Leacul fictiv al unei boli inventate

Leacul fictiv al unei boli inventate

Intrati pe www.havidol.com si incercati sa gasiti ceva ciudat. Este un site obisnuit, dedicat promovarii unui medicament. Totusi, va scapa ceva.

Site-ul contine informatii medicale pe care oricine le-ar aprecia drept folositoare: simptomele pentru care este indicat acest produs farmaceutic, denumit Havidol, formula chimica, instructiuni de administrare, clipuri video, opinii ale consumatorilor si chiar un test pentru ca orice vizitator sa priceapa daca are nevoie de Havidol.

Efecte ciudate

Priviti totusi cu mai multa atentie acest site. Medicamentul este descris drept „unicul tratament” pentru o afectiune denumita tulburare disforica de deficit anxios al consumului de atentie sociala.

Chiar si prescurtarea in original a acestei boli este greu de pronuntat - DSACDAD. Havidol promite rezultate aproape sigure si efecte secundare limitate, printre care se numara „dependenta de obiecte neanimate”, „comunicarea interspecii” si „zambete terminale”.

Potrivit „producatorului”, in ciuda oportunitatilor, realizarilor si achizitiilor inregistrate, pacientii cu DSACDAD se simt neimpliniti.

Intr-o reclama postata in deschiderea site-ului, o tanara atragatoare explica de ce Havidol e medicamentul de care avea nevoie disperata: „Daca te simti cum am spus, stilul tau de viata este amenintat. Din fericire, Havidol te poate ajuta”.

Mecanismul minciunii

De ce sunt speciale DSACDAD si Havidol? Simplu, pentru ca nu exista! Site-ul nu este o pacaleala de 1 aprilie, ci rezultatul creatiei unui controversat artist australian, Justin Cooper.

Formula chimica e o inventie fara noima, iar la adresa indicata pe site si in reclame drept sediul companiei producatoare se afla o galerie de arta din cartierul newyorkez Manhattan.

Recent inchisa, expozitia este situata chiar peste drum de un atelier auto, relateaza publicatia „The Scientist”. Cooper a demonstrat inca o data ca oamenii cred orice.

„Am vrut sa atrag atentia asupra comportamentului multinationalelor farmaceutice si a modului in care sunt organizate informatiile asupra unor afectiuni aparent necunoscute, prezentate ca fiind grave. Iar daca acestea chiar exista, deseori nu trebuie tratate cu medicamente.

Havidol e un mod de a ironiza faptul ca nu ne simtim suficient de frumosi, suficient de slabi sau nu simtim ca avem suficient succes si credem aproape orice”, explica artistul.

Intai medicamentul, apoi apare boala

Marketingul farmaceutic reuseste uneori sa creeze o afectiune care sa corespunda unui medicament nou. Expertul australian David Henry a denumit acest fenomen drept „vanzarea de boli”.

„O maladie este definita de o echipa de specialisti, adesea aflati in flagrante conflicte de interese, si asociata cu sindromuri, tulburari si tratamente.

Apoi, caracteristicile bolii sunt mediatizate prin campanii sustinute de companii. Odata creata boala, medicamentul este scos din sertar, iar jocurile sunt facute”, explica Henry, citat de revista italiana „Il Pensiero Scientifico”.

Controversa Artist sau sarlatan?

> Specialistii au criticat ideea lui Cooper, avertizand ca bagatelizeaza afectiuni reale. Margaret Altemus, psihiatru la centrul medical Cornell’s Weill, spune ca unele simptome prezentate in site corespund tulburarilor menstruale care genereaza depresii la femeile afectate, iar Nidi Undevia, de la Loyola University Chicago’s Stritch School of Medicine, crede ca starile de apatie sunt legate de tulburarile somnului.

> Mai multi vizitatori ai site-ului au scris ca s-au simtit inselati si umiliti dupa ce au crezut ca sunt bolnavi, consultandu-si doctorii pentru a le spune ce au aflat.

> Artistul planuieste acum sa faca un site pentru Future Pharms, compania-fantoma care produce medicamentul fictiv, si un joc video pe aceasta tema.

Ne puteți urmări și pe Google News