Crucea de pe Caraiman este unica in Europa pentru altitudinea la care a fost amplasata,la 2.291 de metri.
Odata ajuns in statiunea Busteni esti coplesit de panorama oferita de varful Caraiman. Are o infatisare aparte. Iar sus, pe varf, se inalta maiestuos Crucea Eroilor, construita intre anii 1926 si 1928, gratie Reginei Maria.
Crucea Caraiman - 1 si 1/2 h. Fata de alte indicatoare montane care te sperie cu trasee de sase-opt ore, acesta pare sa fie unul prietenos cu sedentarii. Te inarmezi cu rabdare si multa apa, dupa care incepi sa urmezi poteca batatorita doar de bocancii turistilor, nu si de cauciucurile jeepurilor de lux, asa cum se intampla prin multe alte locuri minunate cucerite de tractiunea 4x4.
Dupa ce lasi in urma Babele, o liniste mormantala te cuprinde si iti interzice chiar si sa respiri greu dupa efortul depus. Cat vezi cu ochii, doar munte si vegetatie alpina. Natura si-a conservat minunatia prin pereti de stanca abrupti si cai de acces inguste. Doar omul, necivilizat, a aruncat, ici-colo, cate un bidon din plastic sau vreun ambalaj de cipsuri pitit de vant printre jepi.
Urci si cobori continuu pe un platou urias, in care muntele si-a dat intalnire cu cerul. Chiar daca traseul nu este foarte greu, locul e presarat cu crucile nefericitilor care au vrut sa cucereasca muntele iarna, cu adidasi si o sticla de tarie. Insuficient pentru a trece testul Caraiman, iar tributul platit a fost cel suprem. Dupa aproape un ceas si jumatate de drum intins, efortul iti este rasplatit cu varf si indesat.
Cativa turisti admira peisajul si fotografiaza de zor. „Este incredibil. Doar daca vii aici iti poti da seama ce frumos e”, spune Cornel Stanciu, din Iasi. „Am venit special din Galati sa vad Crucea. Nu-mi pare rau ca am stat doua ore la coada la telecabina”, spune si Stefania Georgescu. „Este un monument fascinant”, se minuneaza Cristian Bucur, din Satu-Mare.
Crucea de pe Caraiman apare ca in scrierile biblice, in toata maretia ei. Uiti de oboseala si maresti pasul pentru a ajunge cat mai repede la ea. Exclami: cat este de mare! Monumentul, grandios, te intam-pina de bun-venit cu bratele lui uriase si te lasa sa-l admiri in liniste. In acele momente de reculegere, nicicand Dumnezeu nu ti-a fost mai aproape. Imediat, o intrebare iti incolteste in minte. Oare cum au facut sa-l cocoate pe Dumnezeu in varf de munte?
Materiale urcate pe munte de care cu boi
Raspunsul ni-l da un om al muntelui: ghidul Mihai Colesi, om al Busteniului din tata-n fiu. „Crucea a fost proiectata de arhitectii Cristinel Georges si Constantin Procopiu, la dorinta Reginei Maria, constructia a inceput in 1926, iar sfintirea s-a facut pe 14 septembrie 1928, de Inaltarea Sfintei Cruci”, spune Colesi.
Materialele de constructie si imensele bucati de fier asamblate in varf de munte au fost carate cu funicularul Schiel al fabricii de hartie din Busteni, pe o lungime de 15 km si cu carele cu boi, pe traseul Sinaia-Varful Dichiu-Platoul Bucegi. Lucrarile de ridicare a crucii au fost executate de catre Directia de Poduri a CFR, sub conducerea inginerului Victor Bruckner.
„A fost un efort supraomenesc pentru ca altitudinea la care a fost amplasata Crucea este de 2.291 m. Desi comunistii l-au botezat Monumentul Ceferistilor cazuti in Primul Razboi Mondial, adevaratul nume este Crucea Eroilor Neamului”, tine sa precizeze omul muntelui.
