Marea privatizare intră în stand-by

Marea privatizare intră în stand-by

Noul executiv a spus că va continua programul convenit cu FMI. Analiştii cred, însă, că nu se va schimba nimic la societăţile de stat atâta timp cât vom avea un guvern de stânga.

Noul guvern continuă programul de privatizare a companiilor de stat convenit cu FMI doar la nivel declarativ. În realitate, semnalele pe care le dau noii miniştri sunt de tărăgănare. În plus, potrivit unor surse apropiate negocierilor cu FMI, executivul condus de Victor Ponta le-a comunicat finanţatorilor externi dorinţa de a stopa toate privatizările, majoritatea deja mult întârziate faţă de calendarul iniţial.

Noii miniştri USL vorbesc deja de noi termene. Ovidiu Silaghi, şeful de la Transporturi, a afirmat că trecerea CFR Marfă în proprietate privată poate fi amânată, iar procesul ar trebui regândit. Iar Lucian Isar, ministrul delegat pentru Mediul de Afaceri, a spus că pentru listările programate pentru această toamnă "vom aplica ajustări, vom încerca să creştem valoarea pe care o va obţine statul român".

În opinia analistului Doru Lionăchescu, preşedintele casei de investiţii Capital Partners, actualul guvern de stânga, dominat de PSD, va stopa privatizările în acest an, ţinând cont de declaraţiile politice anterioare şi de ideologia partidului, care este "structural împotriva ideii de de privatizare". Mai este şi un alt scop pentru care se doreşte tărăgănarea privatizărilor, dincolo de reaşezarea personalului aferentă schimbării guvernului. "Sunt interese ascunse de a mulge în continuare companiile de stat", punctează Lionăchescu.

Ne-ar permite oare FMI să nu ne ţinem de cuvânt? Da, dacă ne respectăm ţintele macroeconomice şi dacă situaţia economică din UE se înrăutăţeşte, spune analistul citat. În ceea ce priveşte argumentele pe care le poate aduce guvernul, "în urma unei analize de oportunitate, se poate decide orice", spune o sursă apropiată procesului de privatizare. "Risipă, corupţie şi ineficienţă" Jeffrey Franks, fostul şef al delegaţiei FMI, a punctat, pe 9 mai, problemele din societăţile de stat. "Doar pentru că o companie este profitabilă nu înseamnă că este şi bine condusă. Multe companii sunt mai puţin profitabile din cauza risipei, corupţiei, ineficienţei. Nu s-au făcut progrese în asigurarea unui management eficient la companiile de stat", a declarat Franks. Acesta a menţionat că există "încercări de manipulare a procesului prin persoane motivate politic".

Obiectivele îndeplinite din acordul cu FMI sunt vânzarea unui pachet de 15% din acţiunile Transelectrica şi selectarea intermediarilor pentru listarea a 15% din Romgaz, 10% din Hidroelectrica şi 20% din Tarom. În rest, întârzieri pe linie, dintre care amintim doar vânzarea integrală către investitori privaţi a companiilor Oltchim şi Cupru Min. Citiți și:

  • Noii miniştri şi-au anunţat priorităţile: de la schimbarea la față a Sănătății la privatizarea companiilor de stat
  • Ilie Şerbănescu, analist economic: "Privatizările companiilor de stat nu rezolvă nimic în economie, ci iau profiturile mari şi le bagă unor străini în buzunar"
  • Companiile de stat merg pe modelul comunist

Ne puteți urmări și pe Google News