Vanzarile spectaculoase de dinainte de Craciun nu vor umfla buzunarele retailerilor.
Cumparaturile facute in ultima clipa pentru Craciunul din acest an au adus vanzari peste asteptari comerciantilor, insa profitul acestora va avea de suferit din cauza reducerilor apasatoare, avertizeaza expertii din industria de profil, citati de „The Telegraph”.
Dupa saptamani de avertismente, potrivit carora consumatorii vor simti „ciupeala” cresterii ratei dobanzilor, nesiguranta in legatura cu pretul caselor si stabilitatea joburilor, comerciantii au simtit fiori reci de teama sa nu le scada vanzarile.
Tim Denison, analist pe retail, spune, potrivit „The Telegraph”, ca anul trecut, ultimul sfarsit de saptamana dinaintea Craciunului a fost o perioada mai linistita.
„In opozitie, acest an a adus o megazi de sambata, cea mai plina zi de facut cumparaturi din intreg anul. Nu putem spune insa daca motivul este acela ca oamenii au lasat cumparaturile pentru ultimele minute sau daca livrarile de cadouri prin posta si internet i-au facut pe oameni sa se teama ca acestea nu vor ajunge si au facut cumparaturi din magazine”, spune analistul.
Printre cele mai mari performante le-au avut insa magazinele on-line. Reprezentantii Amazon.com, cel mai mare magazin on-line din lume, au spus ca acest sfarsit de an a fost cel mai bun din toate timpurile, iar cei ai Tesco au spus ca divizia Tesco Direct a vandut de peste doua ori mai mult comparativ cu Craciunul trecut.
Un alt retailer de pe internet, compania Ocado, a trimis un mail intern angajatilor sai, prin care ii anunta ca Sarbatorile de Iarna din 2007 au adus un record de vanzari. Intr-o saptamana, vanzarile au atins 10 milioane de lire, comparativ cu 800.000 de lire in 2002.
„In aceasta saptamana am livrat 3.600 de tone de mancare si bautura clientilor nostri, adica aceeasi cantitate cat cantareste un submarin nuclear”, a spus Tim Steiner, directorul executiv al Ocado.
Profitul scartaie
Cu toate succesele inregistrate, retailerii se tem ca profitul din acest an ar putea fi la nivelul din 2006 din cauza reducerilor aplicate pentru ademenirea clientilor. Kevin Hawkins, director al British Retail Consortium, a spus ca este foarte plauzibil ca profiturile sa scada pe fondul cresterii vanzarilor ajutate de discounturi.
Compania de consultanta Ernst&Young a prezis ca produsele vor fi ieftinite in medie cu 54% inaintea Craciunului deoarece companiile se tem sa nu ramana cu marfa pe stoc.
Cu toate acestea, Hawkins crede ca in 2008 va fi un Craciun dificil pentru consumatori daca Banca Angliei nu va taia din dobanda.
SIMILAR
Copiem Occidentul la cumparaturi Reprezentantii firmelor de retail anticipau ca de Sarbatori romanii vor cauta in special produse electrocasnice si produse alimentare. Cele mai cautate electrocasnice? LCD-urile, plasmele, televizoarele si DVD-urile, potrivit estimarilor managerilor din domeniu.
Reducerile au fost in principal la produsele perisabile, care „expira” odata cu trecerea Sarbatorilor, cum ar fi cozonacul, bomboanele, globurile, brazii, produse din carne si cadouri cu tema Sarbatorilor. Cresterile cele mai mari erau asteptate de retaileri la produse precum bauturile alcoolice si jucarii.
Cum e in alte tari? In magazinele din Australia reducerile au mers pana la 70%, in Anglia peste 3 milioane de oameni au cautat cadouri prin internet, iar in Franta este o adevarata „piata on-line” a cadourilor primite de Craciun si vandute la preturi de nimic.