Societatea feroviară de turism a închiriat pe cinci ani, cu posibilitatea prelungirii, clădirea care timp de câteva zeci de ani a fost folosită drept remiză pentru mocănița care lega Sibiul de Agnita și de Sighișoara. Aflat în apropierea centrului istoric al Sibiului, remiza construită în perioada 1898 – 1910 a fost clasată drept monument istoric de importanță locală, laolaltă cu celelalte elemente ale liniei de cale ferată îngustă. Calea ferată a reintrat în atenția opiniei publice în ultimii ani, după ce un grup de tineri sprijiniți ulterior de mai multe instituții publice, în special primării, a lansat un proiect ce are drept scop reluarea curselor mocăniței pe relația Sibiu – Agnita. Mai mult, în actualul Masterplan de transport, pentru repunerea în funcțiune a liniei de cale ferată îngustă, pe unde mocănița a încetat să mai circule la începutul anilor 2.000.

Lăsată în paragină

Doar că remiza din cadrul Depoului Sibiu a intrat într-un proces continuu de degradare. Intrată între timp și în insolvență, Societatea feroviară de turism – societate de stat în administrarea căreia a fost transmisă remiza – a scos clădirea la închiriat. Cel care a preluat clădirea este din Sibiu – Mihai Ilarie. Iar intenția lui este de a amenaja acolo un service auto și o spălătorie. ”Da, știu că este monument istoric, acest lucru este trecut și în contractul de închiriere. Dar, uitați-vă și dumneavoastră: așa se întreține un monument istoric? S-a furat tot ce s-a putut dinăuntru, inclusiv cărămizi. În doi – trei ani dacă mai rămânea așa se prăbușea. De zece zile am început să lucrăm aici, iar de atunci nu facem altceva decât să scoatem gunoaie”, arată Mihai Ilarie. El speră să pună în funcțiune noul service și spălătoria în decurs de aproximativ 45 de zile.

Un rău deja făcut

Reprezentanții Direcției pentru Patrimoniu au anunțat că vor monitoriza lucrările din zonă, iar cei ai Asociației Prietenii Mocăniței spun că, din punctul lor de vedere, răul a fost deja făcut. ”Pe noi nu ne afectează faptul că remiza a fost închiriată, căci scopul nostru este conservarea liniei de cale ferată îngustă și a celorlalte elemente și, treptat, utilizarea acestora. Referitor la remiză, din punctul nostru de vedere răul a fost făcut prin faptul că șinele de cale ferată de acces la remiză au fost demontate”, arată Mihai Blotor, președintele Asociației. El mai arată că, în Masterplanul pe transport al României, este inclusă și linia de cale ferată îngustă Sibiu – Agnita. ”În 2017 ar trebui efectuat studiul de fezabilitate, iar în 2018 ar trebui să înceapă lucrările de reabilitare în vederea punerii în funcțiune în scop turistic. Dar ce mocăniță mai poți avea fără remiză la Sibiu?”.