Niciun proiect de autostradă nu respectă standardul de cost
- Adam Popescu
- 14 octombrie 2010, 23:10
Ministerul Transporturilor a publicat ieri proiectele privind standardele de cost pentru mai multe tipuri de lucrări, de la autostrăzi la cale ferată. Astfel, un kilometru de autostradă în zona de munte nu trebuie să depăşească valoarea de 6,1 milioane euro.
În zona de deal, valoarea a fost stabilită la 5,05 milioane euro/km, iar la şes - de 3,85 milioane euro/km.
Dacă aruncăm o privire pe proiectele de autostrăzi aflate în derulare se observă că niciunul nu se încadrează în aceste costuri. Toate au valori mai mari, chiar şi de până la patru ori. De exemplu, tronsonul de autostradă Bucureşti-Moara Vlăsiei are un cost pe kilometru de 9,4 milioane de euro, în timp ce standardul de cost este de 3,86 milioane de euro.
Bechtel construieşte la preţuri duble
Una dintre cele mai controversate autostrăzi este cea de la Braşov la Borş, care ar trebui să aibă 415 km. Autostradă construită de americanii de la Bechtel a fost contestată atât din punct de vedere al modului de atribuire, cât şi din punct de vedere al costului.
Deşi preţul în 2003 se estima la circa 2,2 miliarde de euro, a ajuns în prezent să fie evaluată la cel puţin 5 miliarde de euro. La un calcul simplu, rezultă un cost pe kilometru de autostradă de 12,04 milioane de euro, în timp ce standardul de cost este de 5,05 milioane de euro în zona de deal şi de 6,1 milioane euro la munte.
Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a declarat ieri că standardele de cost au fost stabilite de o echipă de experţi din cadrul mai multor instituţii, printre care Ministerul Transporturilor, Banca Mondială şi BEI.
"Nu vor mai fi permise actele adiţionale, pentru că vom cunoaşte exact care sunt costurile de execuţie" Anca Boagiu, ministrul transporturilor
Totodată, au fost stabilite niveluri de cost şi pentru lucrările navale, dar şi pentru reabilitările de cale ferată. În acest ultim caz, un kilometru de cale ferată reabilitat nu va putea costa mai mult de 1,19 milioane euro.