Şi absolvenţii de liceu din Spania au problemele lor
- Ana Zid ărescu
- 7 iulie 2011, 10:18
Un studiu realizat de ministerul Educaţiei din Spania arată că aproximativ 17% dintre absolvenţii de liceu au o pregătire slabă şi nu sunt suficient de pregătiţi pentru a se integra pe piaţa muncii.
Raportului Evaluación General de Diagnóstico 2010 a fost realizat de ministerul Educaţiei din Spania pe 29.154 de tineri, din 870 de licee. Acesta a fost eşantionul după care s-a realizat diagnosticul întregului sistem de învăţământ spaniol. Dar nu doar tinerii au fost supuşi acestei evaluări. La testare au fost analizate performanţele profesorilor şi a directorilor de licee. Alături de copii, s-au evaluat 4.488 de profesori şi 843 de directori.
În cadrul testării s-au evaluat competenţele lingvistice, orale şi scrise, de matematică şi alte două materii specifice sistemului spaniol: competencia social y ciudadana (apropiată de disciplina Educaţie Civică, din sistemul românesc), respectiv competencia en el conocimiento y la interacción con el mundo físico (se referă la dezvoltarea şi punerea în aplicare a cunoştinţelor care ţin de tehnologie şi de ştiinţă, pentru a interpreta informaţiile şi pentru a lua decizii într-o lume în care progresele în aceste domenii au o influenţă decisivă în viaţa personală şi în societate).
Rezultatele raportului au fost concluzionate sub forma unei scări de evaluare de 500 de puncte. Pentru fiecare disciplină analizată s-a realizat o scară pe cinci nivele (de la 1 la 5, unde 1 este nivelul cu randament cel mai scăzut). Astfel, s-a arătat că peste 17% dintre elevii spanioli se încadrează pe cel mai scăzut nivel (1), ceea ce indică o slabă pregătire a acestora pentru viitor: fie continuarea studiilor, fie intrarea pe piaţa muncii.
Restul de 83% s-a distribuit pe nivelele 2-5. Cei care au obţinut aceste rezultate au suficiente cunoştinţe pentru "a avea succes în etapa următoare a studiilor, pe piaţa muncii şi în societate", se arată în raport.
Liceul ales şi regiunea geografică nu influenţează viitorul elevului
Una dintre cele mai importante concluzii ale raportului a fost că nu liceul, ori regiunea geografică în care locuieşte elevul sunt factorii care cântăresc cel mai mult în rezultatele academice ale elevului, ci "propriile aşteptări ale elevului şi modul în care el se responsabilizează".
În ceea ce priveşte elevii repetenţi, raportul atrage atenţia asupra faptului că "Sistemul trebuie să fie şi mai flexibil, întrucât, în acest moment, nu există aşteptări prea mari pentru ca elevii repetenţi să recupereze decalajul".
Obiectivul acestei evaluări generale de diagnostic a sistemului de învăţământ spaniol este de a contribui la îmbunătăţirea calităţii învăţământului, de a permite dezvoltarea unei strategii în politica naţională bazată pe situaţii concrete şi de a creştere transparenţa în sistemului de educaţie spaniol. Prin acest program, se doreşte o imagine clară a modului în care şcoala pregăteşte tinerii pentru viaţă.
În ultimii ani, şcolarizarea în Spania s-a extins considerabil în ultimii 20 de ani. În primul rând, ca urmare a extinderii învăţământului obligatoriu la 16 ani, printr-un proiect de lege din 1990. În al doilea rând, ca o consecinţă a definirii strategiei de la Lisabona şi a stabilirii obiectivelor educaţionale ale UE. Consiliul European de la Bruxelles, din 2003, a stabilit un obiectiv pentru mai multă educaţie, care a ghidat politicile cele mai recente din Europa şi, implicit, în Spania.
Nivelul de studii în Spania, pe provincii: