In urmatoarele saptamani, Traian Basescu isi va relua activitatea electorala pentru a-i convinge pe romani sa-l sprijine la referendum. Basescu e un politician experimentat, "galvanizat" de campaniile electorale pe care le are la activ.
La alegerile generale din 2004, Traian Basescu a fost considerat asul Aliantei D.A. in batalia cu PSD pentru Cotroceni. Un rol important in succesul repurtat atunci l-a avut campania electorala proiectata de compania GMP Advertising, condusa de Felix Tataru, managing director.
Conceptul noului politician propus atunci de Basescu a fost propagat prin toate mijloacele, inclusiv in mediul internetului - o premiera in Romania -, si a atras mai multi sustinatori. Folosind imaginea dinamica, a politicianului de actiune, care nu se desprinde de mase, dar si charisma acestuia, campania organizata de GMP a reusit sa mobilizeze o mare parte a electoratului indecis.
La lupta cu toate armele
Basescu a castigat alegerile din 2004 si pentru ca, intr-o cursa electorala extenuanta, a folosit cu indemanare arme noi si incisive. Ardeiul iute din afisele si mesajele electronice transmise pe net a atras atunci atentia alegatorilor, iar SMS-urile amuzante transmise pe telefoanele mobile au avut darul de a concentra simpatia alegatorilor in favoarea candidatului Aliantei.
Faptul ca GMP a lucrat bine in 2004 este certificat si de premiul Gold Effie, acordat in 2005 la categoria „Campanii nonprofit”, in cadrul editiei secunde a premiilor EFFIE Romania pentru strategia de comunicare publicitara asigurata candidatului Aliantei.
Felix Tataru, directorul companiei GMP Advertising, a declarat joi pentru agentia Mediafax ca in cazul in care i se va propune sa lucreze din nou pentru Basescu, probabil va accepta. „Nu m-a sunat nimeni deocamdata. Eu personal cred ca nici nu va fi cazul”, a spus el, admitand ca nu ar refuza insa daca va fi solicitat.
O campanie cu miza
Bogdan Teodorescu anticipeaza ca stafful lui Traian Basescu va folosi si acum reteta de succes din 2004: „Pana acum, el a folosit foarte bine on-line-ul. Campania on-line incepe sa conteze tot mai mult si la noi. Exista o tendinta de a disloca dezbaterea din spatiul public si de a o muta in spatiul virtual, unde emitatorul de idei e de multe ori necunoscut.
Aici spatiul de manipulare e mult mai mare decat in media clasica”, apreciaza Teodorescu, in opinia caruia internetul devine tot mai puternic si mai important pentru campaniile electorale.
Analistul politic apreciaza ca principalul obiectiv al lui Basescu va fi mobilizarea alegatorilor pentru a se prezenta la vot: „Este pentru prima data cand Basescu nu face campanie impotriva unui singur adversar direct. De fapt, adversarul lui acum este cam toata clasa politica, mai putin PD-ul.”
Teodorescu nu crede insa ca o campanie desfasurata pe internet ii poate aduce lui Basescu o sustinere mai mare: „Eu am o parere foarte clara despre nonvotanti. In principiu, nonvotantul nu poate fi influentat. Nu cred ca o campanie on-line va aduce mai multi oameni la vot. Tinerii, cei care sunt cei mai desprinsi de spatiul politic, au alte preocupari. S-ar putea ca lupta dintre Basescu si Tariceanu sa-i lase pe multi indiferenti”, explica analistul.
Indiferent de prezenta la urne, Bogdan Teodorescu considera ca Traian Basescu are prima sansa in lupta pentru sustinerea alegatorilor. „Sansele lui sunt mari, desi din ianuarie, de la povestea cu biletelul, a inceput sa greseasca. Basescu e un tip care actioneaza din instinct, iar acesta ii joaca feste, fiindca lucreaza sub stres continuu.”
Teodorescu anticipeaza ca lupta politica dintre Traian Basescu si partidele care i se opun va continua: „Aceasta batalie nu se va incheia aici. Urmeaza un sir de patru alegeri: europarlamentarele din octombrie, alegerile locale, alegerile generale si scrutinul prezidential, deci patru confruntari de amploare in mai putin de doi ani. Miza pentru suprematie este reducerea sanselor lui Basescu in viitoarele confruntari electorale”, subliniaza analistul politic.