Guvernul face economie la Bechtel. PSD promite că-i va băga în anchetă pe Berceanu şi Dobre
- Laura Ciobanu
- 29 septembrie 2011, 11:46
Guvernul a aprobat ieri al doilea acord de modificare a contractului de construire a autostrăzii Braşov-Cluj-Borş, realizând o economie de şase miliarde de euro.
"Dacă am fi continuat să lucrăm la preţurile din contractul iniţial, costul total al autostrăzii ar fi fost de 10 miliarde de euro", a explicat după şedinţa de guvern Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, citată de Agerpres. De asemenea, a fost eliminată clauza care interzicea statului român ca, în cazul lichidării contractului, să liciteze vreunul dintre tronsoanele de pe traseul autostrăzii pe o perioadă de doi ani.
Boagiu a mai anunţat că a fost obţinut un preţ de 6,9 milioane de euro pe kilometru, care se încadrează în standardele de cost. S-au redus, de asemenea, sumele care trebuie plătite companiei Bechtel, de la 380 de milioane de euro la 115 milioane. De asemenea, au fost introduse unele clauze în favoarea statului român pentru lucrările care au rămas de executat, care vizează efectuarea lucrărilor la timp şi perceperea unor penalităţi. Perioada de garanţie a fost majorată de la 24 luni la 30 de luni. "Exista o clauză în contract conform căreia şi dacă lucrau şi dacă nu lucrau, erau îndreptăţiţi să primească lunar o sumă de 1 milion de euro. În noul contract se prevăd penalităţi aplicate constructorului pentru nerespectarea termenelor asumate, pentru lucrările care au rămas de executat, respectiv 0,05% din valoarea fiecărei secţiuni penalitate pe zi până la un maxim de 10% din valoarea secţiune respective rămase de executat", a explicat ministrul Transporturilor. Următorii paşi sunt finalizarea tronsoanelor începute deja de compania Bechtel - tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, de 60,2 km şi tronsonul Câmpia Turzii - Cluj Vest, de 52,5 km.
"Noi considerăm că este un succes în acest moment din două motive - am luat de pe umerii românilor ce guvernul Năstase a pus românilor, acel stigmat de cetăţean de rangul 3 în UE. De foarte multe ori şi chiar şi acum avem probleme din cauza existenţei contractului cu Bechtel de construire a Autostrăzii Transilvania, din pricina modului în care a fost adjudecat şi a clauzelor care îl guvernau. Cred că este dovada clară că atunci când un guvern vrea în mod real să ia măsuri în favoarea cetăţeanului lucrurile se pot rezolva", a spus Boagiu. PSD promite anchetă la Bechtel dacă ajunge la guvernare Renegocierea contractului cu Bechtel nu este un succes, ci o tentativă disperată a actualei conduceri a Ministerului Transporturilor de a limita pagubele aduse de acest contract, declară PSD într-un comunicat de presă. PSD consideră că toată răspunderea pentru pagube dar şi pentru faptul că autostrada nu va fi finalizată până în 2012 revine demicraţilor, care, ca deţinători ai portofoliului Transporturilor, "după 2004 au permis companiei Bechtel să îşi impună regulile cu privire la modificarea preţului pe kilometru de autostradă 'după bunul plac"."Noi am cerut dintotdeauna ca acest contract să se întrerupă, să se continue cu lucrări în parteneriat public-privat pe tronsoanele neexecutate de Bechtel şi contractul să se limiteze la valoarea sa iniţială din punct de vedere al sumei totale pe care compania Bechtel urmează să o încaseze. Cu disperare, conducerea de azi a Ministerului Transporturilor încearcă să limiteze nu doar pagubele create bugetului naţional, ci şi să diminueze efectul dezastruos al nerealizării acestui proiect, care în 2012 trebuia să fie finalizat pe întreaga distanţă dintre Braşov şi Borş, dar şi să acopere încălcările legii făcute prin negocierea ilegală a contractului de către Gigi Dobre şi Radu Berceanu, ulterior. Principalii vinovaţi, în opinia noastră, sunt cei doi miniştri ai PDL instalaţi în funcţie după 2004,", susţin social-democraţii.PSD promite că, în momentul în care USL va prelua guvernarea, se va deschide "o anchetă specială pentru elucidarea acestui caz şi a motivelor pentru care acest contract nu a fost dus la capăt".