Pilotul: "Brusc, am vazut o masina pe mijlocul pistei!"

Pilotul: "Brusc, am vazut  o masina pe mijlocul pistei!"

117 pasageri aflati intr-o cursa Tarom au fost evacuati de urgenta, dupa ce aeronava a izbit o masina aflata pe pista.

Un avion Boeing 737-300, in care se aflau 117 pasageri si 6 membri ai echipajului, a fost grav avariat, ieri, in timpul operatiunilor de decolare de pe Aeroportul „Henri Coanda”. Aeronava „Constanta”, apartinand companiei Tarom, a ciocnit in plin o masina de intretinere la cateva momente dupa ce a inceput sa ruleze cu motoarele turate la maxim pe pista de decolare a aeroportului. Printr-o minune, nimeni nu a fost ranit in incident, desi avionul a iesit in camp, „pe burta”, fiind grav avariat, iar masina de intretinere a fost distrusa in intregime.

Noua pasageri au renuntat la excursia in Egipt, iar ceilalti au ajuns cu bine aseara, in jurul orei 19:00, pe aeroportul din Sharm el Sheikh, cu alta cursa Tarom.

„Doi oameni fugeau de langa masina de pe pista

Ne puteți urmări și pe Google News

La ora 11.45, in momentul in care pilotul astepta acordul de decolare de la turnul de control, cei 117 pasageri erau linistiti. Desi ceata „inundase” Otopeniul, ei visau la soarele din Sharm el Sheikh, destinatia cursei charter in care se imbarcasera. Imediat dupa ce au primit de la echipaj instructiunile de salvare in caz de urgenta, si-au pus centurile de siguranta si avionul s-a asezat la capatul pistei, in pozitie de decolare. Pilotul Nicolae Dinescu, care are o experienta de 22 de ani pe acest tip de avion, a auzit in casti, la ora 11.47, aprobarea de decolare de la turnul de control. Plafonul de nori era la nivelul pistei, nivel 0 in limbajul tehnic aeronautic.

„Vedeam doar la 200 de metri, nu mai mult. Aveam aprobarea, asa ca am inceput sa rulam pe pista pentru a decola urmand toate procedurile legale din punct de vedere tehnic. Deodata am vazut o masina pe mijlocul pistei, nesemnalizata in niciun fel. De langa automobil doi oameni fugeau, unul in stanga, unul in dreapta. Probabil ca se aflau acolo ca sa curete balizele de semnalizare care se aflau pe axul pistei. N-am avut cum sa evitam masina, aveam deja 95 de noduri viteza (aproximativ 170 de kilometri/ora), in schimb am facut tot ce era posibil ca sa nu rasturnam aeronava. Mi-am facut datoria cat de bine am putut”, a precizat emotionat comandantul aeronavei, la patru ore de la incident, inca surprins de incidentul ciudat prin care a trecut.

Pasagerii au folosit iesirile de urgenta

In momentul impactului, printre pasageri s-a starnit panica. „Am auzit o bubuitura si, cu toate ca nu se vedeau pe geam flacari sau bucati din avion, toata lumea era speriata”, a povestit Radu Cristea, care statea pe locul 12 C in acel moment.

Aeronava „Constanta” a agatat masina, a tarat-o aproximativ 100 de metri si a iesit de pe pista „pe burta”, inclinata pe partea stanga, incheindu-si cursa in camp, dupa ce a mai alunecat pe pamant aproximativ 150 de metri. „A fost o oarecare imbulzeala, dar panica nu a fost foarte mare. S-au deschis usile si am coborat pe tobogane. O parte dintre pasageri n-au mai asteptat, au deschis usile de siguranta si au iesit pe aripi”, a mai spus Cristea.

Pasageri, evacuati la Salonul Prezidential

Cei 117 pasageri au fost evacuati printr-o procedura speciala si au fost transportati imediat inapoi pe aeroport, fiind gazduiti la Salonul Prezidential. Bagajele au fost recuperate abia dupa ce la fata locului a ajuns o comisie de ancheta si specialistii s-au asigurat ca nu exista scurgeri de combustibil. Dupa ce medicii s-au asigurat ca nimeni nu este ranit si pasagerii au primit apa si sandviciuri, turistii au decolat spre Egipt cu o alta aeronava a companiei Tarom, la patru ore si jumatate dupa incident. In avion s-au mai urcat doar 108 pasageri, 9 au renuntand la calatorie pentru ca erau inca in stare de soc.

Cauza probabila: „Lipsa de coordonare”

Potrivit companiei Tarom, aeronava de tipul Boeing 737-300 a intrat in plin intr-un utilaj de intretinere aflat pe pista de decolare. Purtatorul de cuvant al Aeroportului „Henri Coanda”, Valentin Iordache, a calificat incidentul drept grav, precizand ca autoutilitara apartine unei firmei private care se ocupa de balizajul aeroportului si ca, intr-adevar, in momentul incidentului langa autoutilitara se aflau doua persoane care nu au fost ranite. „Probabil ca a fost o lipsa de coordonare intre turnul de control si cei care se ocupau cu operatiunile de balizaj, dar concluziile vor fi stabilite de o comisie de ancheta”, a mai precizat Iordache.

A cui este masina buclucasa?

