"La motociclete nu contează vechimea, ci cum a fost întreţinută, cine a mers şi de câte ori a căzut cu ea."
În primele trei luni ale lui 2008, în România s-au înmatriculat 640 de „motoare“ noi. Dintre acestea, doar 215 sunt motociclete, restul fiind scutere şi mopeduri. Comparată cu piaţa auto, cifra pare derizorie. Este însă în creştere cu 65 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În plus, trebuie adăugat un „mic“ detaliu: piaţa motoarelor noi reprezintă doar vârful aisbergului, pentru că grosul motocicletelor înmatriculate în ţară este second-hand.
Fiecare dintre noi a ajuns, la un moment dat, la dilema „nou sau second-hand?“. Piaţa motocicletelor are însă particularităţi care o deosebesc clar de cea a maşinilor.
Motocicliştii cu experienţă au o expresie care pune în evidenţă principala diferenţă între cele două categorii de vehicule: „La motociclete nu este importantă vechimea“. Contează cum a fost întreţinută, cine a mers şi de câte ori a căzut cu ea. Pentru că - altă axiomă universal valabilă în cazul motocicletelor - problema nu este dacă o să cazi, ci când şi cum.
O motocicletă nouă oferă atuuri importante: te mândreşti cu un produs ultimul răcnet, eşti primul care îl foloseşte, are garanţie, cel puţin o perioadă nu trebuie să bagi bani în el etc. Un motor nou şi bun costă însă mulţi bani: „Licitaţia“ începe de la 6.000 de euro (în cazul unui „naked“ obişnuit) şi poate ajunge fără eforturi la 18-20.000 de euro. Cu suma necesară pentru o motocicletă „la ţiplă“ îţi poţi lua, lejer, o maşină (de asemenea) nouă. Trebuie să câştigi foarte bine pentru a-ţi permite să dai atâţia bani pe un vehicul care, teoretic, poate fi folosit doar în sezonul cald. Şi, cum axioma enunţată mai sus nu ocoleşte nici motoarele noi, poţi să cazi cu un motor de 10.000 de euro sau cu unul de 3.000 de euro. Alegerea o face fiecare, pe cont propriu.
Nici soluţia second-hand, aleasă de 90 la sută dintre posesorii de motociclete din România, nu este perfectă. Există un întreg îndrumar pentru cei care-şi cumpără un motor vechi (unul dintre cele mai complete poate fi găsit pe www.pro-bike.ro). Pericolul cel mare este de a lua un vehicul cu defecte ascunse, pe care să le descoperi ulterior. Una peste alta, „discountul“ faţă de motocicleta nouă îi face pe majoritatea cumpărătorilor să-şi asume riscul.