Şcolile româneşti, ca un ring de box?

Şcolile româneşti, ca un ring de box?

Sutele de cazuri de violenţă mediatizate scriu radiografia unui fenomen din ce în ce mai prezent în şcolile româneşti. Violenţa verbală se transformă în conflicte fizice cu urmări grave, victimele îşi spun povestea, iar agresorii scapă, cel mai adesea, cu o mustrare.

Cel mai recent episod s-a produs chiar ieri, când un elev de la o şcoală din judeţul Ialomiţa a ajuns la spital cu traumatisme la cap după ce a fost lovit de profesorul său.

Tânărul de 14 ani le-a povestit poliţiştilor că a fost lovit cu pumnii şi cu picioarele, în cap şi în torace, deoarece ar fi deranjat ora.

Pe numele dascălului în vârstă de 58 de ani a fost întocmit un dosar penal pentru lovire. Au fost sesizate şi direcţia de Asistenţă Socială şi Inspectoratul Şcolar.  

Săptămâna trecută, un profesor din Craiova a lovit de mai multe ori un elev pentru că acesta ar fi aruncat cu bulgări de zăpadă în parbrizul maşinii sale. Dacă acuzaţiile se dovedesc a fi reale, profesoara de franceză violentă riscă să primească o sancţionare scrisă. Şi o micşorare de salariu.

Cel mai grav incident din ultimele luni a fost, însă, cel în care protagoniştii au fost trei adolescente în vârstă de 15 ani. O elevă de clasa a IX-a de la Colegiul Tehnic Energetic din Capitală a fost bătută crunt de alte două fete chiar pe holul şcolii, în faţa altor elevi. Motivul- a refuzat să fumeze.

„Mi-au dat să fumez, dar nu am vrut şi am fugit în clasă. Când am ieşit, m-au luat la bătaie. Mi-au băgat mâna în păr, m-au lovit cu picioarele în coaste şi apoi în burtă. Mi-au smuls părul de pe cap”, a povestit tânăra, pentru EVZ.

Acestea sunt cele mai recente exemple. Alte episoade violente, în care profesorii şi elevii îşi dispută partitura de agresor se derulează în fiecare zi în şcolile din România.

Statisticile confirmă această realitate. Potrivit unui studiu al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, realizat în urmă cu trei ani, în 37 de ţări, România este fruntaşă în ierarhia neagră a violenţei în şcoli. Peste 70% dintre elevii români se tem să se ducă la ore, iar actele de huliganism se produc cel puţin o dată pe săptămână.

În majoritatea statelor europene au fost realizate campanii ample pe această temă. După un studiu în zeci de ţări, Comisia Europeană a elaborat chiar un manual de bune practici intitulat "Reducerea violenţei în şcoală – un ghid al schimbării". Printre soluţiile propuse se numără existenţa unui psiholog în fiecare instituţie de învăţământ şi, mai ales, îmbunătăţirea comunicării dintre profesori şi elevi.

Este violenţa o problemă reală în şcolile din România? Care credeţi că ar fi sancţiunile potrivite în astfel de cazuri? Dar soluţiile?

Ne puteți urmări și pe Google News