Tragedia Titan. O singură salvare a fost reușită la mare adâncime. Doi bărbați au fost scoși din adâncuri, chiar înainte de a rămâne fără oxigen

Tragedia Titan. O singură salvare a fost reușită la mare adâncime. Doi bărbați au fost scoși din adâncuri, chiar înainte de a rămâne fără oxigenSursa: dreamstime.com

Căutarea submersibilului Titan, care a dispărut în timp ce transporta cinci persoane pentru a studia epava Titanicului, a readus în discuție dificultatea de salvare la mare adâncime. Până acum, doar una dintre operațiuni a reușit.

Acum cincizeci de ani, o operațiune de salvare reușită a avut loc când doi marinari britanici au fost aduși la suprafață dintr-un submersibil aflat la adâncimea de peste 480 de metri. Aceștia au fost salvați după mai bine de 84 de ore și cu doar 12 minute înainte ca rezerva de oxigen să se epuizeze.

Operațiunile anterioare de salvare, de la un submarin în largul Irlandei la un altul în apropierea coastei New Hampshire, au adus o oarecare speranță familiilor celor aflați la bord. Cu toate acestea, aceste eforturi nu au fost la fel de complexe ca și operațiunea de căutare a submersibilului Titan. Aceste incidente s-au desfășurat în ape mai puțin adânci și, în unele cazuri, au implicat vehicule subacvatice mai mari.

Doi marinari au fost salvați de la o adâncime de 480 de metri

Roger Chapman și Roger Mallinson, au rămas captivi într-un submersibil aflat la o adâncime de peste 480 de metri sub suprafața Oceanului Atlantic. Destinul lor era incert, în timp ce o echipă internațională depunea eforturi pentru a-i salva.

Succesul misiunii a fost crucial pentru supraviețuirea celor doi marinari și a implicat cea mai amplă și complexă operațiune de salvare subacvatică cunoscută. Pe 29 august 1973, Chapman și Mallinson se aflau în mijlocul unei misiuni de amplasare a unui cablu telefonic transatlantic în largul coastei Cork, Irlanda, când au început să întâmpine probleme.

 În timp ce efectuau această misiune aparent obișnuită, apa a început să pătrundă în secțiunea din spate a navei lor, care avea aproximativ 1,8 metri în diametru. Submersibilul lor, numit Pesti III, s-a scufundat la o adâncime de aproximativ 480 de metri.

Odată ajunși pe fundul oceanului, cei doi marinari au depus toate eforturile pentru a verifica și opri scurgerile de apă. Au luat măsuri pentru a economisi oxigenul disponibil și, spre deosebire de incidentul cu submersibilul Titan, au reușit să mențină comunicarea cu echipa de la suprafață.

Salvatorii s-au chinuit 30 de minute să deschidă trapa de acces

Având în vedere adâncimea la care se afla Pesti III, scafandrii nu puteau interveni în operațiunea de salvare, așa că echipa de salvatori a căutat alternative. Una dintre opțiuni era utilizarea unui submersibil controlat de la distanță, denumit CURV-III, furnizat de SUA și special conceput pentru operațiuni subacvatice de recuperare.

Garda de Coastă canadiană și Royal Navy au răspuns, oferind și ei sprijin în misiune. De asemenea, au fost trimise la fața locului două submersibile similare, Pisces II și Pisces V. Salvatorii au reușit să fixeze cabluri de submersibilul eșuat și, astfel, au început procesul de ridicare a lui Pesti III către suprafața apei.

După ce au fost scoși din apă, Chapman și Mallinson au trebuit să aștepte o perioadă până să poată respira aer curat. Echipa de salvare a întâmpinat dificultăți în deschiderea trapei de acces, luptând timp de 30 de minute.

Cei doi marinari se aflau în capsula submersibilului de peste 84 de ore și dispuneau de aproximativ 12 minute de oxigen rămas în momentul în care au fost salvați.

USS Squals

În martie 1939, în largul coastei New Hampshire, submarinul diesel-electric USS Squalus a efectuat o scufundare de probă care a luat o întorsătură periculoasă. O defecțiune a unei supape a dus la inundarea unei părți a submarinului, determinându-l să ajungă pe fundul apei la o adâncime de aproximativ 73 de metri, în apropiere de Insula Shoals.

 Operațiunile de salvare au început imediat a doua zi, conform Comandamentului Istorie și Patrimoniu al Marinei. Într-o premieră, Marina a utilizat camera de salvare McCann, o structură de oțel în formă de clopot sau pară, care a fost coborâtă la submarin și a reușit să transporte cu succes membrii echipajului la suprafață.

Într-un efort care a durat 13 ore, au fost salvate 33 de persoane din echipajul care au supraviețuit incidentului. Tristemente, alte douăzeci și șase de persoane și-au pierdut viața în accidentul inițial.

Mini-submarinul rusesc

În anul 2005, un incident dramatic a avut loc în Oceanul Pacific, când mini-submarinul rusesc AS-28 s-a închis într-o plasă de pescuit. Scopul submarinului era de a investiga o antenă de supraveghere subacvatică care fusese, de asemenea, capturată în acele plase. Pe măsură ce explora zona, submarinul s-a blocat la o adâncime de aproximativ 190 de metri.

 Șapte marinari au rămas captivi în vehiculul subacvatic, iar pe măsură ce rezervele de apă și oxigen se epuizau, aceștia au început să scrie scrisori de rămas-bun celor dragi. Într-un moment critic, cu doar câteva ore de oxigen rămas, o navă robotică britanică a intervenit și a reușit să elibereze mini-submarinul, salvându-le viețile.

Submarinul indonezian

Acum doi ani, în largul insulei stațiunii Bali, un submarin indonezian a suferit o tragedie nefericită, pierzându-se cu cei 53 de marinari aflați la bord. După ce li s-a acordat permisiunea de a se scufunda, submarinul și-a pierdut contactul cu lumea de deasupra.

Autoritățile din Ministerul Apărării au raportat că un elicopter a observat ulterior o pată de petrol în apropierea locului în care submarinul a început imersiunea. Marina indoneziană a lansat imediat o operațiune de căutare intensivă, însă timpul a fost alarmant de limitat, deoarece se știa că submarinul va rămâne fără oxigen în zilele următoare.

Cu ajutorul unui robot subacvatic echipat cu camere video, s-a descoperit că submarinul dispărut se afla rupt în cel puțin trei bucăți pe fundul oceanului, la o adâncime uluitoare de 838 de metri. Din nefericire, toți cei 53 de membri ai echipajului au pierit în această tragică întâmplare.

USS Thresher

În anul 1963, echipajul unei nave de salvare a ascultat cu neputință un mesaj cu semnificație tragică – „depășirea adâncimii de testare” - transmis de submarinul cu propulsie nucleară USS Thresher, înainte ca acesta să sufere dezintegrarea sub presiunea devastatoare a apelor oceanului. În timpul unei scufundări de testare în largul Cape Cod, au pierit 129 de marinari și civili.

A fost inițiată o operațiune amplă de căutare, implicând forțe aeriene și nave de suprafață, care au utilizat sonare, magnetometre și detectoare de radiații. Doar câteva fragmente găsite la suprafață au fost recuperate.

Cu toate acestea, câteva luni mai târziu, o expediție cu un batiscaf de cercetare, specializat în scufundări la mari adâncimi, a descoperit epava submarinului la o adâncime uluitoare de aproape 2.600 de metri, potrivit ABC News.