Media, lovită în plin de criză

Media, lovită în plin de criză

Concedieri, publicaţii retrase de pe piaţă, reduceri salariale. Efectele crizei economice se fac simţite din plin la nivelul trusturilor media de pe piaţa românească.

Zvonurile despre criza financiară pe care o traversează trusturile MediaPro şi Pro TV au părut să se confirme în ultima vreme. Acum o săptămână, divizia PubliMedia International a anunţat că, începând cu ianuarie 2009, revista „Descoperă“, precum şi cotidianul local „Bănăţeanul“ vor apărea exclusiv on-line, continuând creşterea pe internet din 2008.   Totodată, începând tot cu luna viitoare, revista lunară „Target“ va fi relansată, sub numele „DA Premium“ şi va apărea pe piaţă în ultima zi de vineri a fiecărei luni, ca supliment al publicaţiei „Ziarul Financiar“. Ulterior, şi angajaţii de la „Ziarul de Duminică“, supliment de cultură al „Ziarului Financiar“, au fost anunţaţi despre încetarea apariţiei pe print, urmând ca marca să fie conservată exclusiv on-line, dar doar cu o parte dintre oameni.

Lucian Vasilescu, angajat de peste zece ani în MediaPro, cel care se ocupa de „destinele“ publicaţiei „Descoperă“ încă de la apariţia acesteia pe piaţă, a confirmat pentru EVZ că „echipa a fost solicitată, în totalitate, să participe la generarea de conţinut pentru ediţia on-line“.

Criza, prezentă şi pe bloguri   Două postări de săptămâna trecută, pe blogurile media ale lui Iulian Comanescu şi Cătălin Tolontan, au încins din nou spiritele. Tolontan vorbeşte chiar despre un obiectiv de disponibilizări de 20% din personalul total, adică aproximativ 300 de angajaţi, incluzând aici, pe lângă jurnalişti, şi cameramani, personal tehnic şi oameni din infrastructură. Comentariile acestui anunţ de pe blogul lui Tolontan sunt de o virulenţă rară şi semnalează şi faptul că, la Iaşi, au fost daţi afară directoarea staţiei locale Pro TV Iaşi, Anina Nedelcu, şi cameramanul Emil Pralea, cei mai vechi angajaţi ai postului.

Ne puteți urmări și pe Google News

Urmând acest fir, ziarul „Cotidianul“ a pus „bomboana pe colivă“ printr-un articol apărut în ediţia on-line de duminică, intitulat „Concediaţii Pro se revoltă sub anonimat“. Materialul relatează că 30-35 de angajaţi din trustul Pro au fost forţaţi să-şi dea demisia şi susţine că alte câteva sute de oameni vor fi daţi afară în acest mod, bazându-se însă doar pe afirmaţii făcute de surse din interior, sub protecţia anonimatului, fiindcă oamenilor aflaţi în situaţia respectivă le este frică să vorbească.

Maria Apostol, PR Manager al Pro TV, a declarat pentru EVZ că trustul „a luat decizia să-i dea în judecată pe cei de la „Cotidianul“. „I-am cerut lui Cosmin Popan ca, înainte să dea drumul materialului, să solicite o copie a vreuneia dintre aceste demisii, pentru a dovedi că ele există“, spune Maria Apostol, care infirmă faptul că, în trustul Pro, s-ar fi cerut demisia cuiva şi explică schimbările de personal de la MTV şi Acasă TV ca „fluctuaţii de personal, necesare optimizării resurselor umane“, persoanele respective fiind în perioada de probă.

„Ne reorganizăm“

În ce priveşte situaţia de la Iaşi, PR-ul postului o descrie în felul următor: „Noi am înlocuit-o pe Anina Nedelcu, este o decizie internă, ale cărei motive nu le detaliez; nu este vorba de vreo disponibilizare sau reducere de personal. Ceea ce facem noi este doar să-l înlocuim pe directorul de la Pro TV Iaşi“.

Zvonurile care au început să circule despre închiderea staţiilor locale sunt negate de Maria Apostol: „Nu poţi să închizi nişte staţii locale, aşa cum ieşi dintr-o cameră şi tragi uşa după tine. Avem nişte licenţe câştigate, pentru care ne-am bătut atâţia ani să le obţinem; interesul nostru a fost şi este să ne extindem în teritoriu. Ne reorganizăm doar managementul“.

