Patronul stabileste organigrama si salariul.
Obligati sa-si plateasca angajatii care au studii superioare cu salarii mai mari pe cartea de munca, de la 1 ianuarie 2007, patronii au gasit diverse cai sa pacaleasca Fiscul. Contractul colectiv de munca unic la nivel national a fost semnat de confederatiile sindicale si de patronatele reprezentative la finele anului trecut si publicat, luna trecuta, in Monitorul Oficial.
Acesta prevede ca persoanele care sunt incadrate pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare trebuie sa fie platite cu un salariu dublu fata de cel minim negociat pe unitatea respectiva. Concret, daca salariul minim brut de la firma in cauza, de exemplu cel al femeii de serviciu, care este muncitor necalificat, este de 440 de lei, atunci leafa minima care i se poate da lunar unui angajat pe o functie ce necesita studii superioare este de 880 de lei. Numai ca patronul isi stabileste singur organigrama posturilor si poate, cu cateva exceptii, sa precizeze ca pentru respectivele functii nu sunt necesare studii superioare. Astfel, el angajeaza licentiati pe posturi pentru studii medii, desi, initial, locurile erau pentru studii superioare.
Fisa postului stabileste salariul
Totusi, conform Codului Muncii, contractul individual de munca va cuprinde obligatoriu si o clauza referitoare la functia pe care o ocupa persoana respectiva, ce atributii are pe acel post, adica fisa postului. „Apreciem ca angajatul va avea dreptul la un salariu corespunzator functiei prestate”, precizeaza Mariana Basuc, inspector general de stat la Inspectia Muncii. Asta nu inseamna ca, in conformitate cu fisa postului realizata de patron, angajatii cu studii superioare nu pot fi incadrati pe posturi care necesita doar studii medii.
Nu acelasi lucru se intampla in cazul persoanelor cu studii medii care vor sa se angajeze pe posturi care necesita studii superioare. „Angajarea unei persoane pe o functie pentru care nu se prezinta dovada pregatirii profesionale corespunzatoare poate atrage dupa sine nulitatea raporturilor de munca”, adauga Mariana Basuc.
Perioada de proba pentru absolventi
Pe de alta parte, Vasile Ionescu, consilier in cadrul Ministerului Muncii, spune ca angajatorii nu sunt obligati sa incadreze din prima absolventii de facultate pe posturi corespunzatoare, „ei pot fi tinuti o perioada in probe pe posturi cu studii medii”. Potrivit ministrului muncii Gheorghe Barbu, patronii sunt obligati sa aplice retroactiv prevederile contractului, chiar daca ei au fost informati abia la sfarsitul lunii ianuarie.
TRUC
Organigrama firmei se poate modifica
Studii superioare sau medii sunt considerate elemente prea amanuntite la stabilirea unui salariu la nivel national, spune Matei Paun, analist economic la Bac Investment. „In principiu nu este rau sa fie un salariu minim. Nu stiu daca este bine sa se intre in asemenea amanunte: daca are studii superioare sau daca nu, ce tip de functie ocupa. Eu am impresia ca e o decizie populista, de imagine. Nu vad cum o sa aiba efect real”, spune analistul. El spune ca nu este nimic mai usor decat sa schimbi pozitiile si organigrama unei firme. In plus, Matei Paun spune ca majoritatea economiei Romaniei nu e reprezentata de patronate si sindicate.
CONSECINTE
Fiscalitatea este exagerata
Directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, Liviu Voinea, considera ca aplicarea contractului este un cost in crestere pentru angajator. „Statul ar trebui sa umble la fiscalitate, sa reduca foarte mult CAS-ul daca isi doreste sa creasca veniturile si nivelul de trai al populatiei”, spune Liviu Voinea. El atrage atentia ca exista problema fragmentarii de pe piata muncii si anume faptul ca absolvirea unei facultati nu garanteaza neaparat accesul la un job superior. Voinea mai spune ca salariul minim exista in 20 din 27 de tari UE: „Si in Germania, care nu este printre cele sapte, este reglementat prin contractul colectiv. Un alt risc al salariului minim este componenta inflationista clara”. (Raluca Barbuneanu)
TAXE
Traseul de la salariul brut la cel net (lei)
Salariul brut ..............................................................880 Contributia la Fondul de Sanatate ......................-84 Somaj .......................................................................-9 Asigurari Sociale ....................................................-57 Impozit ......................................................................-77 Salariul net ...............................................................653