UE propune reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 20% pana in 2020 si cu 50% pana in 2050, fata de nivelul anului 1990.
Uniunea Europeana este din ce in ce mai ingrijorata de evolutia schimbarilor climatice si incalzirea globala, motiv pentru care a creionat o strategie pentru perioada 2012-2020. Astfel, in cadrul Consiliului de Mediu, desfasurat ieri la Bruxelles, toti cei 27 de ministri din statele membre au fost de acord cu propunerea de reducere cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de sera pana in anul 2020. Mai mult decat atat, oficialii europeni au avansat ideea ca, la nivel mondial, aceste emisii trebuie sa fie reduse cu 80% pana in anul 2050, fata de nivelul anului 1990.
Primul pas: 8% pana in 2012
Concluziile ultimului raport privind schimbarile climatice arata foarte clar ca planeta se va incalzi cu in jur de 2 grade Celsius sau chiar mai mult, daca emisiile de gaze vor fi mai mari sau se vor mentine la nivelul actual. De aceea, Uniunea Europeana a decis sa puna la punct, pana cel tarziu in 2009, un protocol privind reducerea emisiilor de gaze care sa vina in completarea celui de la Kyoto.
Astfel, statele membre UE si-au asumat obligatia de a-si reduce emisiile de gaze cu 8% in perioada 2008-2012, fata de nivelul anului 1990. Astfel, pentru ca eforturile de reducere a acestor emisii sa nu fie compromise, Uniunea Europeana are nevoie de o strategie post-2012, se arata in comunicatul Consiliului Uniunii Europene.
In acest sens, a fost stabilita o tinta de 20%, pe care statele membre trebuie sa o atinga pana in 2020. Mai mult, oficialii europeni spera ca emisiile sa fie reduse chiar cu 30%, daca se implica in aceasta actiune si statele industrializate ce nu au semnat Protocolul de la Kyoto.
Tinte ambitioase: 80% in 2050
Desi toata lumea a fost de acord in principiu cu strategia pentru perioada 2012-2020, unele state nu au fost de acord ca nivelul de referinta privind reducerea emisiilor sa fie anul 1990. „Anul 1990 va fi anul de referinta pentru tinta la nivelul intregii Uniuni Europene. Insa vom analiza posibilitatea ca unele noi state membre, est europene, sa aiba un alt an de referinta pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera”, a precizat ministrul german al mediului, Sigmar Gabriel, citat de agentia Reuters.
De altfel, numeroase tari europene au avut probleme in a-si respecta angajamentele privind reducerea cu 8% a emisiilor de gaze cu efect de sera prevazute in Protocolul de la Kyoto.
Mai mult decat atat, oficialii europeni si-au propus niste tinte si mai ambitioase, cum ar fi reducerea, pana in anul 2050, cu pana la 50a a emisiilor de gaze, fata de nivelul anului 1990. Iar la nivel mondial, o reducere de pana la 80a, asta in cazul in care si celelalte tari industrializate ar decide sa adopte strategia UE.
Avioanele strica strategia UE
Pe de alta parte, in cadrul Consiliului de Mediu s-a discutat si despre propunerea de introducere a activitatilor aviatice internationale in schema de comercializare a gazelor cu efect de sera. Inca din anul 2005, Consiliul a atras atentia asupra faptului ca aproape 3a din emisiile de gaze cu efect de sera de la nivel european provin de la activitatile aviatice.
Mai mult, eforturile de reducere a emisiilor de gaze nu au vizat pana acum acest domeniu, din contra au crescut cu 87a in perioada 1990-2004. De aceea, Consiliul de Mediu va sustine adoptarea unei directive europene prin care activitatile aviatice vor fi incluse in schema de comercializare a gazelor de sera. In ceea ce priveste reducerea emisiilor de dioxid de carbon ale autovehiculelor, sunt asteptate rezultatele dezbaterilor publice la nivel european.
Apel catre guverne
Masa rotunda pentru aer curat
Tot ieri, la Washington, peste 100 de sefi de corporatii, de organizatii internationale si experti au pus la punct un plan pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de sera. „Daca nu se iau masuri acum, se va ajunge la costuri economice si de mediu mai ridicate si riscul unor impacturi ireversibile va fi mai mare”, a avertizat Masa Rotunda Globala privind Schimbarea Climatica. Grupul, care include reprezentanti ai firmelor General Electric, Ford Motor Co sau Toyota Motor North America, a facut apel la guvernele din intreaga lume sa ia urgent masuri impotriva incalzirii globale. Expertii au indemnat guvernele sa fixeze limite pentru emisiile de dioxid de carbon si de gaze cu efect de sera si sa perceapa taxe pentru emisiile de carbon provenite de la uzinele industriei energetice, fabrici sau din alte sectoare.
Masuri concrete
Japonezii merg pe pile
In Japonia, tara dependenta de importurile de energie, dar si ingrijorata din cauza emisiilor de gaze cu efect de sera, sursele de energie alternativa castiga tot mai mult teren. Cel mai adesea sunt folosite pilele de combustie, care nu produc gaze nocive, ci numai electricitate, caldura si apa. Japonezii au urmat astfel modelul premierului lor, a carui casa a fost prima din lume echipata cu un sistem de generare a electricitatii bazat pe astfel de dispozitive. In momentul de fata, pilele de combustie sunt folosite in 1.260 de locuinte, incluse intr-un proiect sustinut de autoritati. Oficialii vor ca pana la sfarsitul lui 2008 alte mii de case sa utilizeze acest sistem de generare a energiei.
Lumina la antipozi
Australia interzice folosirea becurilor cu filament
Australia, frecvent criticata pentru ca nu a semnat Protocolul de la Kyoto, va fi prima tara din lume care va interzice becurile electrice cu filament rezistiv, folosite de 125 de ani. Autoritatile vor incerca in acest fel sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera. Incepand din 2010, in Australia se vor folosi numai becuri fluorescente, mai economice, iar cele traditionale nu vor mai corespunde standardului de energie. Ministrul mediului, Malcolm Turnbull, a explicat ca interzicerea acestora va duce, pana in 2012, la reducerea cu 800.000 de tone a emisiilor de gaze cu efect de sera. Totodata, decizia va duce la scaderea cu 66% a costurilor pentru iluminatul locuintei. Turnbull a estimat ca, daca intreaga lume ar recurge la aceasta metoda, consumul de electricitate s-ar reduce cu de 5 ori consumul total al Australiei.