MATEI UDREA: Viteza contează

MATEI UDREA: Viteza contează

Posesorii motocicletelor de viteză sunt, îndeobşte, consideraţi primii candidaţi la titlul de "donatori de organe".

Gravitatea accidentelor este sporită de viteza medie mai mare la care se produc, comparativ cu a altor categorii (cruiser, naked, enduro). În România, unde societatea e prin tradiţie reticentă la schimbări, motocicliştii şi posesorii de „vitezane“ mai ales sunt priviţi pieziş.   La nivel mondial însă, dezvoltarea ameţitoare a pieţei s-a bazat, încă de la început, pe o cerere impresionantă. Cine n-a auzit de Kawasaki Nijna? Cu o viteză maximă de 283 de km/oră, modelul ZX11 a deţinut titlul de cea mai rapidă motocicletă din lume între 1990 şi 1996. Honda CBR 1100 Blackbird a surclasat în acel an vechea regină, declanşând o adevărată revoluţie în domeniu: viteză, fiabilitate, confort, manevrabilitate.

Totul, bineînţeles, până în 1999, când a apărut Hayabusa. Suzuki GSX 1300R şi-a zdrobit atât de temeinic concurenţii, încât numele său a devenit sinonim cu „numărul unu“, chiar dacă, timp de un an, Kawasaki a reuşit (în 2007) să-i sufle coroana.

În momentul de faţă, pentru orice om familiarizat - chiar şi vag - cu domeniul auto-moto, performanţele industriei au ajuns aproape înfricoşătoare. Motoarele dezvoltă o putere de necontrolat. Avertizaţi de guvernele ţărilor în care se cumpără asemenea bolizi, producătorii japonezi au convenit să limiteze electronic viteza maximă la 300 de km/oră. Posesorii acestor motociclete apelează însă adesea, „aftermarket“, la înlăturarea dispozitivelor de limitare, iar totul o ia razna. Hayabusa (varianta 2008 are 1.340 centimetri cubi) dezvoltă 194 de cai-putere. Pentru un vehicul pe două roţi, cu numai 220 de kilograme, este de-a dreptul impresionant. Ninja ZX-14 ajunge la 100 km/oră în numai 2,5 secunde. În sfârşit. CBR-ul 1100 al celor de la Honda (scos din fabricaţie în 2007) are 153 de cai-putere la numai 223 de kilograme.   S-ar putea crede că nu sunt mulţi „nebunii“ care îndrăznesc să urce pe asemenea maşinării. Suzuki a anunţat însă cu mândrie, de curând, că a trecut pragul de 100.000 de unităţi vândute în cazul modelului Hayabusa. Ceea ce înseamnă că viteza contează.

Ne puteți urmări și pe Google News