Primarul Ciuhandu a tocat 21 de milioane de euro pe troleibuze
- Adam Popescu
- 19 aprilie 2010, 21:25
O licitaţie cu dedicaţie „a pricopsit” Timişoara cu nişte mijloace de transport cu totul diferite faţă de cele descrise în caietul de sarcini.
Primăria Timişoara a devenit, în ultimii ani, locul din care banul public plea că numai cu dedicaţie. Licitaţii de zeci de milioane de euro sunt organizate doar de ochii lumii, câştigătorii lor fiind stabiliţi cu mult înainte.
„Evenimentul zilei” vă prezintă culisele uneia dintre aceste licitaţii, şi anume achiziţionarea a 50 de troleibuze pentru timişoreni. În premieră, după doi ani de la plata acelui contract, care a lăsat o gaură de peste 21 de milioane de euro în bugetul local, unul dintre funcţionarii publici de atunci rupe tăcerea.
Acesta povesteşte nu doar elementele ascunse din caietul de sarcini, ci şi presiunile la care au fost supuşi cei din comisia de licitaţie.
Caietul de sarcini, făcut să omoare concurenţa
Istoria afacerii „Troleibuzul” începe încă din 2006, atunci când primăria condusă de Gheorghe Ciuhandu a primit verde să ia un credit de 23 de milioane de euro. S-a pus la cale apoi licitaţia, pentru care s-a întocmit un caiet de sarcini stufos şi detaliat.
A fost metoda prin care toţi competitorii au fost eliminaţi, rămânând în cursă doar firma cehă Skoda Electric. Aceasta a fost declarată câştigătoare, în principal datorită faptului că a fost singura care a susţinut că poate să aducă modelul respectiv de troleibuz.
Printre atuurile cu care a venit compania din Cehia: termenul scurt de livrare şi numărul mare de locuri de pasageri. După câştigarea licitaţiei cu pricina, s-a încheiat şi contractul propriu- zis, însă două luni mai târziu.
Amânarea, venită chipurile din partea Primăriei Timişoara, a fost de fapt un balon de oxigen pentru reprezentanţii Skoda, care nu ar fi putut niciodată respecta termenul de livrare.
Penalităţi de milioane, trecute cu vederea
Pe 5 aprilie 2007, primarul Gheorghe Ciuhandu, alături de alţi reprezentanţi ai primăriei, inclusiv ai Regiei de Transport, au semnat cu Skoda. Este vorba despre un contract prin care primăria plătea 21.390.000 de euro, pe 50 de troleibuze ce ar fi fost livrate în maximum 6 luni.
În contract erau prevăzute şi o serie de penalităţi care, puse în aplicare, ar fi atârnat greu. Pentru fiecare zi de întârziere, primăria taxa cu 500 de euro lipsa fiecărui troleibuz. Cum era de aşteptat, cehii nu au putut să livreze produsele în termenii din contract.
Asta a fost doar o găselniţă pentru a se înlătura concurenţa. În octombrie 2007, când troleibuzele-minune ar fi trebuit să circule prin Timişoara, primăria nu făcuse recepţia niciunuia. Ca să nu-i bage pe cei de la Skoda la plată, oamenii lui Ciuhandu au găsit o soluţie de avarie: reinterpretarea contractului. S-a spus că ar fi vorba despre 180 de zile lucrătoare şi nu calendaristice, aşa că s-a mai dat un răgaz până pe 18 ianuarie 2008.
Cu zece zile înainte de termen, cei de la Skoda s-au recunoscut din nou înfrânţi. Aşa că s-a făcut o nouă eşalonare: 10 troleibuze până pe 29 februarie, 20 până la 31 martie şi ultimele 20 pe 18 aprilie.
Dacă penalităţile din contract s-ar fi aplicat vreodată, cei de la Skoda ar fi trebuit să plătească aproape 2 milioane de euro! De ce a acceptat primarul Ciuhandu să le ofere scutirea de aceste sume, asta nu a spus-o niciodată.
S-a plătit pentru una şi s-a livrat cu totul altceva
Un raport al Curţii de Conturi, încheiat anul trecut, a demolat practic întreaga licitaţie de la Primăria Timişoara. Aşa s-a aflat faptul că ceea ce s-a plătit nu are nicio legătură cu ceea ce circulă în prezent pe străzi.
Cel mai controversat capitol este cel legat de numărul de locuri, pentru care Skoda a luat punctaj mare la licitaţie. Oferta cehilor făcea vorbire de un mijloc de transport de 96 de locuri, iar Certificatul de Omologare al Registrului Auto Român a certificat că troleibuzul are doar 82 de locuri.
În aceste condiţii, firma ar fi trebuit descalificată din start, fără să se mai ţină licitaţia. Rampa pentru persoanele cu handicap, care ar fi trebuit să fie cu acţionare automată, de la şofer, este de fapt manuală.
Greutatea troleibuzului diferă şi ea radical de cea din oferta câştigătoare. Instalaţia de climatizare a fost gândită la comun, atât pentru pasageri, cât şi pentru şofer, deşi se ceruseră două separate.
În fine, distribuitorii „uitaseră” să tragă cablajele pentru sistemul de taxare. Pentru fiecare dintre aceste inadvertenţe, firma din Cehia ar fi trebuit descalificată, iar contractul reziliat.
TIMIȘOARA. Străzile orașului de pe Bega au fost populate forțat cu troleibuzele cumpărate din Cehia de primarul Gheorghe Ciuhandu FOTO: ADRIAN PÎCLIȘAN