Transportul cu autocarul între Petroşani şi Târgu-Jiu este întrerupt la Popasul Lainici, unde călătorii coboară şi traversează cu piciorul un pod fisurat, aflat în consolidare.
Stimaţi călători, înainte de podul de la Lainici vă rugăm să coborâţi din autocar şi să vă mutaţi bagajele în remorca microbuzului. Podul îl puteţi trece cu piciorul sau cu microbuzele puse la dispoziţie de firma noastră de transport. Pentru continuarea călătoriei, vă rugăm să vă îmbarcaţi în celălalt autocar“. Acesta este mesajul pe care îl aud toţi cei care traversează Valea Jiului cu autobuzul, fie că se îndreaptă spre Petroşani, fie că merg înspre Târgu-Jiu.
Motivul: podul peste râul Jiu din dreptul Pasului Lainici este fisurat şi se poate prăbuşi din cauza traficului de mare tonaj. Restricţia pentru autovehiculele mai mari de 3,5 tone durează de pe 22 ianuarie.
E cumplit când plouă
În parcarea de la Popasul Lainici, câteva microbuze îi aşteaptă pe călătorii care trebuie să vină cu autocarul. Transbordarea se face rapid, iar călătorii pot opta pentru traversarea podului între un microbuz sau pot merge pe jos aproximativ 300 de metri până la autocarul cu care îşi vor continua călătoria. „Când vremea e bună şi mai ales pe timpul zilei, majoritatea oamenilor aleg să facă câţiva paşi. Toţi sunt miraţi, mai ales străinii, care nu prea pricep ce se întâmplă, şi noi suntem puşi într-o situaţie stânjenitoare“, ne-a declarat Adrian Marian Popa, reprezentant al firmei de transport Normandia.
Pentru unii călători, o plimbare chiar la jumătatea defileului pare bine-venită. „Nu mă deranjează o mică plimbare, după atâtea curbe şi gropi“, spune un bărbat. Unii sunt însă mai intransigenţi. „România, ţară socialistă! Cine a mai văzut una ca asta? Mai bine plătesc un echipaj de poliţie decât să facă ceva cu podul ăsta!“, se revoltă un bărbat.
Mai neplăcut pentru călători este pe timpul nopţii. „Ne e greu şi incomod. Fac des traseul acesta, că îmi ajut copiii din Piteşti. Este îngrozitor, mai ales la cursa de noapte ori dacă ninge sau plouă“, spune o pasageră care venea de la Timişoara.
Pierderi financiare şi de imagine
Reprezentanţii firmei Normandia, cea care face transportul cu autocarele, susţin că au mari pierderi atât financiare, cât şi de imagine. „Nu înţeleg toţi că nu este vina noastră. E, pe de-o parte, firesc, dacă stăm să punem la socoteală faptul că noi suntem cei care îi trezim şi îi rugăm pe călători să coboare, când abia de o jumătate de oră a avut loc îmbarcarea“, susţine un şofer de autocar.
Pentru a înlesni transbordarea călătorilor, reprezentanţii firmei Normandia au mai multe microbuze, cu remorci pentru bagaje, de fiecare parte a podului. „Ţinem aici blocate atâtea maşini, care ar putea face transportul la Horezu sau în zone cu trafic mai redus. Avem pierderi mari şi încă nu ştim cât va mai dura“, spune Popa.
Podul nou, gata în mai
Din cauza unor fisuri apărute la tăbliile podului din metal construit în anul 1913 peste râul Jiu, pe 22 ianuarie s-a luat măsura restricţionării traficului pe Defileul Jiului al vehiculelor cu masa mai mare de 3,5 tone.
Potrivit lui Dumitru Leuştean, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Târgu-Jiu, pe actualul pod, accesul maşinilor mai mari de 3,5 tone este strict interzis.
„Podul existent a fost consolidat pentru ca maşinile de până la 3,5 tone să poată circula în siguranţă. Imediat, lângă cel existent, mai exact la 20 de metri în aval şi 5 metri în amonte, va fi construit un pod fără restricţii de tonaj. Mai e nevoie de obţinerea avizului de mediu, dat fiind faptul că zona face parte dintr-un parc naţional. Acum se lucrează la organizarea de şantier şi la aprovizionarea cu materiale“, a spus Leuştean.
Acesta precizează că lucrările de consolidare executate au constat în montarea a trei juguri de susţinere pentru ca pe pod să se poată circula în condiţii de siguranţă.
Podul actual are o structură de susţinere din beton, cu armătură metalică. Are o lungime de 62 de metri şi o înălţime de şase metri.
Dumitru Leuştean spune că podul definitiv se va realiza odată cu modernizarea drumului european dintre Bumbeşti Jiu-Petroşani, pentru care nu s-a aprobat încă finanţarea. (A contribuit Alin Ion)