Autorităţile lucrează la legiferarea programelor de educare a părinţilor, care vor putea lua cursuri chiar şi la domiciliu.
Românii care au antecedente în abuzul copiilor, dar şi cei care vor să fie părinţi mai buni vor putea participa la cursuri de educaţie parentală „în cadru instituţionalizat”.
Cursurile - ale căror costuri vor fi împărţite de autorităţi cu părinţii - ar urma să fie organizate atât individualizat, pentru fiecare părinte, la domiciliul acestuia sau la cabinetul unui educator, cât şi în grupuri de maximum 20 de persoane. Aşa prevede un proiect realizat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului (ANPDC), care ar trebui să fie pus în aplicare după promulgarea legii serviciilor de zi.
Deşi „proiectul acestei legi se află la a treia rundă de avizare prin ministerele executivului, din cauza deselor schimbări de guvernare”, oficialii ANPDC speră că va fi, totuşi, aprobat curând.
Zeci de centre şi sute de educatori parentali
Astfel, părinţii vor învăţa cum să-şi educe copiii cu vorba bună, indiferent de vârstă, cum să-i înţeleagă şi cum să-i ajute să-şi urmărească talentele, în orice domeniu: sport, muzică sau arte.
Ca orice cursanţi, participanţii vor primi şi teme pentru acasă. „Pentru părinţii predispuşi la abuzuri asupra copiilor, cursurile de educaţie parentală vor fi obligatorii”, dau asigurări oficialii ANPDC.
Gândite pentru a veni în sprijinul părinţilor, aceste cursuri au la bază teme diverse, „în funcţie de nevoile de moment ale părintelui sau planificate după un calendar stabilit cu părintele”, arată specialiştii ANPDC.
Practic, educatorii - fie că vorbim de profesori, de pedagogi sau de medici - vor pregăti părinţii, în aşa fel încât aceştia să adopte o atitudine pozitivă în relaţia cu cel mic, bazată pe comunicare şi pe sprijin. În plus, specialiştii le vor oferi adulţilor şi sfaturi legate de igiena personală şi a familiei, de îngrijirea copilului, de importanţa alăptării, de programul vaccinărilor, de prevenirea bolilor, administrarea tratamentelor şi monitorizarea stării de sănătate a micuţului.
Programul se aplică deja, dar de către ONG-uri
Până când cele 19 centre din ţară şi din Bucureşti, în care vor lucra 500 de educatori parentali, îşi vor putea primi „clienţii”, părinţii pot urma o serie de astfel de cursuri, în centrele deschise de organizaţii nonguvernamentale.
Acestea din urmă nu sunt însă accesibile tuturor, întrucât specialiştii au abordări diferite de cele care ar urma să fie adoptate de educatorii parentali din centrele de stat. Astfel, unele cursuri sunt destinate tinerilorviitori părinţi, altele sunt axate pe creşterea şi îngrijirea copiilor sau pe ajutorarea „părinţilor-problemă”.
„Suportul de curs parafat de stat vizează toate tipurile de probleme cu care se confruntă familiile din România: copiii cu părinţi normali, dar care au nevoie de informare; adolescenţii cu probleme, cu părinţi care muncesc foarte multe ore (pentru ei, cursurile vor fi puse la sfârşitul săptămânii, în weekend, câte două-patru ore pe zi). Sunt vizaţi şi cei care urmează să devină părinţi, dar şi cursuri care urmăresc integrarea copiilor în societate, începând cu grădiniţa, pentru că sunt foarte dese cazurile în care cei mici se adaptează mai greu la noul mod de socializare”, explică coordonatorul proiectului, Manuela Dănescu.
Educaţie după model occidental
Astfel de cursuri sunt însă şi soluţia pentru părinţii săraci sau mai puţin educaţi, care sunt, de obicei, mai predispuşi la forme de abuz asupra copiilor.
„Vrem să facem aşa cum este în Occident. Vrem să-i obligăm prin lege, astfel încât, dacă şi-au abuzat în vreun fel copiii, chiar şi dacă i-au neglijat doar, să participe la astfel de cursuri. Dacă vor refuza, ar putea să fie obligaţi să plătească amenzi consistente ori să muncească în folosul com unităţii”, a adăugat Dănescu.
În plus, pentru a-i atrage mai uşor pe „cursanţi”, centrele vor fi amplasate în apropierea şcolilor, a bisericilor, a primăriilor şi a cabinetelor medicale.
„Va trebui să amenajăm spaţiile, să fie zugrăvite, mobilate şi să avem şi spaţii de joacă pentru copii, unde ace ştia din urmă să fie supra vegheaţi cât timp părinţii sunt la curs”, conchide aceasta.
LA STAT
„Părinţii vor învăţa cum să stimuleze copilul”
Metodologia pusă la punct de specialiştii de la stat prevede o agendă pentru desfăşurarea cursurilor de grup, destinate celor care vor să devină părinţi mai buni.
Aceasta cuprinde prezentări scurte făcute de educator, activităţi practice în grupuri mari şi mici, subiecte de discuţie, dialog interactiv, dar şi activităţi pentru acasă, aşa cum copiii primesc teme la şcoală.
În plus, orarul este unul stabilit de comun acord cu părinţii, astfel încât să nu le afecteze programul de lucru. Iar pentru cei care vor să-i aducă cu ei pe cei mici, va fi amenajat un loc de joacă special. În final, astfel de programe reprezintă o formă de sprijin acordat părinţilor care trebuie să-şi schimbe comportamentul faţă de copii.
„Părinţii vor învăţa cum să stimuleze copilul, cum să-l îndrume şi să-i stabilească limitele de acţiune, cum să dezvolte o relaţie de stabilitate şi încredere cu propriul copil, cum să-l ghideze în procesul de socializare, cum să-şi adapteze strategiile de îndrumare ţinând cont de evoluţia continuă a capacităţilor copilului, de responsabilizare şi participarea acestuia la deciziile care-i afectează viaţa”, arată specialiştii.