Regizorul Tocilescu monteaza "Eduard al III-lea", cu Ion Caramitru.
Cu ambitia de a descoperi texte necunoscute, Alexandru Tocilescu, unul dintre cei mai apreciati regizori de teatru din Romania, lucreaza acum pentru scena mare a Teatrului National la "Eduard al III-lea", piesa atribuita recent lui Shakespeare, dar la care au contribuit si alti dramaturgi, ca la Hollywood. In rolul principal l-a distribuit pe Ion Caramitru, alaturi de Simona Bondoc, Mircea Albulescu, Eusebiu Stefanescu.
Obisnuit sa-si asume riscuri cu texte noi, ca "O zi din viata lui Nicolae Ceausescu" si "Comedie rosie", critice la adresa comunismului, regizorul n-a riscat sa intre in politica. El acuza toate partidele ca folosesc tacticile vechiului regim.
EVZ: De ce montati acum un text clasic, "Eduard al III-lea"? Alexandru Tocilescu: Publicul romanesc nu cunoaste aceasta piesa, o va astepta ca pe una complet noua. Si e Shakespeare, vorbele sunt sublime, textul are o poetica senzationala.
Este stabilit cu certitudine ca marea majoritate a vorbelor din acest text ii apartin lui, contributiile celorlalti fiind de mica insemnatate. In perioada lui Shakespeare, dramaturgii lucrau in grupuri, unii specializati pe scene de dragoste, altii pe scene de lupta, pe scene de intriga.
Aceasta piesa este construita ca un scenariu hollywoodian, lucrurile se dau peste cap inca de la bun inceput, dupa care urmeaza o masiva situatie amoroasa. In partea a doua este inceputul razboiului de 100 de ani.
Spectacolul nu va fi unul clasic, dar nici complet modernizat. Incercam, impreuna cu scenograful Dragos Buhagiar, sa redam o lume salbatica si violenta cu elemente de decor, de costum, care pot fi contemporane. Pe text n-am facut modificari, el pare lung, dar depinde de calitatea interpretarii actoricesti.
Daca monoloagele lungi sunt foarte bine jucate, lumea va sta nemiscata in sala si va asculta aceste vorbe extraordinare. Eu nu sunt dispus sa tai.
Daca tot aducem pentru prima data textul la indemana spectatorilor, nu e normal ca ei sa poata auzi cat mai mult? "Hamletul" meu si al lui Caramitru a durat initial 5 ore si 40 de minute si a avut zeci de reprezentatii. L-am scurtat prima data cu o ora pentru expeditia in Anglia.
"Oblomov" dureaza patru ore. Nu mi-e frica de spectacole lungi, ci de cele fara continut. Caramitru este cel mai important spunator de poezie din Romania. Crina Muresan, Albulescu, Badale sunt actori de forta. Cred ca voi avea succes cu ei.
Ce alti autori vreti sa montati?Vreau foarte tare sa fac un spectacol din poeziile lui Leonid Dimov, putin cunoscut in Romania. Eu il consider cel mai mare poet de dupa razboi. Spectatorii vor asculta mai usor poezia decat sa-si cumpere volumul sa citeasca.
Vreau un spectacol si cu piesele muzicale, impreuna cu Nicu Alifantis, care are deja cantece dupa Dimov. Va fi un spectacol foarte romantic si cred ca lumea are nevoie de asa ceva, probabil la Bulandra, tot in perioada asta.
Ati montat doua spectacolele care critica comunismul. V-ati gandit vreodata serios sa faceti politica?M-am gandit foarte serios si raspunsul a fost nu, pentru ca nu cunosc niciun partid unde sa nu fie macar 30 de oameni langa care eu nu as putea sta. Este un miros general de comunist si securist.
Vad reactiile tipice comuniste ale politicienilor, ca la congrese, infierari, tot felul de lucruri oribile de care speram sa scapam. Dar ele sunt impregnate in carne, mai rau decat tatuajele, ca urmele lasate de fierul rosu.
Tarele comunismului inca se simt in politica de azi?Toata educatia comunista nu avea decat un scop: propagarea sistemului. Ce-au invatat acesti oameni la istorie, la romana? Niste tampenii.
Au invatat cum noi ii bateam pe toti, ca eram prieteni cu rusii, niste lucruri ingrozitoare de care n-ai cum sa scapi. Eu fac eforturi disperate sa incerc sa ma eliberez si nu pot.
De pilda, mie mi-au luat instinctul de proprietate. Mi-e indiferent daca un lucru e al meu sau nu. Dar pe simtul proprietatii se construieste economie, se construieste bunastare individuala.
Pentru iunie
Innobilarea lui "Eduard"
La fel ca in faimosul "Hamlet", montat de Tocilescu la Teatrul Bulandra in 1985, Ion Caramitru pregateste rolul principal din "Eduard al III-lea". Ca director al Teatrului National, el doreste sa aiba premiera la Sala Mare pana la sfarsitul lui iunie.
Totusi, cativa actori sunt prinsi in alte spectacole, cum e Vlad Ivanov, care repeta la "Jocul ielelor", montata de Claudiu Goga, la Sala Atelier, pentru luna martie. ""Eduard al III-lea" nu e usor. Acum il descifram, il innobilam. E un text lung, ne vom da seama impreuna unde trebuie sa-l taiem", conchide Caramitru.