Gabriela, 32 de ani, Bucureşti: De câte ori într-o lună pot să mănânc cartofi prăjiţi, astfel încât să nu mă îmbolnăvesc?
Sfatul meu este să nu mâncaţi deloc cartofi prăjiţi şi să-i înlocuiţi cu cei fierţi ori copţi. O sută de grame de cartofi prăjiţi înseamnă cam 354 de calorii, în timp ce o porţie de 100 de grame de cartofi piure au cam 90-100 de calorii. Aşadar, trebuie să reţineţi că este vorba despre un produs hipercaloric, care îngraşă şi conţine multe grăsimi periculoase, numite „trans“. Indiferent că îi pregătiţi acasă ori că îi cumpăraţi de la fast-food, rămân la fel de nesănătoşi. Gândiţi-vă că este posibil să fi fost depozitaţi în condiţii şi temperaturi proaste şi, indiferent de uleiul folosit pentru prăjirea lor, tot cancerigeni vor rămâne, fiindcă uleiurile se vor descompune.

Nu este deloc o glumă că vă predispun la afecţiuni oncologice. Unele studii au arătat că angajaţii de la fast-fooduri, care au petrecut mult timp inhalând vaporii din jurul friteuzei, s-au îmbolnăvit de cancer. Chiar dacă îi consumaţi rar, cartofii prăjiţi vă cresc riscul de a dezvolta obezitate, boli digestive (gastrită, ulcer), boli cardiace şi chiar afecţiuni neurologice. În urma procesului de prăjire apar compuş i precum acroleina şi acrilamida. Aceştia aduc modificări la nivelul moleculelor şi sunt neurotoxici, acţionând asupra celulelor din sistemul nervos. Dacă nu vă puteţi abţine de la un astfel de produs, îi puteţi fierbe înainte, astfel încât să mai scurtaţi din timpul de prăjire.

Cartofii nu sunt recomandaţi nici sub formă de chipsuri ori snackuri. În acest caz, conţin grăsimi artificiale, de tipul margarinelor, ceea ce îi face de două ori mai nesănătoşi.

NOTĂ. Aşteptăm întrebările dumneavoastră la adresa [email protected] sau pe adresa „Evenimentul zilei“, bd. Dimitrie Pompeiu, nr. 6, sector 2, Bucureşti, secţiunea Familia.