Soclul pe care a fost montata Crucea este din fier beton imbracat in piatra, are o inaltime de 7,5 m si a gazduit, pana in anii ‘70, un generator electric care alimenta 120 de becuri a cate 500 W fiecare. Pana ca aceasta cruce sa fie racordata la sistemul public de electricitate, alpinistii si soldatii carau, de cateva ori pe an, cu cisternele carburantul necesar iluminarii Crucii.
Varful pe care a fost amplasat grandiosul monument nu este insa cel mai inalt al Caraimanului, ci unul secundar, ales din motive de vizibilitate. Inspirata mutare deoarece, mai ales pe timp de noapte, Crucea de foc pare suspendata in tavanul intunecat al cerului. E drept, pe DN 1 se produc frecvent tamponari deoarece, spun politistii, multi soferi renunta sa mai acorde atentie volanului pentru cateva clipe, furati de priveliste.
SIMBOL LUMINOS
Racordata la reteaua de curent electric
Pana la instalarea regimului comunist, Crucea era aprinsa de Sfanta Marie Mare si de Inaltarea Domnului. La inceput, iluminarea se facea cu ajutorul unui generator. In anul 1939, Crucea a fost racordata la sistemul energetic national. Acum, monumentul se afla in administrarea Consiliului Local Busteni, iar edilii locali spun ca vor sa acopere Crucea cu o vopsea fluorescenta, iar deasupra sa proiecteze un spot laser.
LEGENDA
Ceausescu nu a avut curaj s-o demoleze
Se spune ca, in ciuda opozitiei sale fata de Biserica, Nicolae Ceausescu nu a avut curaj sa atenteze si la aceasta Cruce. „Pana si el era impresionat. Cand mergea cu telecabina la vanatoare, o privea cu coltul ochiului. Se gasise insa unul dintre primarii comunisti ai Busteniului sa propuna taierea bratelor Crucii si montarea, in varful monumentului, a unei stele rosii, sovietice.
Noroc ca nu l-au bagat in seama”, povesteste ghidul Mihai Colesi. Totusi, placa de aluminiu pe care era gravat numele Reginei Maria a fost indepartata de pe soclu si topita in cuptoarele fabricii de hartie. Nici pana astazi n-a fost montata o alta in loc.
PLEDOARIE
„E ca statuia de pe Corvado”
Actorul Alexandru Arsinel este indragostit de Muntii Bucegi si respecta in mod deosebit Crucea de pe Caraiman: „De curand, am fost in Brazilia, la Rio de Janeiro, si am vizitat Statuia lui Christos Mantuitorul de pe Muntele Corvado, selectata recent printre cele 7 minuni ale lumii moderne.
Exista asemanari intre statuia de pe Muntele Corvado si Crucea de pe Caraiman. Eu am trait aceleasi senzatii si acolo, si aici. Monumentul Eroilor de pe Caraiman ramane un reper al Romaniei, reprezinta credinta noastra, a poporului roman.
Privind Crucea suspendata, parca, de cer, simti o liniste interioara si un suflu nou de credinta! Daca Christos Mantuitorul de pe Muntele Corvado este una dintre cele 7 minuni ale lumii moderne, atunci Crucea de pe Caraiman poate fi considerata una dintre cele 7 minuni ale Romaniei”.
ARGUMENTE „Muntele ar fi fost mai sarac” Pentru ghidul Mihai Colesi de la Centrul de Informare Turistica Busteni, Crucea de pe Caraiman reprezinta simbolul orasului. Si, totodata, o minune a Romaniei.
„Prima data cand am ajuns la Cruce aveam doar cinci ani. Tatal meu m-a dus in carca pentru a vedea minunea din varful muntelui. Monumentul reprezinta efortul pe care mai multi romani l-au pus in slujba lui Dumnezeu, si, in ciuda dificultatii traseului pe care trebuie sa-l urmeze turistii, acestia nu vor avea niciun regret odata ajunsi in fata Crucii. Busteniul ii datoreaza acestui simbol faima de statiune turistica, alaturi de celelalte monumente slefuite de natura: Sfinxul si Babele. Este, fara indoiala, una dintre minunile Romaniei turistice, iar fara Cruce, muntele ar fi fost mai sarac in frumusete”, este de parere Colesi.
