Topul invenţiilor auto

Topul invenţiilor auto

Supravegherea prin GPS depăşeşte ştergătoarele.

Clasamentul celor mai importante zece inovaţii în domeniul maşinilor, întocmit de „The Independent“ şi preluat de The Star.co.za, clasează pe primele trei poziţii invenţiile care contribuie la siguranţa pasagerilor şi a autovehiculului. Perna salvatoare. Airbagul, inventat în 1951, de americanul John W. Hetrick, a fost îmbunătă- ţit cu senzori pentru detectarea impactului. Inovaţia a fost adoptată pentru prima dată în 1967, de Chrysler. O serie experimentală de maşini cu airbag a fost produsă de Ford în 1971, dar la şoferi a ajuns abia în 1973, prin intermediul General Motors. Centura de siguranţă. Inventată în 1900 de George Cayley, centura a fost folosită pentru prima dată de pilotul Adolphe Pegoud, primul care a zburat cu aeronava răsturnată, în 1913. După expoziţia auto de la New York (1958), centura devine un echipament standard al maşinilor. Pornire codificată. Maşinile pot fi prevăzute cu chei de contact care transmit motorului o criptologie avansată prin care se declan- şează pornirea. Acum, un cod incorect (fraudulos) poate alerta, prin satelit sau comunicare prin telefon mobil, o firmă de securitate. Căutare avansată. GPS (Global Positioning Service) este un sistem care transmite date despre locul unde se află maşina. Firma Pioneer a fost prima care a inventat sistemul GPS pentru ma- şini în 1990, în timp ce Honda a folosit primul sistem de navigare cu ajutorul sateliţilor în 1983. Frâne bune. Sistemul ABS este folosit împotriva blocării frânelor şi a fost dezvoltat în 1929-1930, de firmele germane Bosh şi Mercedes-Benz, pentru aeronave. Primul sistem complet ABS pentru maşini a fost instalat pentru clasa S a Mercedes-Benz, în 1978.   Senzor de viteză. Având la bază tehnologia folosită de James Watt la construirea locomotivelor, contorul a fost lansat de Ralph Teetor în 1945, care era deranjat că şoferul lui mărea viteza maşinii şi o încetinea în funcţie de ceea ce vorbea. Prima maşină cu noul sistem a fost Chrysler Imperial, în 1958. Hibridul. Motor cu combustie internă şi baterie reîncărcabilă la o sursă de electricitate definesc maşina electrică PHEV. „Hibridul“ protejează mediul şi reduce dependenţ a de petrol. Deşi PHEV nu este produs, Toyota, General Motors şi Ford şi-au anunţat intenţia de a fabrica acest autoturism. Motorul supraalimentat. Motorul cu turbosuflantă, folosit pentru a mărirea randamentului, a fost folosit de pilotul Fred Agabashian în 1952, pe circuitul de la Indianapolis. El a câştigat cursa cu un avans de 100 de mile, iar din 1976 Saab dezvoltă motorul Turbo pentru maşinile de serie. Decapotabila. Până în 1910, toate maşinile erau decapotabile. Ele dispar în SUA odată cu impunerea regulilor de siguranţă. Chiar dacă aceste modele au fost construite în continuare în lume, iar revenirea popularităţii lor în SUA se datorează modelului Le Baron (Chrysler) şi al Saab 900, în anii ’80. Ştergătoarele. Ştergătoarele au fost inventate de J.H. Apjohn în 1903 şi aplicate din 1905. Primele ştergătoare intermitente au fost introduse în 1969, iar spre sfârşitul secolului XX au apărut mai multe modele de ştergătoare sensibile la ploaie.