Îngrijorările oamenilor legate de faptul că ar putea fi bârfiţi pot influenţa comportamentul acestora, inclusiv generozitatea lor.
Schimbarea de atitudine este determinată de faptul că oamenii vor să fie priviţi cu ochi buni de ceilalţi. La această concluzie au ajuns doi cercetători de la Queen’s University din Belfast, Irlanda de Nord, relevă Reuters. Jared Piazza şi Jesse M. Beringa au studiat reacţiile a 72 de studenţi cărora li s-a cerut să împartă 10 fise care simbolizau bilete la loterie între ei şi o altă persoană, după cum consideră de cuviinţă. Jumătate din membrii grupului au fost informaţi că decizia lor va fi dezbătută cu o terţă persoană.
„Participanţii care au aflat că persoana care va primi fisele va comunica decizia lor unei alte persoane au fost semnificativ mai generoşi decât cei care nu au fost făcuţi să creadă că hotărârile lor vor fi dezbătute“, au precizat Piazza şi Beringa în concluziile studiului care a fost publicat în „Human Behavior“.
Aceştia au adăugat că strategia cea mai utilă din punct de vedere economic pentru un student ar fi fost să-şi aloce lui însuşi toate cele 10 fise primite. Dar ameninţarea bârfei a schimbat fundamental lucrurile.
Deşi sexul participanţilor nu a jucat un rol major în cercetarea celor doi, specialiştii au remarcat că bărbaţii au fost ceva mai generoşi decât femeile.
Studii precedente au demonstrat că bârfa poate ajuta oamenii să-şi construiască relaţii interumane mai solide, astfel că nu ar trebui privită ca un fapt negativ.