"Thunderbirds" la Constanţa: show american, organizare românească
- Feri Predescu
- 9 iunie 2011, 10:25
"Au făcut un show de excepţie", "Sunt cei mai buni din lume", "Sunt ambasadorii US Air Force şi au executat toate manevrele pe care un pilot militar de pe un avion supersonic le efectueză" sunt doar câteva dintre aprecierile de care s-au bucurat piloţii americani de la "Thunderbirds" după superspectacolul pe care l-au oferit ieri miilor de spectatori de pe Aaeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu.
Căldura toridă sau desincronizările organizatorilor au fost trecute cu vederea, toţi ochii au fost aţintiţi spre cer pentru a urmări cu suflarea tăiată acrobaţiile aeriene care păreau că sfidează legile fizicii. Puţinele VIP-uri locale, precum şi ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, au fost pur şi simplu baricadaţi între garduri păzite cu străşnicie de jandarmi. Chiar şi piloţii americani s-au mirat de faptul că turiştii şi localnicii au fost păziţi să nu care cumva să depăşeaşcă gardurile metalice amplasate în jurul perimetrului destinat spectatorilor. Oaspeţii americani nu ştiau însă că spectatorii au avut probleme încă de la inceput. Potrivit jandarmilor, Asociaţia Litoral, unul dintre organizatorii evenimentului aviatic, a trimis în gara Constanţa autobuzele supraetajate ale primăriei, însă mai puţine decât a anunţat iniţial. Aşa că oamenii s-au bulucit în mjloacele de transport in comun şi roţile unuia dintre autobuzele cu 300 de călători au găurit pur şi simplu asfaltul şi a rămas înţepenit în trafic.
Mici, cârnaţi şi bere la doză
Organizatorii s-au ocupat însă de “confortul culinar" al oamenilor şi au permis accesul comercianţilor de ocazie lângă pista aeroportului. Aşa că în scurt timp şi din fumul dens şi îmbietor al grătarelor încinse cu mangal din “Hangar Party", demonstraţiile aeriene au putut fi urmărite de la cozile lungi la mici (cu o culoare indoielnică de la cădura soarelui), cârnaţi, ceafă de porc, ciolan afumat, pastramă şi murături udate cu bere la doză. Instalaţia de sunet "nu bătea" până la oameni aşa că vocea din microfon care prezenta programul se auzea stins, undeva în partea opusă locului unde se desfăşurau acrobaţiile aeriene. Presa a fost şi ea ţinută în ţarcuri, ziariştii au fost împiedicaţi să ia interviuri, "din motive de securitate". Directorul aeroportului Mihail Kogălniceanu, Ionel Manafu, a dat vina pe Corina Martin, de la Asociaţia Litoral, "care a adus gustări, umbrele, scaune, întrebaţi-o pe ea". La rândul ei, Corina Martin a arătat cu degetul către partea americană, iar ambasadorul a declarat sincer şi un pic mirat că "noi nu am impus asemenea măsuri" fapt ce a deranjat-o la culme pe consiliera de imagine a oficialului care a ţinut să ne pună la punct că "nu aveţi voie să puneţi asemenea întrebări“. Nici măcar angajaţii aeroportului nu au avut acces în “ţarcuri" dar au găsit repede o soluţie pentru a urmări spectacolul şi s-au căţărat ciorchine în balconul turnului de control.
"Acrobaţiile au fost fascinante"
Neajunsurile au fost constatate în timpul demonstraţiilor aeriene susţinute de piloţii şi paraşutiştii români, dar au fost uitate imediat ce au apărut piloţii Thunderbirds. "A fost minunat, acrobaţiile au fost fascinante, se vede că sunt americani şi nu români“, a declarat un adolescent agăţat de gard. “Show-ul a fost spectaculos, băieţii au foarte mult curaj, este prima dată când văd aşa ceva şi este impresionant, sunt un fan al lor", a spus o tânără din Tulcea adusă de soţul ei, marinar, care îi vedea pentru a treia oară. Un bătrân vesel s-a arătat încântat, "servim un mic, ne uităm la mitingul aviatic care este foarte frumos, ne place, sunt grozavi băieţii ăştia". Parcă pentru a atenua admiraţia proamericană, ambasadorul Mark Gitenstein, adus din ţarcul VIP în ţarcul ziariştilor, a ţinut să adauge că "şi dumneavoastră aveţi piloţi foarte competenţi, cei mai buni din această regiune a lumii". Oficialul american nu a uitat însă să laude avioanele F16 cu care au evoluat piloţii "Thunderbirds": "sunt cele mai bune din lume". Cât despre eventuala achiziţie comună a aparatelor de luptă, "este decizia guvernului român, am înţeles că sunt interesaţi de asta, că au existat nişte discuţii pe această temă. Cred că ar fi o decizie foarte bună, mai ales dacă ar fi luată împreună cu Bulgaria şi Croaţia, nu numai pentru că ar fi mai ieftin pentru fiecare dintre cele trei ţări, dar ar fi şi o dovadă a cooperării regionale". Show-ul aerian a fost mai scurt cu 45 de minute. Spectatorii au revenit repede cu picioarele pe pâmântul românesc, la ieşire s-au creat blocaje în trafic, dar şi pe aleile pietonale ale aeroportului. Într-un vacarm de nedescris, zgomot de claxoane, frâne, înjurături, coloanele de maşini şi-au făcut cu greu loc spre şoseaua naţională către Constanţa. Pe stânga, în mijlocul câmpului, aşteptau doar două autobuze supraetajate pentru a-i transporta pe spectatori către casă.