Taxa pentru prima inmatriculare a autoturismului in Romania le ridica mari probleme comerciantilor de autovehicule din tara.
Aceasta scumpeste considerabil autovehiculele mai vechi, iar in unele cazuri taxa chiar depaseste valoarea masinii.
Taxa pentru prima inmatriculare se aplica unui autovehicul nou sau rulat atat din import, cat si autohton. Aceasta taxa speciala variaza in functie de cilindree si de normele Euro pe care le indeplineste autovehiculul respectiv. In cazul masinilor rulate, la calcularea taxei se tine cont si de varsta autoturismului.
Acciza care dubleaza pretul
Taxa pentru prima inmatriculare a autovehiculului in Romania a provocat mari nemultumiri si in randul potentialilor clienti de autoturisme.
Din cauza modului in care aceasta este calculata pentru autoturismele mai vechi si fara norme de poluare la standard european, taxa speciala poate dubla suma pe care cumparatorul o are de achitat daca doreste sa achizitioneze o masina aflata la prima inmatriculare in tara.
Spre exemplu, pentru un autoturism Daewoo Tico fabricat in 1997, cu o capacitate cilindrica de 796 de centimetri cubi si clasa de emisie non-Euro, taxa de prima inmatriculare are valoarea de 2278,15 euro.
Pentru cumparator, aceasta se adauga la pretul autoturismului, care variaza intre 1.800 si 2.200 de euro, in functie de ofertant si de starea masinii.
Comparativ, pentru un autovehicul Chevrolet Spark, cu aceeasi capacitate cilindrica - 796 de centimetri cubi - insa fabricat in 2006 si cu norma de poluare Euro 4, taxa e de doar 161,18 euro. Pretul unei astfel de masini porneste de la 6.830 de euro si poate ajunge pana la 7.690, in functie de variantele de echipare.
Clienti nehotarati
Mihai Popa, reprezentantul autoclick.ro, intermediar de vanzari si cumparari de autoturisme, este de parere ca taxa afecteaza numai masinile vechi.
Din acest motiv, el considera ca "in aceste conditii este normal ca romanii sa aleaga o masina second-hand din import decat una noua autohtona. Importatorii se orienteaza spre masini cu Euro 3 sau Euro 4, pentru care aceasta taxa este oricum mai mica decat la cele non-Euro si ajung sa aiba cam acelasi pret cu cele noi, fabricate in Romania".
Mihai Popa crede ca situatia creata de mentinerea taxei de catre guvern este inca neclara, insa este sigur ca daca valoarea acesteia ar creste "ar omori piata de autoturisme second-hand. Daca s-ar pune astfel problema, romanul ar prefera sa-si caseze masina sau s-o ofere cadou decat s-o vanda".
Discutiile purtate de oficialii romani cu reprezentantii UE pe marginea taxei speciale pentru autovehicule ii determina pe potentialii cumparatori de autoturisme sa mai astepte pentru o eventuala achizitie. In speranta ca taxa va fi diminuata sau chiar eliminata, acestia prefera sa amane momentul in care vor putea sa-si conduca noua masina.
Pana cand situatia se va clarifica insa, importatorii de autoturisme noi sau second-hand se confrunta cu un nivel mult mai scazut al vanzarilor, pus pe seama taxei speciale, care sporeste simtitor suma pe care clientul o are de platit daca doreste sa-si cumpere un autovehicul aflat la prima inmatriculare.
Exemplul 1
Taxa calculata pentru o cilindree de 796 cm cubi
> Pentru un autoturism Daewoo Tico fabricat in 1997 si clasa de emisie non-euro taxa de prima inmatriculare are valoarea de 2.278,15 euro.
> Pentru un autovehicul Chevrolet Spark, fabricat in 2006 si cu norma de poluare Euro 4, taxa este de 161,18 euro.
Exemplul 2
Taxa calculata pentru o cilindree de 1.390 cm cubi
> Pentru un autovehicul Opel Astra din 1997, cu clasa de emisie non-Euro, taxa valoreaza 3.978,18 euro.
> Pentru un autoturism Renault Clio Symbol fabricat in 2006 si cu norma de poluare Euro 3, taxa ajunge la 938,25 de euro.