Sorin Ovidiu Vântu a anunţat astăzi că va da în judecată Hotnews, care a dezvăluit că omul de afaceri ar fi fost racolat de Securitate la 28 de ani, în aprilie 1983, în timp ce executa, la penitenciarul Bacău, o pedeapsă de cinci ani de închisoare pentru delapidare.
"Faţă de presupusul meu dosar, apărut pe un site de ştiri, cuprinzând colaborarea mea cu Securitatea, susţin că este un dosar fabricat şi face parte dintr-un lung şir de manipulări şi agresiuni care au început din 7 decembrie 2009. Drept urmare, am decis să acţionez în judecată site-ul de ştiri care a publicat informaţia. Dacă instanţa va decide că am fost colaborator voi plăti eu; dacă nu, vor fi obligaţi să plătească ei. Până la pronunţarea definitivă a instanţei, mi se pare jenant orice alt tip de comentariu", afirmă Sorin Ovidiu Vântu, într-un comunicat de presă, citat de Realitatea.net.
În 1983, Sorin Ovidiu Vîntu se afla în închisoare, la Bacău, pentru delapidare. Avea 28 de ani şi ar fi fost recrutat de Securitate, sub numele conspirativ "Nuş". Potrivit investigaţiei realizate de HotNews şi revista "Kamikaze", omul de afaceri ar fi scris un angajament în care îşi asumă acest nume conspirativ şi se angajează să dea informaţii în scris despre deţinuţi.

Ar fi fost recrutat de Direcţia a IV-a a Securităţii, de Contrainformaţii, la propunerea ofiţerului Constantin Stănescu, care, pentru acelaşi scop operativ, ar mai fi avut trei candidaţi. L-a preferat pe Vîntu pentru "dezvoltatul spirit de sesizare şi discernământ".

Informator şi în libertate

După eliberare, în 1985, potrivit documentelor prezentate de HotNews şi "Kamikaze", legătura lui "Nuş" cu Securitatea a continuat, maiorul Dumitru Tudorache caracterizându-l într-o notă din februarie 1986: "Pe parcursul colaborării cu organele de contrainformaţii din penitenciar, a dat dovadă de corectitudine şi sinceritate, a respectat instructajul şi linia de conduită stabilită pentru fiecare caz în care a fost dirijat, s-a preocupat de realizarea sarcinilor şi a manifestat curaj şi iniţiativă în determinarea elementelor respective să vină cu amănunte de natură a clarifica suspiciunile şi a se obţine noi date şi informaţii".

Vîntu, apreciat ca un om cultivat şi foarte frecventat, ar fi fost folosit cu precădere pentru a da informaţii despre mediul militar din Roman, oraşul în care locuia pe atunci.

Pe 21 decembrie 1987, ofiţerii au propus scoaterea lui "Nuş" din reţea pe motiv că anturajul său s-a schimbat, fiind înconjurat de bişniţari, ţigani, beţivi, care nu prezentau interes operativ.

Angajamentul olograf din presupusul dosar al lui Vîntu a fost comparat de grafologi autorizaţi, la cererea HotNews şi "Kamikaze", cu înscrisuri recente ale omului de afaceri, relevând că toate au fost scrise de aceeaşi persoană.

S-a recuzat la CNSAS

CNSAS a primit încă din vara trecută o cerere de verificare pe numele lui Sorin Ovidiu Vîntu, în calitate de patron al grupului de presă Realitatea-Caţavencu. Notificat de CNSAS cu privire la verificarea solicitată în baza articolului trei, litera p, din Ordonanţa de Urgenţă 24 din 2008, care stipulează că, printre alţii, pot fi verificaţi acţionarii televiziunilor private şi ai posturilor de radio, Vîntu a răspuns că el nu deţine această calitate la Realitatea- Caţavencu.

Într-adevăr, acţionar majoritar la societatea Realitatea Media nu apare în scripte Sorin Ovidiu Vântu, ci un offshore din Cipru, Bluelink Comunicazione Limited, al cărei unic asociat este Vitalie Dobândă.

În noiembrie 2009, EVZ a reînnoit cererea, în baza calităţii de fondator al unui ONG, care, potrivit aceluiaşi articol de lege, poate fi şi el verificat. ONG-ul cu pricina este Asociaţia Centrul de Pregătire Financiară Millenium, creat în 1996 sub demnumirea de Institutul Român de Valori Mobiliare, redenumit în 2000 Institutul Financiar Român, care poartă actuala denumire din 2003.

Vîntu s-a retras din asociaţie, dar mai deţine calitatea de membru fondator, potrivit datelor de la Ministerul Justiţiei. Cererea EVZ nu a primit niciun răspuns până astăzi, la fel ca şi o cerere similară, din luna iunie, a HotNews şi revistei "Kamikaze", care au invocat calitatea de acţionar cu 90% la o societate numită Romanian News SRL.

Până la ora închiderii ediţiei, Sorin Ovidiu Vîntu nu a putut fi contactat de EVZ pentru a comenta documentele ce ilustrează relaţia sa cu Securitatea.