"Reconstituirea", de Lucian Pintilie, "Pădurea spânzuraţilor", de Liviu Ciulei, "Moartea domnului Lăzărescu", de Cristi Puiu, "4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile", de Cristian Mungiu, "Secvenţe", de Alexandru Tatos, "Nunta de piatră", de Mircea Veroiu şi Dan Piţa, "La Moara cu noroc", de Victor Iliu, "A fost sau n-a fost?", de Corneliu Porumboiu, "Proba de microfon" şi "Croaziera", ambele de Mircea Daneliuc.

Astfel arată clasamentul celor mai bune 10 filme româneşti din 1912 până în prezent, stabilit în urma votului exercitat de 40 de critici. Preşedinta Asociaţiei criticilor de film din România, Cristina Corciovescu, şi colega ei de breaslă, Magda Mihăilescu, au avut iniţiativa compunerii unei astfel de ierarhii în 2008.

Cele zece pelicule au fost apoi prezentate la Cinema Studio în luna octombrie a aceluiaşi an, cu excepţia celor realizate de Mircea Daneliuc, la cererea expresă a cineastului.

Clasamentul celor 40 de critici constituie coloana vertebrală a volumului apărut la Editura Polirom, în colecţia "Cinema"; fiecare film din ierarhie vine acompaniat de unul sau două texte critice, dar şi de un colaj de cronici apărute la vremea respectivă. Textele critice sunt semnate de Magda Mihăilescu, Marian Ţuţui, Petre Rado, Dana Duma, Laurenţiu Brătan, Andrei Creţulescu, Cristina Corcio vescu, Marilena Ilieşiu, Anişoara Dumitrescu, Mihai Fulger, Alex Leo Şerban, Marina Roman şi de Lucian Georgescu.

Pintilie, linia întâi

Era previzibil ca "Reconstituirea" lui Lucian Pintilie să "iasă pe primul loc"; de altfel, la niciun alt film nu descoperi, citind cronicile de la vremea premierei, dorinţa disperată a criticului de a-l fixa într-o formulă. Sintagma "«Reconstituirea » este…" pare să fie un laitmotiv obsedant al tuturor textelor de întâmpinare. Iar conexiunea cu Pintilie când vine vorba despre doi dintre cei trei tineri regizori din top (Cristi Puiu şi Corneliu Porumboiu) constituie un alt motiv recurent al cărţii.

Petre Rado o realizează când se referă la "limbajul extrem de firesc al fiinţelor care populează filmul ("Moartea domnului Lăzărescu" – n.r)“, susţinând că de obicei se vorbeşte prost în mai toate peliculele româneşti, cu excepţia celor de Daneliuc şi Pintilie.

Alex Leo Şerban vede asemănări între Porumboiu şi Pintilie din alt unghi: "«A fost sau n-a fost?» nu este doar cel mai entuziasmant debut în filmul românesc de după ’89, ci şi unul dintre acele filme româneşti (extrem de puţine «Reconstituirea », «Probă de microfon», «Secvenţe», «O lacrimă de fată») în care chestiunile legate de meseria de cineast sunt «discutate» subtil şi discret". Dintre cei trei tineri regizori, numai Cristian Mungiu nu este raportat la Pintilie, ci direct la fraţii Dardenne.

Fotbalul, bată-l vina

Tot când vine vorba despre tinerii regizori, criticii trec la departajări. Andrei Creţulescu invocă "Inevitabilul «4, 3, 2» sau «Moartea domnului Lăzărescu »?" şi opinează că Puiu pare învingător la puncte, "deopotrivă mai şiret şi mai direct“.

Cristina Corciovescu subliniază că filmul lui Mungiu "a făcut să se vorbească în ultimele luni despre ţara noastră mai mult chiar decât au reuşit Cristi Chivu şi dilemele lui «existenţiale» (Real Madrid sau FC Barcelona sau Inter Milano?)".

Dincolo de comparaţiile inevitabile, mai important este labirintul de filiaţii din filmul românesc pe care îl schiţează criticii la fiecare pas. Nedivizaţi de acea prăpastie dintre generaţii – o spune Cristina Corciovescu – ei parcurg distanţele dintre "La Moara cu noroc", de Victor Iliu, la "Pădurea spânzuraţilor" nu pe traseul obişnuit, acela al constatării asemănărilor dintre cele două ecranizări, ci pe acela, de pildă, al configurării unei filosofii a luminii.

Se stabilesc paralele între formula stilistică a "Secvenţelor" lui Tatos şi acelea din "E pericoloso sporgersi", de Nae Caranfil, şi "Occident", de Cristian Mungiu. Pe scurt, volumul "Cele mai bune 10 filme româneşti ale tuturor timpurilor stabilite prin votul a 40 de critici" oferă o lectură "multilateral dezvoltată" – istorică, analitică şi, nu în ultimul rând, beletristică.

"10 filme din aproape 1 000… Pe cât posibil, fără idei preconcepute sau parti-pris-uri.“,
CRISTINA CORCIOVESCU, critic de film

CLASAMENT

Cele mai bune filme româneşti

1. "Reconstituirea" de Lucian Pintilie
2. "Pădurea spânzuraţilor", de Liviu Ciulei
3. "Moartea domnului Lăzărescu", de Cristi Puiu
4. "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", de Cristian Mungiu
5. "Secvenţe", de Alexandru Tatos
6. "Nunta de piatră", de Mircea Veroiu şi Dan Piţa
7. "La Moara cu noroc", de Victor Iliu
8. "A fost sau n-a fost?", de Corneliu Porumboiu
9. "Proba de microfon" de Mircea Daneliuc
10. "Croaziera" de Mircea Daneliuc.