"Helvetica" sarbatoreste o jumatate de veac

"Helvetica" sarbatoreste o jumatate de veac

In lunga sa viata, unii i-au dedicat opere, iar altii l-au acuzat ca prin mesajul sau subliminal incurajeaza uniformizarea sau lipsa aventurii.

Specialistii in psihologie spun ca principalele mesaje transmise de forma literelor Helvetica sunt: nu iti vei pierde avionul; vei ajunge la timp la destinatie; banii tai sunt in siguranta daca apelezi la serviciile noastre; nu vom desface pachetul; totul va fi in regula.

De aceea mari companii precum Orange, American Airlines, Panasonic, Zanussi, Royal Bank of Scotland, Lufthansa sau Toyota folosesc acest stil in scrierea numelui lor.

Nu se demodeaza Fontul Helvetica sarbatoreste 50 de ani de la crearea sa, in 1957, de catre Max Miedinger si Eduard Hoffman, la institutul Haas Type Foundry din Muenchenstein, Elvetia. Este cel mai folosit font din lume, in toate domeniile de activitate, fiind supranumit fontul secolului douazeci.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Este durabil. Vine din forme naturale de design. Nu are o expresie de moda. Are linii si caractere foarte clare, astfel ca arata ca un font foarte serios”, spune Frank Wildenberg, directorul Lynotipe, compania americana ce detine drepturile asupra Helvetica, citat de BBC News.

Versiuni Helvetica exista pentru alfabetul latin, chirilic, evreu sau grec s.a. Face parte din familia „sans serifs” (fara picioruse, carlige), adica literele nu au acele mici prelungiri laterale sau ingrosari. Liniile sunt curate, egale si au o geometrie parca stearsa, ce nu atrage atentia.

Sentimente contradictorii

Fontul este atat de apreciat incat unii oameni au simtit nevoia sa-i dedice opere. Lars Mueller este unul dintre cei devotati trup si suflet Helvetica. El a publicat o carte intitulata „Helvetica: Omagiu adus unui font”.  Mai mult, a donat un set cu unele dintre primele inscriptii ale fontului Muzeului de Arta Moderna din New York.

„Are o atitudine moderna care vine ca o urmare a premiselor estetice din anii ‘50-’60. Helvetica este fontul folosit de marile corporatii, dar si de magazinele de kebap sau cele de cosmetice. Este untul de pe paine”, crede Mueller.

Nu toti iubesc insa acest font. Exista forumuri pe internet unde oamenii condamna dominatia Helvetica, pe care o vad drept o forma de conformism si drept un vehicul prin care este incurajata normalitatea si uniformizarea, nu diversitatea.

„Cand oamenii aleg sa foloseasca Helvetica, cauta sa se integreze si sa para normali. (...) Ei vor sa fie un membru fara personalitate ai unui club. Mai mult, incurajeaza lipsa aventurii si a ambitiilor”, se plange graficianul si designerul Neville Brody, unul dintre oponentii Helvetica.

Celebrul muzeu de arta moderna MoMa, din New York, a deschis zilele acestea o expozitie dedicata istoriei de o jumatate de veac a Helvetica. Expozitia gazduieste postere, semnaturi si alte materiale grafice tiparite de-a lungul timpului folosind acest font.

Tot cu aceasta ocazie a fost lansat oficial documentarul Helvetica, al regizorului Gary Hustwit, care prezinta modul in care interactionam cu acest font in viata de zi cu zi, fara ca macar sa ne dam seama.

FONTUL UNIVERSAL

Costa 35 de euro

Fontul a fost scos ca o completare a unuia vechi, numit Akzidenz Grotesk, creat inca din 1896. Initial el s-a numit Neue Haas Grotesk, iar denumirea de Helvetica i-a fost data  in 1960. Numele sau vine de la numele latin al Elvetiei, Helvetia, si mai este cunoscut sub denumirea de Swiss 721 BT.

Principalele sale rivale in lume sunt fonturile Times New Roman, Baskerville, Gill Sans si Verdana. Arial este, de asemenea, o variatie a Helvetica. Lynotipe, compania ce il detine, a scos in 1983 si o versiune imbunatatita a lui, Neue Helvetica. Fontul este foarte usor de citit si poate fi descarcat de pe o serie de site-uri pentru 35 de euro.