Restricţii de viteză pentru reducerea poluării fonice
- Adam Popescu
- 29 martie 2010, 20:31
Consilierii locali au aprobat ieri un plan de reducere a poluării fonice, care prevede şi scăderea limitei maxime de viteză la 45 de kilometri pe oră. Proiectul va fi supus dezbaterii publice.
În Braşov, viteza maximă cu care pot circula şoferii ar putea fi redusă de la 50 la 45 de kilometri pe oră pentru a reduce poluarea fonică din oraş. Din aceleaşi motive, circulatul cu motocicleta ar putea fi interzis în centrul oraşului, între orele 21.00 şi 6.00.
Prea mult zgomot
Consiliul local Braşov a aprobat ieri un plan de acţiune privind reducerea zgomotului ambiental din oraş, plan care, prin măsuri desfăşurate de-a lungul unei perioade cinci ani de zile, ar contribui la reducerea poluării fonice din oraş.
Următoarea etapă presupune dezbaterea publică a proiectului şi elaborarea unui plan de măsuri pentru fiecare zonă în parte.
- Un studiu realizat la finalul anului 2007 a scos la iveală faptul că, pe majoritatea bulevardelor principale din Braşov, se depăşesc limitele maxime admise pentru poluare fonică (70 decibeli).
De atunci, s-au făcut o serie de sistematizări rutiere (sensuri giratorii, limitatoare de viteză - n.r.) care au avut, printre altele, şi scopul de a reduce zgomotul produs de traficul rutier. Cu toate aceastea, specialiştii susţin că scăderea valorilor nu a fost una semnificativă.
Viteze prea mari
Un studiu mai recent, realizat de Institutul Naţional de Autovehicule Rutiere, a scos la iveală faptul că şoferii care circulă pe străzile din Braşov au tendinţa de a călca destul de mult acceleraţia. De unde şi zgomotul aferent.
Astfel, pe două din bulevardele importante din Braşov, Calea Bucureşti şi Alexandru Vlahuţă, s-a descoperit că peste 50% din şoferi au circulat peste viteza legală de 50 de kilometri pe oră. Mai mult, 8% dintre aceştia circulau cu peste 80 de kilometri pe oră.
Propunerea referitoare la reducerea vitezei a venit în urma constatării că, dacă majoritatea şoferilor ar circula cu maximum 50 de kilometri pe oră, zgomotul produs de traficul rutier ar scădea cu 3-5 decibeli.
„În baza unor determinări efectuate s-a apreciat că prin limitarea vitezei de circulaţie la maximum 50 de kilometri pe oră, se obţine o reducere a nivelului de zgomot cu 3 - 5 decibeli. Aceasta se impune avându-se în vedere că, în prezent, ponderea autovehiculelor care circulă în Braşov pe arterele principale, cu peste 50 de kilometri pe oră este de peste 60%”, susţin specialiştii INAR.
Pentru punerea în aplicare a măsurii, specialiştii mai recomandă şi instalarea de radare fixe, cu camere foto, pe fiecare mare bulevard din Braşov.
Interzis motocicliştilor
În studiul INAR mai există şi alte propuneri care ar putea reduce zgomotul generat de traficul rutier, însă nu sunt la fel de ieftine precum reducerea vitezei maxime. Ar mai fi vorba de asfaltarea cu un material poros care ar duce la costuri de 30 de euro pe metru pătrat, soluţie considerată greu de aplicat întrucât „ar însemna un efort financiar considerabil din partea autorităţilor locale”.
O propunere cu şanse mai mari de reuşită este cea referitoare la interzicerea accesului motocicliştilor în centrul istoric al Braşovului între orele 21.00 şi 6.00.
„Am primit şi primim foarte multe sesizări pe această temă la primărie. Locuitorii din zonă sunt deranjaţi de „raliurile” pe care motocicliştii le fac în zonă noaptea”, spune Sorin Toarcea, purtător de cuvânt al Primăriei Braşov.
Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Braşov, Liviu Naghi, ne-a declarat că autorităţile locale au voie, potrivit legii, să coboare limita maximă de viteză cu până la 10 kilometri pe oră faţă de cea existentă în prezent.
„Aceste modificări vor fi discutate în Comisia de Circulaţie pentru fiecare stradă în parte, în funcţie de argumentele care vor fi aduse în discuţie”, conchide Liviu Naghi.
„Am primit foarte multe sesizări, localnicii fiind deranjaţi de raliurile făcute de motociclişti.“ SORIN TOARCEA, purtător de cuvânt Primăria Braşov