Ce este o formă fără fond?
Păi, de exemplu, o lege din România. Stufoasă, atentă la detalii, dar ignorată. Parafrazându-l pe Caragiale: este sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire. Conform celor scrise „la catastif“, tinerii sub 16 ani n-au voie să conducă vehicule pe două roţi al căror motor să fie mai mare de 125 centimetri cubi. Cel mult 11 kilowaţi, adică până la 15 cai-putere (categoria numită A1). Dar cine mai respectă, în ziua de astăzi, o asemenea regulă? Trebuie să fii fraier să nu-ţi iei un scuter mai puternic. Sau, dacă părinţii „e şmecheri“, direct motocicletă puternică, „las’ că mă scoate tata, dacă mă prinde gaborii!“.
Tot în legislaţie scrie că posesorii de categoria A (vârsta de cel puţin 18 ani) n-au voie, în primii doi ani după ce şi-au luat carnetul, să conducă motociclete cu o putere mai mare de 25 de kilowaţi (adică 34 cai-putere). Prevederi înţelepte şi bine-venite.
Un motor mai slab înseamnă acceleraţie şi viteză mai mică. Deci, mai mult timp la dispoziţie pentru a reacţiona, detaliu decisiv în cazul începătorilor lipsiţi de experienţă şi de reflexe.
Dar cui îi pasă? Legea menită să salveze vieţi este eludată cu bună ştiinţă de absolut toţi cei cărora li se adresează. Înseşi premisele sunt viciate. Unele şcoli de motociclism îşi încurajează cursanţii să-şi cumpere direct motociclete puternice. Proaspeţii posesori de carnet sunt tentaţi, la rându-le, să cumpere direct un vehicul cu capacitate mare, gândindu-se că scutesc banii şi alergătura necesare peste doi ani, când ar avea dreptul să stăpânească mai mulţi cai-putere. În sfârşit, poliţiştilor - cei chemaţi să apere respectarea legii - pare să le pese cel mai puţin de regula asta.
La debutul campaniei „Viaţa pe scuter“, majoritatea participanţilor la un marş organizat în Braşov recunoşteau senini că nu cunosc regulile de circulaţie, deşi ştiau că încalcă astfel legislaţia în vigoare. Consecinţa: din ianuarie şi până la sfârşitul lui iulie, 150 de oameni au murit în România din cauza accidentelor în care au fost implicate vehicule pe două roţi. Iar aproape 60 la sută dintre incidente i-au avut protagonişti pe posesorii de scutere şi mopede.