de teatru din lume. La Galele UNITER, a castigat Premiul pentru Cel mai bun spectacol cu „Danaidele” in 1996 si a fost desemnat Cel mai bun regizor al anului 2004 .
Anul trecut, Silviu Purcarete si actorul Ilie Gheorghe au obtinut Premiul „Cununa de aur”, pentru regie, respectiv pentru rolul Sir Toby, la Festivalul de Teatru Mess, din Sarajevo, pentru „Cum doriti sau Noaptea de la spartul targului”, a Teatrului National din Craiova. Spectacolul a luat si doua premii UNITER.
Regizorul Silviu Purcarete a mai montat cu actorii Teatrului National „Radu Stanca”, din Sibiu, spectacolele „Pilafuri si parfum de magar” sau „Cumnata lui Pantagruel (Omagiu lui Rabelais)”.