În lupta pentru audienţă, posturile apelează la artileria grea: emisiuni electorale de divertisment care să atragă publicul, plictisit de subiecte politice.
Când politica nu mai este interesantă, producătorii de televiziune inventează formate noi, care să le recâştige publicul. În plină campanie electorală, Realitatea TV lansează o emisiune de confruntare într-un ring de box, în timp ce Pro TV vine cu un format în care candidaţii la primărie sunt prezentaţi din perspectiva familiei şi a prietenilor. În condiţiile unei audienţe în scădere pentru emisiunile electorale, aceste tehnici ar putea da roade. Candidaţii se confruntă în ring Show-ul produs de Valeriu Lazarov, „Meciul serii“, debutează la Realitatea TV în această seară în decorul unui ring de box. Astfel, între orele 21.30-22.00 şi 23.30- 24.00, telespectatorii vor fi introduşi în tematica „Meciului serii“, care se va difuza de luni până miercuri, între orele 21.30 şi 24.00, şi joi, între orele 22.00 şi 24.00. Punctul culminant va fi atins în ediţia din 12 iunie, când „Meciul serii“ îi va avea invitaţi pe candidaţii rămaşi în cursa pentru Primăria Capitalei după turul I.
Emisiunea va avea două runde de confruntări moderate de Cosmin Prelipceanu. Trei jurnalişti vor dezbate evoluţiile candidaţilor, iar Mihai Tatulici, numit comentator al show-ului în locul lui Andrei Gheorghe, va fi responsabil de evidenţierea calităţilor invitaţilor. Printre subiectele abordate se numără „Gropile care distrug maşinile“, „Impozitele municipale“, „Lupta împotriva corupţiei“ şi „Calitatea vieţii“. În pauze, cântăreţi de muzică uşoară şi populară vor destinde atmosfera.
INTERVIU DE ANGAJARE PENTRU VIITORUL PRIMAR Pro TV impune reguli Pro TV abordează emisiunea electorală
„Angajăm primar - finala“, care va fi transmisă pe 29 mai, între orele 22.15-24.00, din perspectiva reportajului ce dezvăluie personalitatea candidaţilor la Primăria Capitalei. Pentru acest demers, candidaţii vor semna un memorandum prin care aceştia se angajează „să mijlocească accesul echipelor Pro TV la membrii familiei şi colaboratori apropiaţi“, „să mijlocească accesul echipelor Pro TV în locuinţa pe care o va prezenta telespectatorului el însuşi“ şi „să facă un gest care să ilustreze ataşamentul faţă de Bucureşti şi faţă de locuitorii săi“.
Scopul postului este acela de „a dezvălui calităţile şi defectele candidaţilor, astfel încât bucureştenii să-l aleagă în cunoştinţă de cauză pe viitorul primar al Capitalei“, se precizează în memorandum.
Show-ul, care va fi moderat de Cristian Tabără, „va fi o punere în scenă într-o formă de entertainment a ideilor de bază ale unui interviu de angajare“. „Candidaţii pot refuza să semneze acest memorandum. Chiar dacă refuză, pot participa la emisiune. Nesemnarea memorandumului nu va însemna că participanţii la emisiune nu vor fi obligaţi să respecte legea şi condiţiile impuse de Pro TV“, a declarat Maria Apostol, PR manager la Pro TV, care crede că „o modificare a formatelor electorale este necesară după aproape 20 de ani de dezbateri clasice“. REACŢII Guşă: „Prin aceste formate, posturile vor să spargă monotonia“ Cozmin Guşă, candidat la Primăria Capitalei din partea PIN, nu vede nicio problemă cu formatele celor două emisiuni: „Se încadrează în regulile pieţei. Şi în SUA se întâmplă la fel. Pentru o emisiune de genul acesta, postul investeşte în PR. Şi acest PR trebuie să se justifice. Posturile vor ca prin aceste formate să spargă monotonia, care este principala problemă a emisiunilor de dezbatere electorală“. Radu Teodorel, membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului, are altă părere: „Nu prea văd legătura între ceea ce face un om în familia lui, unde e direct implicat, şi ce face la primărie, unde poate să delege sarcini altora“.
Mircea Toma, directorul Agenţiei de Monitorizare a Presei, crede că din poziţia de alegător, formatul de la Pro TV este bun, pentru că aduce informaţii suplimentare despre candidaţi. Din perspectiva postului, „prefer să am un angajament scris decât să mă surprindă candidatul cu diverse fiţe, care ar crea dezechilibru“, explică Toma. În plus, „publicul forţează opţiunea către reformularea editorială a programelor de campanie, dar depinde de inteligenţa editorilor de a oferi divertisment fără a pierde din relevanţa editorială“, spune Toma, care crede că o emisiune ce oferă un cadru de dezbatere poate atrage publicul pe subiect. Ludovic Orban, candidatul PNL la Primăria Capitalei, a declarat că nu a luat încă o decizie în privinţa participării la emisiunea de la Pro TV după condiţiile impuse de post. „Nu mi se pare normal să-mi filmeze soţia dacă ea nu vrea“, a spus Orban.