Ştefan Vlaston, expert în Educaţie: "Dacă iau BAC-ul peste 50%, e fraudă!"
- Andreea Ciulac
- 13 iunie 2012, 12:23
Preşedintele Asociaţiei EDU-CER face estimări despre rezultatele examenului maturităţii.
Ştefan Vlaston, cunoscut expert în Educaţie, face previziuni despre cum se va desfăşura examenul de bacalaureat din acest an şi vorbeşte despre incompatibilitatea dintre sistemul de învăţământ şi piaţa muncii. Evz: Cum comentaţi planurile sindicatelor din învăţământ şi ale ministrului Liviu Pop de a introduce Bac-ul diferenţiat chiar de anul viitor? Ştefan Vlaston: Şi acum putem spune că avem un bacalaureat diferenţiat. Dificultatea probelor de matematică diferă de la filiră la filieră. Într-un fel dau cei cu profil tehnologic, într-un fel dau cei de la vocaţional. În concepţia ofiialilor de la minister, Bac-ul diferenţiat înseamnă subiecte mai uşoare, ca să treacă mai mulţi. Trebuie să vedem dacă vor face totul aşa cum prevede Legea Educaţiei, unde se vorbeşte de introducerea unui subiect transdisciplinar, cu întrebări din patru materii, ceea ce presupune o dificultate imensă. Apoi trebuie schimbată programa, modul de admitere la facultate.
De ce credeti că numărul celor înscrişi la Bac a fost cu mult sub estimările şefilor de la Educaţiei? Aici, există două explicaţii. În primul rând, elevii s-au lămurit că nu mai merge să copieze în stânga şi-n dreapta, camerele de supraveghere chiar funcţionează. În al doilea rând, e vorba că o diplomă de liceu sau de facultate nu mai reprezintă o miză pentru nimeni. Statul, singurul care ţinea cont la angajare de actele astea, a ieşit de pe piaţa muncii, iar privaţii îi cheamă la interviu, îi ţin în probe, nu se uită la diplome, ci la ceea ce ştiu să facă. Ieşim din paradigma "fabricilor de diplome" şi revenim la paradigma "munca e brăţară de aur". Uitaţi-vă numai la oferta Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă! 80% dintre job-urile scoase la concurs sunt pentru meseriaşi, o singură ofertă din 15 este pentru cei cu studii superioare. Şi mai e şi criza: părinţii nu-şi mai permită să-i ţină în facultate, ca să devină taximetrişti sau mai ştiu eu ce. Piaţa muncii este barometrul cel mai bun pentru situaţia educaţiei din România. Cât de dificile credeţi că vor fi subiectele probelor scrise? Chiar de când a preluat ministerul, Liviu Pop a declarat că subiectele sunt deja făcute. Nu ar trebui să fie cu nimic diferite faţă de ultimii zece ani. Care credeţi că va fi promovabilitatea la această sesiune? Trebuie să ţinem cont de factorul electoral. Pentru USL, un singur elev picat este egal cu patru-cinci voturi pierdute, din partea părinţilor, a rudelor. Depinde şi de preşedinţii de comisie, mulţi din mediul universitar, care au tot interesul să-i treacă, ca să menţină focul fabricilor de diplome. Personal, consider că tot ce trece de 50% se poate considera fraudă. Mă gândesc că anul trecut au promovat 45% şi anul ăsta s-au mai speriat câţiva şi au pus burta pe carte. Altfel, revenim la vechiul sistem, în care toată lumea trece. 199.272 de liceeni s-au înscris la BAC-ul din acest an, în condiţiile în care erau aşteptaţi peste 300.000
"O promovabilitate cu mult mai mare decât cea din 2011 ar însemna automat reîntoarcerea la vechiul sistem găunos", susţine Ştefan Vlaston
Se ard etape să se simplifice examenul Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Pop, are planuri mari cu examenul de Bacalaureat de anul viitor.
De astăzi, el începe consultările cu elevi de clasa a XI-a cărora le cere să se pronunţe în privinţa schimbării modalităţii în care examenul va fi susţinut din 2013. Mai exact, ministrul vrea ca Bac-ul diferenţiat, în funcţie de ceea ce se studiează în licee, să fie introdus din 2013, nu din 2015, cum prevedea Legea Educaţiei Naţionale. Motivul acestei shimbări: "Bac-ul pe care îl avem acum nu este pliat pe ceea ce elevul învaţă", susţine Liviu Pop. CARTE DE VIZITĂ
PROF. ŞTEFAN VLASTON, preşedintele Asociaţiei EDU-CER- Educaţie şi Cercetare
- profesor şi director de liceu în perioada 1990-2008
- Profesor de matematică la Grupul Şcolar Industrial "Petre Poni" din Bucureşti
- Preocupari în domeniul politicilor educaţionale, în privinţa calităţii educaţiei, a managementului educaţional.
Citiţi şi:
- Bac-ul relaxaţilor: Note maxime, eforturi minime
- FĂRĂ CAMERE video la probele orale!
- Ce păţesc elevii care sunt prinşi cu telefoanele, chiar dacă nu vor să copieze