Matei Udrea: "Concurenţii dau examenul teoretic, o aşa-zisă probă de îndemânare în poligon, apoi li se dă bucata de plastic: «Sunteţi liberi să muriţi!»".
Friedrich Nietzsche credea că „statul este cea mai rece dintre toate dihăniile reci. Statul este unde sinuciderea pe îndelete a tuturor se numeşte viaţă“.
Dacă ar fi vreodată nevoie de o confirmare a axiomei emise de filosoful german, demonstraţia ar putea fi făcută pe loc în România, ţara în care statul nu se oboseşte să născocească modalităţi de a-şi sărăci, umili şi ucide cetăţenii. În spitalele fără medicamente şi doctori, în locuinţele construite prost, pe străzile rămase cu bordurile, în şcolile unde se învaţă doar şmecheria şi incompetenţa.
În materie de crime cu premeditare, sistemul a ajuns aproape perfect. Fiecărui cetăţean i s-a rezervat o capcană. Motocicliştii nu fac excepţie. Ba dimpotrivă. România pare a nu avea nevoie de ei. Timp de zeci de ani, statul comunist a însămânţat în creierul cetăţenilor săi ideea motociclistului „parazit al societăţii“. În literatura şi-n filmele de propagandă, posesorul de mobră avea plete, purta blugii decadentului Occident, fuma ţigări străine, bea whisky şi avea ocupaţii dubioase: student, cântăreţ, pictor...
Vremurile s-au schimbat, la fel şi lupta de clasă. De ani buni, din examenul pentru carnetul categoria A (motociclete) a fost scoasă proba „de traseu“. Concurenţii dau examenul teoretic laolaltă cu ceilalţi candidaţi (pentru categoria B - de autoturisme) şi o aşa-zisă probă de îndemânare în poligon: să se învârtă, preţ de două minute şi ceva, printre nişte jaloane. Apoi li se dă bucata de plastic: „Sunteţi liberi să muriţi!“. Ies pe stradă, printre maşini, în traficul haotic, fără măcar un minut de practică. Li se dau pe mână nişte maşinării care pot deveni letale în lipsa unei experienţe temeinice şi trimişi să se descurce printre sutele de mii de maşini: scapă cine poate. O crimă perfectă, de care această „dihanie rece“, statul, poate fi mândru.
Pentru a realiza dimensiunile anomaliei, imaginaţi-vă o clipă cum ar arăta străzile României dacă din examenul pentru autovehicule s-ar elimina proba traseului, acolo unde sunt, de altfel, respinşi cam jumătate dintre candidaţi...