Contactată de EVZ, Anina Nedelcu, fosta directoare a Pro TV Iaşi, ne-a spus, cu amărăciune în glas: „Vreau să uit că am lucrat în Pro TV. Este singurul meu comentariu. A trebuit să-i privesc în ochi pe oamenii cu care am lucrat atâta vreme şi să le spun: la revedere!“, sugerând, „printre rânduri“, că, într-adevăr, i-a fost forţată mâna pentru a pleca: „Ştiţi foarte bine că, dacă vrea cineva să te dea afară, te poate, oricum da afară, după trecerea a trei luni“.

O poziţie mai sumbră adoptă Cosmina Noaghea, directorul PubliMedia International, divizia de print a MediaPro: „Competitorii care spun că nu au probleme or să se trezească cam târziu la realitate. Noi încercăm să preîntâmpinăm problemele, de aceea am luat aceste decizii, pe care le-am explicat suficient până acum. Tot ce pot să vă spun este că, în momentul de faţă, încercăm la ziarul «Gândul» să reducem costurile şi, pe cale de consecinţă, şi posturile“.

„Noi nu avem ca obiective să dăm afară un număr de oameni, noi avem obiective de venituri şi profitabilitate; cum le atingem, o să vedem noi“. „Deocamdată, nu există, încă, niciun calcul, care să vizeze altă publicaţie“, mai adaugă directoarea PubliMedia.

Anina Nedelcu, fost director Pro TV Iaşi: " A trebuit să-i privesc în ochi pe oamenii cu care am lucrat atâta vreme şi să le spun: la revedere! "  CRIZA A AJUNS ÎN TERITORIU Publicaţiile locale reduc numărul de angajaţi invocând eficientizarea

Criza financiară afectează toată mass-media locală, de la presa scrisă la staţiile de televiziune. Ziariştilor li se pune demisia sub nas sau sunt preveniţi că în ianuarie nu mai au locuri de muncă. Salariile se reduc sau nu mai sunt plătite la timp. În acest context, conducerile instituţiilor de presă neagă amploarea fenomenului.

CLUJ. Staţia locală a Pro TV a disponibilizat trei angajaţi, câte unul din departamentele imagine, redacţie şi tehnic. Unul dintre cei care au fost daţi afară a precizat că a fost anunţat că a fost disponibilizat şi că va primi salariul până în luna ianuarie. „După asta am să văd ce voi face. Cu siguranţă îmi voi căuta un job“, a spus Bogdan Silaghi, fost cameraman la Pro TV Cluj.   Nici presa scrisă nu a scăpat de efectele crizei financiare. Cotidianul „Ziua de Cluj“, cel mai bine cotat din ziarele locale, şi-a anunţat angajaţii că le vor fi diminuate salariile cu zece la sută pentru urmă toarele şase luni. În plus, ediţia tipărită de sâmbătă nu va mai apărea pe tarabe.

Cotidianul „Informaţia“, patronat de un important dezvoltator imobiliar din Cluj, nu a mai achitat remuneraţiile ziariştilor de mai bine de trei săptămâni. Nici în rândul săptămânalelor lucrurile nu stau prea bine. „Clujeanul“, editat de Media Pro, a luat decizia de a reduce numărul de pagini de la 24 la 16. La fel s-a întâmplat şi în cazul săptămânalului „Cetăţeanul Clujean“, care a redus numărul de pagini de la 16 la 8. (Mihai Şoica)

TIMIŞ. Ultima ediţie tipărită a săptămânalului Publimedia International, divizia de publishing a MediaPro, „Bănăţeanul“, a apărut luni pe piaţa timişoreană, după ce conducerea instituţiei a hotărât menţinerea acestuia numai în varianta on-line.

Potrivit unui comunicat oficial al companiei, aceasta va renunţa din ianuarie 2009 la ediţiile tipărite ale revistei „Descoperă“ şi ale săptămânalului local „Bănăţeanul“, în timp ce lunarul de business „Target“ va fi relansat ca supliment al „Ziarului Financiar“. Potrivit Cosminei Noaghea, director publishing la Publimedia International, compania va dezvolta doar ediţiile on-line descopera. ro şi banateanul.ro.

Potrivit angajaţilor „rămaşi“, la „Bănăţeanul“ on-line mai rămân redactorul-şef şi adjunctul său şi trei redactori, urmând ca trustul să renunţe la toate departamentele care deserveau activitatea redacţiei -marketing, administraţie, publicitate.

