MAI: Raporturile de serviciu ale funcţionarilor nu se pot modifica în timpul concediilor
- Adam Popescu
- 4 decembrie 2010, 10:41
"Proiectul de lege supus dezbaterii nu permite modificarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici suspendaţi pe motiv de boală, concedii de maternitate sau pentru creşterea copilului fără acordul funcţionarilor publici respectivi. Proiectul propune abrogarea articolului 36 în vigoare, însă prevederile acestuia sunt acoperite în totalitate de articolele 94-96", se arată într-un comunicat al Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI).
Potrivit MAI, articolul 94 din proiectul de lege prevede situaţiile în care raporturile de serviciu se suspendă de drept, inclusiv incapacitatea temporară de muncă (concedii de boală) şi concediul de maternitate. Articolul 95 prevede situaţiile în care suspendarea raporturilor de serviciu se realizează la cererea funcţionarului public, inclusiv în cazul concediului pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani. MAI arată, în finalul comunicatului de presă, că, potrivit articolului 96 din proiectul supus dezbaterii, "pe perioada suspendării, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici nu pot înceta şi nu pot fi modificate decât din iniţiativa sau cu acordul funcţionarului public în cauză". Oficialii ministerului, contrazişi de proiectul de lege Această prevedere a alineatului 1 al articolului 96 este completată însă în alineatul 2 cu menţiunea că "prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţii temeinic justificate, determinate de reducerea unor atribuţii ale instituţiilor sau autorităţilor publice, funcţionarul public va fi eliberat din funcţia publică, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 99". Articolul 96 modificat prin proiectul de lege supus dezbaterii publice se încheie cu alineatul 3, care arată că "în cazul în care o instituţie sau autoritate publică nu poate funcţiona normal din cauza absenţei temporare a unor funcţionari publici, conducătorul instituţiei sau autorităţii publice va dispune demararea procedurilor prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. b)-e) (respectiv demararea procedurilor pentru ocuparea funcţiilor publice prin transfer, redistribuire, concurs sau alte modalităţi prevăzute în lege, n.r.)". Potrivit articolului 99 din Legea 188/1999, "persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică va dispune eliberarea din funcţia publică prin act administrativ, care se comunică funcţionarului public în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, în următoarele cazuri: a) autoritatea sau instituţia publică şi-a încetat activitatea ori a fost mutată într-o altă localitate, iar funcţionarul public nu este de acord să o urmeze; b) autoritatea sau instituţia publică îşi reduce personalul ca urmare a reorganizării activităţii, prin reducerea postului ocupat de funcţionarul public; c) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare în funcţia publică ocupată de către funcţionarul public a unui funcţionar public eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neîntemeiate, de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus reintegrarea; d) pentru incompetenţă profesională, în cazul obţinerii calificativului «nesatisfăcător» la evaluarea performanţelor profesionale individuale; e) funcţionarul public nu mai îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 54 lit. g) (adică nu îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea funcţiei publice, n.r.); f) starea sănătăţii fizice sau/şi psihice a funcţionarului public, constatată prin decizie a organelor competente de expertiză medicală, nu îi mai permite acestuia să îşi îndeplinească atribuţiile corespunzătoare funcţiei publice deţinute; g) ca urmare a refuzului neîntemeiat al înaltului funcţionar public de acceptare a numirii în condiţiile art. 93". Prin proiectul de lege supus dezbaterii publice, literele e) şi g) de la alineatul 1 al articolului 99 au fost modificate astfel: "e) funcţionarul public nu mai îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 4 lit. g) (adică nu îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea funcţiei publice, n.r.); g) în alte cazuri reglementate expres de lege, pentru care este prevăzută eliberarea din funcţia publică". În Legea 188/1999, articolul 96 prevedea, la alineatul 3: "Pe perioada suspendării raportului de serviciu autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să rezerve postul aferent funcţiei publice. Ocuparea acestuia se face, pe o perioadă determinată, în condiţiile legii. Pe perioada suspendării, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici nu pot înceta şi nu pot fi modificate decât din iniţiativa sau cu acordul funcţionarului public în cauză". În plus, alineatul 4 al articolului 96 din Legea 188/1999, care prevede că "perioada suspendării raporturilor de serviciu în condiţiile art. 94 alin. (1) lit. c) şi art. 95 alin. (1) lit. c) se consideră vechime în funcţia publică", nu se mai regăseşte în proiectul de lege supus dezbaterii publice. Proiectul de lege face referire şi la abrogarea articolul 103 alineatul 2 din Legea 188/1999, care stabilea că "la încetarea raportului de serviciu funcţionarul public îşi păstrează drepturile dobândite în cadrul carierei, cu excepţia cazului în care raportul de serviciu a încetat din motive imputabile acestuia".