ÎN ROMÂNIA. Marii retaileri adoptă o poziţie de forţă faţă de furnizorii cu care negociază, obligându-i să-şi vândă produsele ieftin.
Hipermarketurile ro mâneşti percep cele mai mari taxe din cifra de afaceri a unui furnizor pentru serviciile prestate, spun reprezentanţii Agrostar. Astfel că, în Franţa şi în Polonia, procentul perceput din cifra de afaceri, sub formă de taxe, este de 10%, în timp ce la noi este de 25%.
„Este imperios necesară adoptarea unei legi în regim de urgenţă care să reglementeze «condiţiile de achiziţii» atât ale produselor alimentare, cât şi nealimentare de către marii retaileri şi semnarea Codului de Bune Practici atât a produselor industriale (nealimentare), cât şi a celor alimentare”, ne-a declarat Ştefan Nicolae, preşe dintele Agrostar.
Potrivit acestuia, persoanele juridice străine sau cele române, dar cu acţionari străini, beneficiază de contracte preferenţiale, ale căror condiţii sunt mult mai „blânde” (cu până la 50% mai mici decât în cazul producătorilor români). „Aceste condiţii duc la distrugerea producătorilor români (toată producţia industrială neali men tară şi alimentară)”, mai spune şeful Agrostar. Totodată, şi termenul de plată a produselor este mult mai mare decât cel al omologilor din Franţa şi din Polonia.
COMPARAŢIE Provenienţa profiturilor hipermarketurilor
SCUMPIRI
Adoptarea Codului va creşte preţurile La rândul lor, retailerii consideră că, odată intrată în vigoare, noua lege va duce la creşterea preţurilor. „În urma acestei legi, preţurile vor creşte, dar nu ştim cu cât. Până acum, cuantumul serviciilor nu se transmitea în preţurile de la raft. De acum, vom pune adaos comercial şi la cuantumul serviciilor”, ne-a declarat Adrian Manolache, secretarul general al Asociaţiei Reţelelor Comerciale. Pe de altă parte, producătorii spun că rămân cu mai nimic din furnizarea produselor. Spre exemplu, dacă preţul de cost al produsului X este de 100 de lei, producătorul trebuie să-l vândă către reţelele de retail cu 160 de lei.
Din acest preţ, 25% reprezintă taxa pe cifra de afaceri, astfel rămân 120 de lei. Apoi se mai trag 17 lei cheltuieli cu logistică, depozitare, manipulare şi altele. Producătorul rămâne astfel cu 3 lei, potrivit Agrostar. „De la 160 lei preţ achiziţie ori 38% (marja comercială aplicată de hipermarket) rezultă aproximativ 220 lei preţ de vânzare. Compania multinaţională câştigă 60 lei (diferenţa dintre preţul de vânzare şi cel de achiziţie), la care se adaugă 40 lei, din cifra de afaceri a furnizorului, astfel că rezultă un profit de 100 lei - exact cât preţul de cost al produsului”, a mai spus Ştefan Nicolae.
Potrivit lui Manolache, producătorii români vor să negocieze cu retailerii pe picior de egalitate, asemeni celor din alte ţări, unde negocierile se fac la sânge. „Noi avem un spaţiu de vânzare bine delimitat şi-l oferim celui care dă preţul cel mai bun”, ne-a mai spus Manolache.