Autoutilitara care a avariat avionul Tarom apartine companiei rezultate din asocierea UTI-Gemmo. UTI Group este firma omului de afaceri Tiberiu Urdareanu, iar Gemmo este o companie italiana care se ocupa de mentenanta pe mai multe aeroporturi din lume. Pe „Henri Coanda”, compania schimba lampile de obstaculare din aeroport si monteaza ghirlande luminoase. Contractul a fost incheiat pe o perioada de 10 ani si se deruleaza deja de patru ani.

INCIDENTE

Aviatie a „ la Romania"

Istoria aterizarilor si decolarilor avioanelor romanesti nu este lipsita de incidente cel putin ghinioniste. De exemplu, la sfarsitul lui 2006, o aeronava SAAB-2000, a firmei Carpatair, a izbit cu trenul de aterizare un cal care intrase pe pista si pe care nu il vazuse nimeni din cauza cetii. Incidentul a avut loc pe aeroportul din Bacau. In 2005, pasagerii unui avion Boeing 737-300, al companiei Tarom, care tocmai decolase de pe un aeroport din Cipru in directia Bucuresti, au trait momente de groaza: unul dintre motoarele aeronavei a luat foc. Cauza incidentului: doua pasari flamingo care au fost aspirate de un motor al avionului.

Nici avarierea aeronavelor inainte de decolare nu este nemaiintalnita in istoria accidentelor recente. In 2002, un Boeing 737, care tocmai decolase de pe aeroportul Timisoara, si-a intrerupt cursa: o autoscara lovise ampenajul orizontal, avariindu-i grav aripa stanga-spate. (Adrian Popa)

 Prezenta autoutilitarei pe pista, in momentul decolarii, este marul discordiei intre firma de mentenanta UTI-Gemmo si autoritati

Primele datele furnizate de autoritati nu coincid cu cele furnizate de  reprezentantii firmei de mentenanta. Primii sustin ca masina echipei de intretinere nu avea girofarul aprins in timp ce stationa pe pista. Unul dintre sefii UTI-Gemmo a precizat pentru EVZ ca autoutilitara echipei lor era „cu motorul si girofarele pornite”. Vicepresedintele UTI Grup, Ion Obloja, crede ca incidentul se datoreaza, probabil, „unei erori umane a celor din turnul de control al aeroportului”. Obloja ne-a declarat ca echipele firmei nu pot intra pe piste decat dupa ce primesc acceptul din partea turnului.

„Este o procedura-standard, se aplica de patru ani, de cand avem contract cu Aeroportul „Henri Coanda”. Atunci cand a fost acrosata de avion, autoutilitara era pentru a treia oara pe traseul de decolare”, a mai spus Obloja. „De doua ori au intrat oamenii nostri ca sa curete lampile si de doua ori i-au anuntat din turn sa iasa. A treia oara nu i-au mai anuntat”. Lucia Urdareanu, directorul de comunicare al UTI Grup, a precizat pentru EVZ ca va solicita ca firma sa aiba un observator in comisia de ancheta. UTI-Gemmo are doua echipe de interventie pe Aeroportul „Henri Coanda” si, in total, 150 de angajati.

URMARI

Aeronava ar putea ajunge la fier vechi Avionul implicat in accident este inregistrat cu codul YR-BGC si poarta numele „Constanta”. Este un Boeing 737-300, model a carui productie a incetat in 1999. Avionul a efectuat primul zbor pe 11 octombrie 1994 si a fost livrat companiei Tarom pe 7 noiembrie in acelasi an. „Un astfel de avion poate zbura si 40 de ani, deoarece sunt foarte bine construite. Exista in SUA astfel de aparate care chiar zboara de atata vreme. Ele sunt verificate periodic si, in cazul in care nu prezinta probleme tehnice grave, sunt reparate, imbunatatite si reintroduse in circuit”, a declarat, pentru EVZ, un experimentat comandant de aeronava, din cadrul Romavia.

Pilotul crede ca avionul nu va mai transporta pasageri, ci va fi folosit mai degraba pe post de aeronava cargo. Asta daca impactul nu a contorsionat iremediabil structura aeronavei. In acest caz, cel mai probabil, el va fi scos din uz. Celalalt motiv pentru care ar putea fi casat: avionul e asigurat pe o suma mare, ce va permite achizitionarea unuia nou. (Adrian Popa)

STIRE ACTUALIZATA LA ORA 15:00

Concluziile preliminare indica o eroare umana

Concluziile preliminare indica o eroare umana

 

Concluziile preliminare indica o eroare umana Presedintele comisiei de investigatii, Ciuca Alexandru Mircea, a prezentat in aceasta dupa-amiaza un raport preliminar asupra cauzelor incidentului de ieri.

Astfel ca echipa de pe masina de balizaj a cerut si ulterior a primit aprobarea pentru a lucra pe pista, potrivit raportului. La ora evenimentului pe pista era vizibilitate redusa.

Concluzii preliminare ale raportului: La ora producerii accidentului erau in vigoare procedurile de operare in conditii de ceata. Activitatea de balizaj era efectuata de un agent autorizat. Echipa de intretinere lucra cu aprobarea turnului de control. Aeronava a fost autorizata de turn sa decoleze. Aeronava a suferit deteriorari substantiale. Aeronava a fost intretinuta conform procedurilor si a fost operata corespunzator.

Echipajul a actionat corespunzator, conform procedurilor standard. Masina folosita de echipa de balizaj nu avea in functiune sistemul de girofaruri.

Concluzia raportului : "Cauza este coordonarea necorespunzatoare intre turnul de control si echipa de interventie la balizaj". (Alexandra-Livia Dordea)