„O să-mi rămână amintirile. Şi un dulap plin cu agende“

Ce trei redactori rămaşi sunt în căutare de locuri de muncă. Asta pentru că, din semnalele primite de la Bucureşti, urmează să le fie diminuate şi salariile. Surse din interior susţin că decizia conducerii Publimedia International ar fi fost aceea de a garanta doar trei salarii în Timişoara, însă redacţia va funcţiona, din ceea ce se cunoaş te în prezent, în cinci angajaţi, prin urmare aceştia vor împărţi suma garantată pentru trei. (Georgeta Petrovici)

CONSTANŢA. Piaţa media din Constanţa trece şi ea prin tăvăugul crizei. Primul ziarist la serviciile căruia s-a renunţat este un reporter al studioului teritorial Pro TV urmat de un coleg de la „tehnic“. Corespondenţii de Constanţ a ai Naţional TV, una dintre cele mai bune şi prolifice echipe din ţară, nu ştiu încă ce se va întâmpla cu ei. Reporterul şi cameramanul nu au primit nicio înştiinţare scrisă că s-ar renunţa la ei deşi au aflat că trustul fraţilor Micula dă afară 60% dintre angajaţi. Nici postul local Constanţa TV nu-i va putea păstra pe toţi cei 150 de angajaţi. „Este vorba doar de o restructurare organizatorică, sunt prea mulţi, vor rămâne doar 110, dar nu acum, ci după Sărbători“, susţine acţionarul principal al CTV, Constantin Matei. Patronii gazetele locale nu par să-şi facă probleme pentru că oricum, cu mici excepţii, ziariştii nu sunt angajaţi, ci au doar contracte de drepturi de autor. (Feri Predescu)   BRAŞOV. Corespondenţii locali de la N24, televiziunea fraţilor Micula, au fost anunţaţi că întregul lor departament se desfiinţează. „Totul a fost într-o videoconferinţă unde ni s-a spus că, de pe 15 decembrie, se renunţă la toţi corespondenţii N24 şi la editorii de la Bucureşti. S-a spus că jurnalele vor fi mai scurte şi se vor concentra pe emisiuni, în total urmând să rămână doar vreo 50 de persoane“, ne-a povestit unul dintre corespondenţi, care a insistat să i se menţină anonimatul.

Deşi anunţul a fost făcut, angajaţii nu au primit încă o decizie oficială. „Azi (ieri - n.r.) trebuia teoretic să primim hârtiile, rămăsese vorba că vom fi contactaţi telefonic ca să ne spună când să venim să predăm echipamentul, camerele, microfoanele, maşinile. Până acum nu am auzit nimic, aşa că am discutat cu mai mulţi corespondenţi şi am decis să continuăm să lucrăm normal până se oficializează totul“, a explicat acesta.   Şi staţia locală Pro TV Braşov a disponibilizat patru persoane, un reporter, un cameraman, un angajat de la serviciul vânzări şi femeia de serviciu.

La nivelul presei locale criza economică se resimte, dar nu există încă un plan de disponibilizări. (Ovidiu Eftimie)   BUZĂU. Pro TV Buzău şi-a restrâns activitatea şi a renunţat la o mare parte dintre angajaţi. Staţia locală nu va fi închisă, dar va lucra cu minimul de personal, mai exact cu un reporter şi un cameraman. Nu se cunoaşte cu exactitate câţi angajaţi vor rămâne să lucreze pe partea tehnică, dar potrivit unor informaţii neoficiale şi aici vor fi făcute disponibilizări. Cei care urmează să plece de la Pro TV Buzău au fost trimişi în concediu până pe 15 ianuarie, dată după care trebuie să-şi găsescă de lucru în altă parte. Echipa rămasă va transmite corespondenţe la Bucureşti şi va realiza în continuare jurnale de ştiri locale ce vor fi difuzate la Buzău. (Laurenţiu Marinov) SIBIU. La Pro TV Sibiu au fost disponibilizaţi 2 reporteri, astfel că echipa actuală constă dintr-un reporter, un prezentator şi doi cameramani. La „Sibianul“, 4 oameni au fost daţi afară, dintre care 2 reporteri, iar redacţia actuală mai are 5 jurnalişti. (Mara Popescu)   PROBLEME. Deja afectate de concurenţa publicaţiilor electronice, ziarele primesc lovitura de graţie pe fondul crizei