Regizorul a explicat pentru "Evenimentul zilei" cum de a făcut cu uşurinţă tranziţia de la documentar la lungmetraj de ficţiune, fără cuvinte şi pe baze matematice.
S-a aflat la Bucureşti cu ocazia evenimentului "Les Films de Cannes à Bucarest" (18-21 octombrie). La debutul său în lungmetraj, "Schastye moe/My joy" (selectat în competiţia de pe Croazetă, 2010), a colaborat cu directorul de imagine Oleg Mutu şi cu actorul Vlad Ivanov. Cineastul a vorbit pentru "Evenimentul zilei" despre structura muzicală şi matematică a cinemaului.
EVZ: Declaraţi într-un interviu că aţi încercat să spuneţi o poveste de dragoste în "Schastye moe/ My joy" şi v-aţi ales cu un kalaşnikov de film... Serghei Loznitsa: Era o glumă. Te-apuci să scrii un scenariu şi întâi mergi pe mâna raţiunii. Apoi, încetul cu încetul, subconştientul începe să câştige teren şi povestea se schimbă radical. Când faci legătura între diferite fire narative prin rimă, ca în poezie, sau prin variaţiuni ale aceleiaşi teme, ca în muzică, poţi spune mult mai multe decât printr-o naraţiune lineară. Desigur că în "Schastye moe/My joy" povestea nu e uşor de urmărit, dar, dacă descoperi cheia, lucrurile nu mai sunt atât de dificile.
Pentru mine cinemaul este unul din modurile în care poţi descrie realitatea şi totodată modul în care o vedem. Modul în care o vedem schimbă realitatea, iar realitatea schimbă modul în care o vedem, nu le poţi separa decât într-un mod abstract şi atunci pierzi una dintre jumătăţi. Poţi să spui că filmul meu are o structură muzicală sau una matematică...
Aţi afirma atunci că "Schastye moe/My joy" e o teoremă? Da, orice film cu adevărat întreg, cu adevărat încheiat, este o teoremă. Nu o poţi rezolva exclusiv dintr-o direcţie. Creştinismul sau budismul, astea sunt axiome. Dacă accepţi o premisă, construieşti modul de existenţă a unei lumi. Şefa tuturor axiomelor e Creaţia. Axiomele despe care vorbeam înainte se exclud reciproc. Nu poţi spune că una e corectă şi cealaltă nu.
Trecând la lucruri mai telurice, cum a fost să lucraţi cu actori neprofesionişti? Interesant şi dificil, dar rezultatul mi-a dovedit că a meritat până la urmă. Nu am făcut workshopuri cu ei, repetiţiile au fost suficiente. Sunt oameni, îşi trăiesc vieţile, îşi văd de treburile lor şi au fost la dispoziţia noastră pentru repetiţii două ore pe zi. Mai mult era prea mult pentru ei. Am avut nevoie de o lună şi jumătate pentru repetiţii.
Cum i-aţi selectat? Cu ochii (râde). Toţi locuiau în satul în care am filmat şi în împrejurimile lui. Eu şi asistentul meu am petrecut acolo jumătate de an, poate mai mult. Per total, realizarea lungmetrajului a durat un an. Am avut probleme cu banii în timpul iernii. Producătorul ucrainean se aştepta să ne parvină nişte fonduri de la Ministerul Culturii, iar ei cheltuiseră banii respectivi pe alegeri sau nu mai ştiu pe ce. Cert e că nu i-am căpătat. Trebuia să continuăm să filmăm, şi până la urmă coproducătorul german a adus nişte bani.
Cum aţi făcut tranziţia de la documentare la lungmetraj de ficţiune? Cu uşurinţă. Am vrut de la bun început să fac lungmetraj de ficţiune. De altfel, nu e ca şi cum ladocumentarefoloseamvoice-over. Încercam să port un dialog cu spectatorii prin imagini şi să transmit prin ele informaţii şi emoţii. Arată şi nu povesti (râde). Toate documentarele mele, cinci la număr, sunt fără cuvinte, şi unele au 50 de minute, altele, 80.
Cum v-aţi plasa în peisajul cinematografic rus - sunteţi mai aproape de Sokurov, Zviaghinţev, Popogrebsky? Nu, nu şi nu. În acest peisaj, există multe perspective, care nu sunt apropiate unele de alte. Andrei Zviaghinţev practică un cinema metaforic, îi place să construiască situaţii metaforice. Pentru mine e mult mai interesant să văd cum metafora vine din situaţii reale, ca în "Mantaua" lui Gogol. "Orice film cu adevărat întreg, cu adevărat încheiat, este o teoremă.", SERGHEI LOZNITSA, cineast <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CDNVda7Vl4s?fs=1&hl=en_GB&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/CDNVda7Vl4s?fs=1&hl=en_GB&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>