Virginia Mirea, George Mihăiţă, Victor Ioan Frunză şi Alexandru Dabija sunt marii câştigători ai Galei Premiile Uniter, o ediţie în care, pentru prima dată în ultimii ani, teatrele din Capitală au avut mai mulţi „trimişi” pe scenă decât cele din provincie.

Luni seara, la gala transmisă de TVR 1, trofeul pentru Cel mai bun spectacol i-a fost oferit regizorului Victor Ioan Frunză, pentru „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi”, montat la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely” din Timişoara.

Ceremonia, care s-a întins până aproape de miezul nopţii, i-a avut ca invitaţi, printre alţii, pe ministrul culturii şi cultelor, Kelemen Hunor, şi pe primarul Capitalei, Sorin Oprescu.

Premiul pentru regie şi l-a adjudecat Alexandru Dabija, cu „Pyramus & Thisbe 4 you”, de la Teatrul Odeon. Pentru performanţele lor pe scenă, în roluri principale, au fost răsplătiţi Virginia Mirea şi George Mihăiţă – ambii pentru „Casa Zoikăi”, de la Teatrul de Comedie -, iar pentru partituri secundare, Ana Ciontea şi Vlad Ivanov, din „Un Duel” (Teatrul Naţional din Bucureşti).

„Ar fi meritat şi Sanda Toma”

„Rămân poate nedreptăţiţii galei unii interpreţi care nu au beneficiat de un premiu ex-aequo, deşi ar fi meritat. Fără doar şi poate, Virginia Mirea merită premiul pentru Cea mai bună actriţă, dar ar fi meritat şi Sanda Toma, cu rolul din «Toţi fiii mei», şi Mihai Constantin din «Sfârşit de partidă», la actori”, este de părere criticul de teatru Ileana Lucaciu.

„Virginia Mirea a fost nominalizată de multe ori, dar, din păcate, e prima dată când ia premiul. Iar performanţa din «Casa Zoikăi» dovedeşte capacitatea ei de a se plia perfect pe detalii de situaţie”, adaugă şi criticul Mihaela Michailov, încântată şi de trofeul oferit lui Vlad Ivanov, „care face parte din specia rară de actori capabili să facă performanţă atât în teatru, cât şi în film”.

La capitolul plusuri, Ileana Lucaciu adaugă şi premiul înmânat lui Toni Grecu pentru spectacol de divertisment. „O surpriză plăcută a fost, pentru mine, premiul dat lui Toni Grecu, care a făcut mai mult pentru imaginea spectacolului decât toţi dramaturgii care încearcă să facă comedie”, spune criticul.

Ce a lipsit

Obiecţiile Mihaelei Michailov se leagă, mai degrabă, de spectacolele ignorate de juriul de selecţie. „Cred că juriul al doilea lucrează întotdeauna cu materialul furnizat de primul juriu, de selecţie, ceea ce presupune o îngustare a plajei”, explică Michailov.

Au lipsit de pe lista nominalizărilor, în opinia sa, „Furtuna”, de Cristi Juncu, şi Andi Vasluianu – la rol secundar, iar „Pyramus şi Thisbe” ar fi meritat să intre şi la Cel mai bun spectacol, la fel ca şi „Casa Zoikăi”, după cum adaugă şi Ileana Lucaciu.

„Rămân poate nedreptăţiţii galei UNITER unii interpreţi care nu au beneficiat de un premiu ex-aequo, deşi ar fi meritat pe deplin.”,
ILEANA LUCACIU, critic de teatru

ATMOSFERĂ

„Concentrată pe premii şi mai puţin pe show”

„Mi s-a părut mult mai concentrată pe premii şi mai puţin pe show, ceea ce, pentru mine, e un punct în plus”, spune Mihaela Michailov despre gala UNITER.

Criticul Alice Georgescu remarcă, la rândul ei, „că ar fi fost mai plăcut să vedem că premianţii se bucură mai mult pentru trofee, chiar dacă unii au aşteptat mai mulţi ani premiile acestea”.

Premii pentru întreaga activitate le-au fost acordate Tatianei Iekel, lui Mircea Andreescu, Andrei Both, Mircea Cornişteanu şi Alexandrei Davidescu.

Premiul special pentru spectacol non-verbal i-a revenit coregrafului Gigi Căciuleanu, iar trofeul pentru cea mai bună piesă românească a anului – „Jack, lunetistul”, de Radu Macrinici.

Gala Premiilor UNITER 2010

Cel mai bun spectacol :

  • „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi”, de Victor Ioan Frunză Teatrul Maghiar „Csiky Gergely” din Timişoara


Cel mai bun regizor
:

  • Alexandru Dabija, pentru „Pyramus & Thisbe 4 you” Teatrul Odeon


Cea mai bună scenografie
:

  • Iuliana Vâlsan, „Herr Paul” Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ


Cea mai bună actriţă în rol principal
:

  • Virginia Mirea, „Casa Zoikăi” Teatrul de Comedie

Cel mai bun actor în rol principal:

  • George Mihăiţă, „Casa Zoikăi” Teatrul de Comedie


Cea mai bună actriţă în rol secundar
:

  • Ana Ciontea, „Un duel” Teatrul Naţional din Bucureşti


Cel mai bun actor în rol secundar
:

  • Vlad Ivanov, „Un duel” Teatrul Naţional din Bucureşti


Debut
:

  • Crina Semciuc, „Leonce şi Lena” Teatrul de Comedie


Premiul de Excelenţă
:

  • echipa spectacolului „Faust”, de Silviu Purcărete Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu


Teatru radiofonic
:

  • „Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre”, de Matei Vişniec, în regia lui Mihai Lungeanu, Societatea Română de Radiodifuziune