Robert Turcescu, 100% la postul B1: Mi-aş acorda şi mie o bilă neagră

Robert Turcescu, 100% la postul B1: Mi-aş acorda şi mie o bilă neagră

Jurnalistul vorbeşte despre noua sa emisiune, care va începe la sfârşitul acestei luni.

Robert Turcescu va reveni în faţa telespectatorilor cu o nouă producţie, marca "100%", difuzată de B1. Ieri, a răspuns la câteva întrebări ale reporterului EVZ.

EVZ: De ce aţi ales numele emisiunii "100% cu Robert Turcescu"? Doriţi să vă păstraţi notorietatea creată la Realitatea TV? Robert Turcescu: Deocamdată este un titlu de lucru, voi avea şi o dicuţie cu foştii mei colegi de la Realitatea TV, dar cred că nu vor fi obiecţii. Numele acesta se identifică de-a lungul acestor ani cu perioada în care am realizat emisiuni TV. Cred că este un brand suficient de puternic, un produs aşezat şi aş vrea să-l păstrez, dar, dacă nu se va putea, nu am nicio problemă să-l şi schimb. Vom găsi şi un titlu mult mai interesant.

Credeţi că veţi putea aduce publicul de la Realitatea TV la postul B1? Nu aş vedea lucrurile aşa pentru că ar însemna să mă circumscriu unei paradigme profesionale pe care o refuz în ultimii ani, aceea de judeca performanţa unui produs jurnalistic exclusiv prin numărul privitorilor şi nu prin calitatea lor. Eu vreau să fac o emisiune de televiziune bună şi cred că există suficient public în România care să-şi dorească să urmărească o emisiune echilibrată, interesantă, cu declaraţii în exclusivitate, cu ştiri exclusive.

Cred că există un public care a apreciat felul în care am înţeles eu să-mi fac meseria şi, dacă el va decide să vină alături de mine, sunt convins că e doar o alegere pe baza unei judecăţi de valoare. Ţine de abilitatea mea de a creşte acest număr al telespectatorilor şi de abilitatea postului B1 de a face o promovare cât mai bună.

Prin ce se va diferenţia noua emisiune? Voi reveni la formula iniţială de realizare a acestei emisiuni, în care dezbaterea avea loc cu un singur invitat. Nu vorbim neapărat de un talk-show, ci vorbim de un interviu de televiziune. Poate vor exista momente în care voi aduce la masă doi sau trei invitaţi, dar aş vrea ca aceasta să constituie excepţia şi nu regula.

În ultimii ani s-a ajuns la formule absolut bizare, se merge pe principiul "Să facem masa cât mai bogată", iar aici invitaţii nu-şi pot duce ideea până la capăt, discuţia deviază şi nu se mai înţelege nimic. Eu vreau să dezbat şi să cunosc în profunzime anumite subiecte. Nu aş vrea să fac o şuetă televizată, ci un interviu de televiziune.

Păstraţi metoda cu bilele? A fost un element de marketing pentru perioada de început a emisiunii "100%". Poate că, la un moment dat, mai apare şi bila albă sau cea neagră. Cred că e depăşit un astfel de moment, mă gândesc însă la alte metode de a completa partea de show de televiziune.

Care va fi echipa emisiunii? Aceeaşi pe care am avut-o în toţi cei şapte ani în care am lucrat în Realitatea TV. E vorba de producătorul Dorin Brutaru şi de Georgiana Creţu, documentaristul. Suntem trei, Doamne, şi foarte buni toţi trei.

Cu o lună în urmă declaraţi pentru EVZ că nu vă grăbiţi să luaţi o decizie, dar aţi ales în mai puţin de o lună. Nesperat de repede pentru fanii dumneavoastră. Poate părea o decizie foarte rapid luată. Pe de altă parte scanaţi puţin piaţa de televiziune. Pentru un jurnalist, în materie de televiziune, există foarte puţine locuri în care ai putea să încerci să-ţi faci meseria: cele două posturi de ştiri, televiziune naţională şi zona B1 TV- "Evenimentul zilei", aşa că scanarea pieţei nu e una care să necesite foarte mult timp.

