Emilian Isaila: "Barbatii iubesc masinile. Succesul SIAB (Salonul International Auto Bucuresti) demonstreaza acest lucru. "
Cu toate problemele organizatorice, cu toata aglomeratia de pe drum si de acolo, curiosii au luat cu asalt corturile din Otopeni.
In ciuda acestui succes, cred ca relatia noastra cu automobilul a intrat intr-o perioada critica. Foarte multe companii mari au probleme, oamenii nu mai sunt dispusi sa plateasca multi bani pe masini plictisitoare, care consuma mult si par a fi de unica folosinta.
Cei mai multi iubitori de masini din lume sunt in cautarea unui automobil care sa fie cat mai putin poluant, care sa consume putin si sa nu fie costisitor de intretinut. E adevarat ca e foarte greu pentru producatori sa realizeze automobilul perfect, dar presiunea schimbarilor climatice afecteaza din plin aceasta industrie.
Unde se plaseaza Romania? Nu-mi dau prea bine seama. In mod sigur, pentru cumparatorii de masini de la noi, criteriul pret pare a fi cel mai important. E vorba de cei din clasa medie, dar exista si clasa parvenitilor care vor sa se faca respectati prin pretiozitatea masinii pe care o conduc. Asa a aparut Maybachul lui Gigi, un model cu care Mercedes nu a avut succes, dar un simbol pe plaiurile mioritice, unde Maybachul nu a fost doar masina lui Gigi, ci si tribuna de lupta a inconsecventului politician. Va amintiti scena cu Becali urcat pe capota in Piata Universitatii, cand se adresa suporterilor echipei Steaua?
O alta asociere dezamagitoare dintre un personaj si un automobil este cea dintre Columbeanu si Rolls-Royce. O marca respectabila, o garantie a calitatii si fiabilitatii a incaput pe mainile unui tip kitsch cum e Irinel.
E greu sa-ti dai seama ce vor cumparatorii de masini din Romania, dar, sincer sa fiu, cred ca suntem tara cu cele mai multe Audi Q7 pe cap de locuitor. Asta spune ceva. La ce naiba iti foloseste o astfel de masina intr-o intersectie sufocata de automobile? In tarile civilizate, oamenii isi cumpara masinile de care au nevoie. Daca traiesc intr-un oras aglomerat, cauta un automobil mic, cu consum redus, usor de manevrat si de parcat.
Daca locuiesc in afara metropolelor si au multi kilometri de parcurs, isi cumpara un diesel eficient in materie de consum de combustibil, dar cu un motor puternic, adaptat la distantele lungi.
Daca locuiesc in zone nesistematizate, cu drumuri dificile, e normal sa-si ia un SUV care sa-i ajute sa supravietuiasca. Problema e ca in Romania acest lucru nu e valabil, iar zicerea cu „marimea conteaza” se aplica perfect si pe piata autohtona de automobile.
Cititi si blogul „Experimentul Budapesta” pe www.evz.ro/isaila