PROTECŢIA CONSUMATORULUI: „Mi-au mărit dobânda fără să mă consulte”

PROTECŢIA CONSUMATORULUI:  „Mi-au mărit dobânda fără să mă consulte”

Un om de afaceri din Cluj-Napoca susţine că este nevoit să plătească un credit aproape dublu decât cel negociat la începutul anului 2008, după ce BRD-ul a modificat condiţiile de creditare, fără a-l consulta în prealabil. În plus, clujeanul Attila Tulogdi a dat în judecată banca, la Tribunalul Comercial Cluj.

Attila Tulogdi a pus pe picioare un mic atelier, în care confecţionează huse auto, iar pentru a-şi dezvolta afacerea vroia să cumpere o casă şi a luat un credit de 545.000 de lei.

„Am căutat un credit care să ne convină şi am găsit o ofertă bună la BRD. Dobânda era fixă, de 9%. Oferta era valabilă până în 29 februarie 2008, dar când am mers la notar să perfectăm actele pentru tranzacţionarea casei, în data de 28 februarie, am văzut că în contract scrie că dobânda este de 10,5%. Am spus atunci că nu e corect deoarece în oferta, care nu expirase, era altă dobândă, dar mi s-a spus că dacă nu sunt de acord nu primesc niciun ban. Am semnat contractul cu dobânda fixă de 10,5%, ca să nu pierd avansul pe care îl plătisem pentru cumpărarea casei”, povesteşte Attila Tulogdi.

Rata lunară pe care trebuia să o achite timp de 180 de luni era, conform contractului, de 6.096 lei. „Atât este maximum cât pot să plătesc. Pe lângă rată, ei au mai pus şi un comision de care am aflat după ce am semnat şi plăteam în jur de 6.400 de lei”, mai spune clujeanul.

Modificări unilaterale ale contractului

La sfârşitul anului trecut, BRD i-a comunicat în scris lui Tulogdi că s-a modificat indicele Robor şi, în conformitate cu prevederile din contract, dobânda fixă de 10,5% s-a schimbat într-una variabilă. „La adresa lor, am trimis un răspuns în care am arătat că în acelaşi contract se prevede că deciziile se iau de comun acord şi nu unilateral şi că nu sunt de acord cu plata noii rate de 10.000 de lei, plus comisioanele de rigoare”, afirmă Attila Tulogdi.

În plus, pe data de 5 ianuarie 2009, banca a virat în contul firmei lui Tulogdi, şi nu în cel care a fost deschis pentru credit, suma de 545.593,92 lei. „Au virat acei bani în contul nostru de firmă, deşi firma nu avea nimic de a face cu această afacere. Este o chestiune penală. Cu aceşti bani ar fi trebuit, chipurile, să returnăm împrumutul vechi şi să semnăm actele pentru un nou împrumut cu dobânda de 17,5 %, dar am refuzat. Eu sunt om calculat. Am luat acest credit ca să pot să dezvolt afacerea mea, iar acum mă gândesc să o închid că numai piedici am”, conchide Tulogdi.

Pentru că nu a fost de acord cu noul contract, clujeanul a dat în judecată banca la Tribunalul Comercial Cluj, unde a cerut ca BRD să fie obligată de justiţie să respecte prevederile vechiului contract.

Explicaţie: BRD pierde bani

În întâmpinarea depusă la dosar, reprezentanta băncii arată că, în urma acestui contract, BRD pierde bani. „Menţinerea unei dobânzi fixe de 10,5%, în condiţiile în care la acest moment, pe fondul crizei economice, băncile sunt obligate să perceapă o dobândă de 20% pentru ca acordarea de credite să reprezinte o activitate profitabilă, ar fi lipsit contractul de cauză”, susţine avocata Mihaela Paşalega.

Concluzia este că BRD înregistrează pierderi financiare în derularea acestui contract, iar acest lucru se arată în documentul de la dosar: „Acest contract de credit perfectat cu reclamanta nu numai că nu mai era profitabil din împrejurări independente de voinţa BRD, dar reglementate în contract, dar BRD înregistrează pierderi financiare, strict din derularea acestui contract”.

Explicaţia tehnică pentru mărirea dobânzii şi transformarea contractului dintr-unul cu rată fixă într-unul cu rată variabilă are la bază contractul dintre cele două părţi. În acest document se arătă că dobânda este fixă, dar există posibilitatea trecerii la o rată variabilă, dacă timp de trei luni dobânda Bubor se situează la un nivel superior sau inferior dobânzii din contract.

Ne puteți urmări și pe Google News