Pe de altă parte, trăim vremuri interesante şi nu-ţi vine să stai pe bară, îţi vine să intri şi să-ţi faci meseria, mai ales că prea s-au degradat produsele TV. Disperarea de a face audienţă cu orice preţ i-a făcut pe unii dintre colegii mei să apese foarte tare pedala acceleraţiei.

Ce alte proiecte media mai aveţi în plan? Îmi doresc foarte mult să găsesc o formulă, atât financiară cât şi editorială, să relansez proiectul creat la Realitatea FM. Cred foarte mult în nevoia unui post de radio de nişă, de ştiri şi comentarii. Vreau să aduc oameni simpli care se lovesc de probleme zi de zi, cum ar fi un profesor sau un medic, să comenteze, pe unde radio, ceea ce se întâmplă în România. Radioul a fost prima mea iubire în presă.

Pentru cine aţi acorda acum o bilă negră? Aş acorda o bilă neagră pentru starea de ipocrizie în care ne complacem în ultimii ani. Poate că mi-aş da şi mie. În anumite momente am fost ipocrit sau m-am trezit mai greu. Nu poţi face reformă într-o ţară, nu poţi retuşa moral profilul unei naţii stând în faţa televizorului şi butonând de pe un program pe altul.

Dar una albă? Vreau să dau o bilă albă elitei acestei ţări. Nu gloata salvatoare sau omul providenţial va schimba România, ci oamenii care reprezintă o elită, care îşi fac foarte bine treaba şi se încăpăţănează să mai spere că există o şansă.

Spuneaţi acum o lună pe blogul dumneavoastră că "…breasla jurnaliştilor, adeseori incapabilă să dea dovadă de solidaritate în apărarea unor principii fără de care această meserie e doar una ca oricare alta în care există şefi şi simpli executanţi". De aceeaşi părere sunteţi şi acum?Breasla jurnaliştilor are probleme mari. Multe s-au schimbat în meseria asta, aerul din redacţii a fost viciat de ceea ce înseamnă viteza uluitoare cu care este tratată la ora actuală informaţia. Nu poţi face jurnalistică de calitate la foc automat, sub imperiul vitezei uluitoare pe care o impune televiziunea şi mediul online. De-a lungul anilor, am văzut adesea oameni profesionişti care au abandonat principiile jurnalismului de bună calitate, în favoarea vitezei pentru o ciosvârtă de rating.

Dacă marketingul îţi impune la un moment dat realizarea unor produse editoriale, pe principiul "Dacă îl aduci pe cutare, facem audienţă mai mare şi prin urmare noi vom putea încasa mai mulţi bani", jurnalistul dispare care specie aşa cum o ştiam în urmă cu nişte ani. Presa românească a fost lovită de un tzunami teribil după anul 2000 şi de 10 ani se tot chinuie să-şi revină.

"Mi-aş acorda şi mie o bilă neagră. În anumite momente am fost ipocrit sau m-am trezit mai greu.“, ROBERT TURCESCU, realizator TV

AUDIENŢE

Un vârf de 7% rating

Emisiunea "100%", difuzată pe Realitatea TV încă din 2003, a fost transmisă în peste 2.000 de ediţii. De fiecare dată, producţia a reuşit să depăşească ratingul mediu al postului (aproximativ 1% rating).

Unul dintre cazurile în care emisiunea a atins un vârf al audienţei, şi mai exact 7% rating, a fost atunci când Robert Turcescu a avut-o invitată în platou pe Lia Roberts, fostă candidată la preşedinţie în 2004. Şi prezenţa lui Teo Trandafir, imediat după demisia din Pro TV, a adus postului peste 6 puncte de rating.

Ilustraţie: Claudia Alexandru

Ne puteți urmări și pe Google News