HERA: Romania sufocata

HERA: Romania sufocata

Calin Hera: "Stiti care e noua culme a prostiei? Cumparam masini din ce in ce mai scumpe, cu tot mai multi cai-putere, iar apoi ne minunam ca nu prea avem unde sa le folosim. "

Pentru ca drumurile noastre, pe langa ca sunt proaste - inguste, pline de gropi, prost marcate - mai sunt si supraaglomerate. An de an, in Romania e tot mai greu sa te bucuri de libertatea de miscare. Pentru ca soselele sunt sufocate.

Construim cartiere de lux la marginea Bucurestiului sau a altor orase mari din tara, dar nu punem la punct o infrastructura care sa le permita noilor locatari sa poata circula lejer cu masina inspre si dinspre ele. Ii izolam acolo sau, mai precis, sporim numarul nervosilor din tara.

Sa mai vorbim despre soselele de centura de pe principalul drum care intra in Romania si strabate tara (Bucuresti, Pitesti, Sibiu, Sebes, Deva)?  Sunt lucrari incepute intr-un tarziu, dar fara speranta ca vor fi terminate in viitorul previzibil. 

Ne dam de ceasul mortii sa aducem turisti straini in tara (de acord, nici p-asta n-o facem cum trebuie!), iar celor care vin le facem in ciuda. Ii punem sa strabata toata Romania, de la Arad la Sibiu, apoi prin Brasov sau prin Ramnicu-Valcea, catre Bucuresti. Sa se bucure de frumusetile patriei noastre, cale de 600-700 de kilometri si o zi de stres, sa cheltuiasca la motelurile si benzinariile noastre si, fireste, sa mai vina si altadata. Sa mai vina? Doar daca n-au incotro!

Stiti ce spun „stranierii” care muncesc prin Europa si vin in tara, vara, cate o luna? Stiti, cu siguranta: ca nu se mai intorc prea curand. Stiti de ce? Pentru ca, spre deosebire de „pamantenii” care nu n-au incotro si se lupta zilnic cu blocajele rutiere infernale, ei fac comparatii. Pentru ei, e socanta trecerea de la autostrazile civilizate din Europa (inclusiv din Ungaria) la drumurile romanesti cu doua sensuri pe doua benzi.

Am publicat in ziarul de luni un material despre drumul de iad dintre Sibiu si Deva, unul dintre cele mai aglomerate din tara. Sunt 99 de kilometri pe care nici cea mai „hoata” masina nu-i poate strabate, azi, in mai putin de doua ore! Vorbim de Romania, tara membra UE, anul 2007. Daca drumurile nationale si europene, daca autostrazile nu sunt lucrari de interes national, atunci ce e? Stiti ce spun responsabilii de la drumuri? Dau din umeri. Nu e vina lor. Altii blocheaza, altii taraganeaza. Dar va fi bine.

Sunt vinovati, in primul rand, ministrii transporturilor postdecembristi. Toti, unul si unul. De la Traian Basescu la Miron Mitrea, Radu Berceanu si pana la Ludovic Orban. Toti, buni de gura si atat. „Aici sunt banii dumneavoastra” era gaselnita trecuta de Traian Basescu pe placute amplasate de-a lungul si de-a latul tarii. Asa, si? Pe mine ma intereseaza sa am drumuri bune, largi, pe care sa pot circula in siguranta; scutiti-ma de smecheriile astea si glumitele, si tunurile date de tot soiul de drumari miliardari!

Schema e veche, o stiu si copiii. Drumurile sunt sparte, atat cat constructorul sa poata bifa ca a inceput „reabilitarea”, apoi lucrarile sunt lasate de izbeliste. Pentru ca patronul firmei de constructii sa poata incepe o noua lucrare, ca doar castiga licitatii pe banda. Apoi, dupa prelungiri ale termenului de finalizare si umflare a devizului initial, termina intr-un tarziu lucrarea cu o carpeala clasa intai care tine cateva luni, numai bine pentru o noua licitate. Da, acolo sunt banii nostri, laolalta cu nervii nostri tociti si cu sentimentul ca totul e in zadar. Ah, ce-ar mai trebui scuturati netrebnicii astia!

Ne puteți urmări și pe Google News