FISA TEHNICA
Aproape 30 de metri inaltime
Dimensiuni: Crucea are o inaltime de aproximativ29,5 metri, iar bratele ei masoara 14 m, fiind iluminata in fiecare noapte de 300 de becuri a 500 W fiecare.
Unicitate. Monumentul este unic in Europa din punctul de vedere al altitudinii la care este amplasat, 2.291 de metri, insa nu si ca dimensiuni. Cea mai mare cruce de pe continent se afla in Spania, pe varful muntelui Risco de la Nova, are o inaltime de 150 de metri, dar este situata la o altitudine de 1.750 de metri.
Notorietate. Crucea de pe Caraiman este simbolul Busteniului, fiind vizitata anual de cateva zeci de mii de turisti curajosi.
Potential. Chiar daca este principalul punct de atractie al Busteniului, dupa Babele, Crucea de pe Caraiman lipseste din pliantele promotionale ale autoritatilor locale.
Acces. Cu telecabina din Busteni pana la Babele (costa 42 de lei dus-intors) se ajunge intr-un sfert de ora. Timpul mediu de asteptare, la coada, este insa de o ora. De la Babele se merge pe jos pe un traseu care dureaza o ora si jumatate. Se mai poate urca, pe jos, prin Valea Caraiman. Drumul din Busteni la Cabana Caraiman se poate parcurge, vara, in circa 3-4 ore.
Cazare si masa. Cel mai apropiat loc de odihna este Cabana Babele, care are 108 locuri de cazare in camere cu 2 pana la 12 paturi. Aceasta dispune de bufet si restaurant cu autoservire permanenta.
Semnal GSM: Bun la Cruce, dar pe traseu exista si portiuni cu semnal slab.
VOX POPULI
„Nu uitati acasa aparatul de fotografiat!”
Ion Barbu, 48 de ani, Ramnicu-Valcea: „Este un monument fantastic. Cred ca oricine ar trebui sa-l viziteze macar o data-n viata. De cate ori vin la munte urc pe platou pentru a-l vedea. Este o minune!”.
Ioana Minea, 48 de ani, Busteni: „Este o mandrie ca avem un asemenea monument reprezentativ al orasului Busteni si nu numai. Toti turistii care vin aici recunosc ca este o constructie incredibila”.
Mirel Horatiu Jaga, 29 de ani, Bucuresti: „Coada de la telecabina si drumul pana aici iti dau ceva batai de cap, dar merita! Si un sfat: nu va uitati aparatele de fotografiat acasa!”.
Mihaela Moraru, 32 de ani, Curtea de Arges: „Panorama pe care o ai de la baza monumentului iti creeaza o senzatie de ireal. Vom urca cel putin o data pana acolo”.
Cititi si:
Biserica Densus, un templu romanesc
Cuibul de vulturi al Corvinilor
Ateneul, bijuteria pentru care romanii au dat cate un leu
Peles, blazonul regal al Romaniei
Cititorii propun alte posibile "minuni"
Casa Poporului, "vedeta" controversata Crucea si spada sasilor Mogosoaia, palatul domnesc
Manastire 'nalta, cum n-a mai fost alta
Pe aici nu se trece decat cu piosenie
Mii de cititori voteaza minunile Romaniei
Hurez, mostenirea lui Brancoveanu
Bisericile pictate din nordul Moldovei
Castelul Bran, vandut de Dracula
Orasele din tara au intrat in febra minunilor
Cele 7 minuni de pe lista ambasadorului Michael Guest
Triunghi cultural in capitala Moldovei
Brancusi, minunile fara sfarsit