În documentarul „Francesco”, difuzat miercuri, 21 octombrie, la Festivalul internaţional de film de la Roma, Papa Francisc ia poziţie în favoarea uniunii civile pentru homosexuali. O poziţie cel puţin divizantă în cadrul Bisericii catolice.

„Persoanele homosexuale au dreptul de a fi în familie. Ce trebuie, e o lege a uniunii civile, ele au dreptul să fie acoperite legal”, a declarat Suveranul Pontif în filmul lui Evgeny Afineevsky. Deşi papa s-a referit de mai multe ori la comunitatea homosexuală, este prima dată când ia poziţie atât de afirmativ pentru a apăra uniunea lor.

Un mesaj de deschidere puternic deci, a cărui importanţă mai trebuie măsurată. „France 24” a stat de vorbă cu Anthony Favier, membru al comitetului de redacţie al „Témoignage Chrétien”, ziar angajat pentru cauza homosexuală în biserică.

France 24: Spusele Papei Francisc despre uniunea civilă arată o schimbare de doctrină?

Anthony Favier: Pentru ca papa să-şi angajeze autoritatea, trebuie s-o facă în scris într-un cadru precis, e ceea ce se numeşte Magister. Bineînţeles nu e cazul aici: nu e vorba decât de un comentariu, deci nu se poate vorbi de o schimbare de doctrină. De altfel, deşi problema uniunii civile a homosexualilor divizează Biserica catolică, homosexualitatea este „intrinsec dezordonată”, ceea ce înseamnă că sexualitatea între doi bărbaţi sau două femei nu este acceptabilă. Dacă un cuplu homosexual nu are viaţă afectivă nici sexuală, este într-o prietenie castă care e tolerată. Exprimându-se pentru uniunea civilă, papa ia o poziţie desigur divizantă, dar în niciun caz nu repune în discuţie doctrina catolică.

„Schimbările în cadrul Bisericii sunt foarte lente”

France 24: Nu e prima dată când face afirmaţii de deschidere faţă de homosexuali, cu riscul de a se demarca de predecesorii săi. Cu ce scop?

Anthony Favier: Ioan Paul II şi Benedict XVI considerau că demnitatea Omului trece prin refuzul actelor homosexuale. Papa Francisc a deplasat cursorul, fără să repună totuşi în discuţie principiile Bisericii Catolice. El insistă pe latura universală a iubirii lui Dumnezeu, susţine că morala sexuală nu poate fi axa principală a doctrinei catolice şi trebuie înlocuită de o ierarhie de subiecte care cuprinde chestiuni ca tratamentul aplicat migranţilor, sărăcia sau capitalismul. Cu această strategie, el încearcă să creeze un set de chestiuni de moravuri în cadrul Bisericii. Evident, doctrina nu se va schimba imediat, dar ea ar putea evolua pe termen lung.

France 24: Această deschidere pe care o predică Papa Francisc reflectă o evoluţie a opiniei în cadrul Bisericii?

Anthony Favier: Cum schimbările în cadrul Bisericii sunt foarte lente, strategia actuală este de a pune surdină temelor care apar prea rupte de modernitate, modificându-le retorica. Este clar că opinia unei părţi a credicioşilor despre homosexualitate evoluează; la heterosexuali care devin mai toleranţi, dar şi la homosexuali care se afirmă mai mult. În 2015, grupările LGBT catolice au creat o organizatie internaţională (Global Network of Rainbow Catholics), care, chiar dacă nu este recunoscută de Vatican, reprezintă un progres major în afirmarea comunităţii.

Biserica catolică este conştientă de aceste evoluţii şi trebuie să ţină cont de ele. Pe de o parte, ea pierde credincioşi din cauza unor poziţii pe care ei le consideră arhaice, iar pe de alta ea se confruntă cu riscul schismei; cu credincioşi mai tradiţionali tentaţi să părăsească Biserica pentru a crea propria lor structură. În plus, dinamica este diferită în funcţie de continente, cu o evoluţie în problemele de moravuri în anumite ţări din Europa, dar o practică ce rămâne foarte tradiţională în Africa şi în Asia, de exemplu.

„Trebuie  recunoscut un anumit curaj actualului papă”

Fance 24: Papa Francisc conduce Biserica de şapte ani şi jumătate, dincolo de a propovădui toleranţa, au fost progrese concrete pentru homosexualii din Franţa?

Anthony Favier: Nu au fost evoluţii concrete în catehism sau doctrină, dar se observă o schimbare de mentalitate în Franţa, unde din ce în ce mai multe dioceze au propuneri faţă de persoanele homosexuale din anturajul lor. În orice caz, multe probleme rămân; persoanele LGBT nu sunt pe deplin incluse în sânul Bisericii şi violenţele homofobe sunt puţin denunţate în Biserică.

Dacă situaţia rămâne în mare măsură închisă, trebuie totuşi recunoscut un anumit curaj actualului papă. Refuzând să-i „judece” pe homosexualii în căutare de credinţă şi primind persoane recunoscute homosexuale la Vatican, el a trimis mesaje puternice. Enorm de mulţi catolici homosexuali au o culpabilitate disproporţionată pe chestiunea moravurilor şi afirmaţiile papei, chiar dacă nu schimbă situaţia, reprezintă o alinare uriaşă pentru persoanele în suferinţă.

https://www.france24.com/fr/france/20201024-le-pape-défend-l-union-civile-pour-les-homosexuels-un-message-fort-qui-ne-change-pas-la-donne

Autor: David Rich.

Traducere:Rador