La Galeria "Lima" din Timisoara, pe care doi medici bine-cunoscuti in oras, dar nu numai, Dana si Viorel Bucuras, au deschis-o cu mai bine de doi ani in urma, sculptorul Maxim Dumitras a organizat recent o expozitie personala de sculptura si de obiecte ceramice.
Pana aici nimic nu este iesit din comun; in Romania s-au infiintat, in ultimii ani, zeci de galerii de arta in care expun sistematic sute de artisti mai mult sau mai putin cunoscuti.
Ceea ce particularizeaza, insa, galeria sotilor Bucuras de alte institutii, aparent similare, este faptul ca aici au fost realizate permanent expozitii pe care le-ar fi putut gazdui oricare muzeu din tara ce isi respecta publicul si isi onoreaza functia.
Nume de artisti care au devenit, realmente, mituri ale artei nationale, precum. N. Grigorescu, I. Andreescu, N. Tonitza, G. Petrascu, L. Grigorescu, V. Brauner, C. Ressu etc., s-au regasit in expozitii tematice precum "Peisajul", "Nudul", "Balcic", "Flori" si altele, iar numerosi artisti contemporani, printre care Constantin Raducanu, Silviu Oravitan, Ioan Nemtoi, Stefan Calarasanu, au organizat expozitii personale care ii reprezinta in mod incontestabil. In aceasta serie de evenimente si de personalitati, Maxim Dumitras expune, pentru prima oara, cateva zeci de lucrari.
Mai exact, lucrarile de sculptura minimalista, la care a lucrat intens in ultimii ani, si panourile ceramice, de fapt tablouri incremenite intr-un univers mineral, realizate cu voluptate si rafinament. In biografia artistului si in ansamblul artei noastre de astazi, aceasta expozitie marcheaza un moment in care maturitatea viziunii si eficienta limbajului au atins cote maxime de laconism si de expresivitate.
Brancusian prin acuratetea si rafinamentul formelor, creator de semne imponderabile, care sfideaza fortele de gravitatie si anuleaza masa, Maxim Dumitras confirma inca o data ca in spatiul rasaritean, in care memoria Bizantului nu este nici pe departe adormita, sculptura are un alt inteles si o alta infatisare.